Varmblod/svenskt halvblod

Sv: Varmblod/svenskt halvblod

Så du menar att en shetlandsponny som inte jobbar i kolgruvorna kan vara en nordsvensk brukshäst, om den istället bor i norrland?

Det jag menade var att om någon frågade vilken ras min häst var så sa jag Varmblod och inte Varmblodig travare. Nej en Shettis kan inte vara ennordsvensk brukshäst om det bor i norrland. Ganska så omöjligt men det hade varit kul ;P
 
Sv: Varmblod/svenskt halvblod

jag ägde en varmblodig travare förut som aldrig i hela sitt liv gått på travet, men hans förälldrar hade gjort det. Frågade någon så sa jag ju inte att han var en varmblodig travare för han hade ju aldrig gått på travet. Han var ridhäst. Han hade inte ens siffrorna på halsen som varmblodiga travare brukar ha.......


En fråga ifrån mig nu som jag undrar över, här i England där jag bor just nu så har jag en foderhäst som är en Dutch Warmblood. Jag tycker att hon ser ut precis på pricken som ett svensk halvblod.
Så vad är skillnaden på Dutch Warmblood och svenskt halvblod?
Någon som har mer info om Dutch Warmblood?

Men varmblodig travare är ju rasen, och inte vad den pysslar med för tillfället. Precis som mina varmblodiga ridhästar inte blir travare om jag skulle skicka dem till Jägersro för inkörning. Raserna är avlade för olika saker men är varmblod. Precis som det finns olika sorters kallblod etc.
Det finns flera varmblodiga ridhästraser, som är mer eller mindre lika varandra genetiskt beroende på hur öppna stamböckerna är. Det finns flera hollänska varmblod i vår svenska varmblodsavel.
 
Sv: Varmblod/svenskt halvblod

Men varmblodig travare är ju rasen, och inte vad den pysslar med för tillfället. Precis som mina varmblodiga ridhästar inte blir travare om jag skulle skicka dem till Jägersro för inkörning. Raserna är avlade för olika saker men är varmblod. Precis som det finns olika sorters kallblod etc.
Det finns flera varmblodiga ridhästraser, som är mer eller mindre lika varandra genetiskt beroende på hur öppna stamböckerna är. Det finns flera hollänska varmblod i vår svenska varmblodsavel.

Jaaaaaaaaaaaaaaa men okej då. haha, palla tjöta.
Jag vet att det är rasen. Ja han var en varmblodig travare, hans förälldrar var det och drog in miljoner på travet. men min grabb var en dreamer och ville helldre slippa det. Så frågade nån vad det var för ras så sa jag Varmblod? Det är väl inget konstigt att man förkortar ner det till varmblod istället för varmblodig travare.

Vissa kallar ju varmblod enbart för travare! Det är ju itne rätt det heller om du nu säger att man måste kalla dom för varmblodiga travare. jag skulle inte ha kallat min häst för enbart travare eftersom han itne hade gått på travet.
 
Sv: Varmblod/svenskt halvblod

Jag är medveten om att många med varmblodiga travare kallar dem varmblod, och alla vet då att det handlar om en travare. Man kan säga ganska mycket och oftast bli förstådd, men varför inte säga rätt om man nu vet bättre?
Säger man halvblod i ex. Tyskland betyder det att det är en varmblodig ridhäst där ena föräldern är engelskt fullblod.
Hade jag ägt en varmblodig travare så hade jag med stolthet berättat att det var just en varmblodig travare. Jag hade valt att köpa den för att den var just den som den var och den har de egenskaperna den har.
 
Sv: Varmblod/svenskt halvblod

Varmblod är ju en hästtyp och inte en ras, om man säger som du säger det egentligen bara att du inte har ett kallblod eller en ponny.
Själv har jag tre stycken varmblod men de är vad du nog kallar halvblod. Svenska avelsföreningen för halvblod heter Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen.
 
Sv: Varmblod/svenskt halvblod

jo tack jag vet det.
men jo jag förstår vad du menar. I do. Vet innerst inne att ni har rätt.
 
Sv: Varmblod/svenskt halvblod

En fråga ifrån mig nu som jag undrar över, här i England där jag bor just nu så har jag en foderhäst som är en Dutch Warmblood. Jag tycker att hon ser ut precis på pricken som ett svensk halvblod.
Så vad är skillnaden på Dutch Warmblood och svenskt halvblod?
Någon som har mer info om Dutch Warmblood?

Dutch Warmblood är lika med KWPN. Totilas, typ.

Här har du KWPN, sajten går att få upp på engelska.

http://www.kwpn.org/
 
Sv: Varmblod/svenskt halvblod

Så frågade nån vad det var för ras så sa jag Varmblod? Det är väl inget konstigt att man förkortar ner det till varmblod istället för varmblodig travare.

ALLA jag känner, inkl mig själv, kallar travare för "varmblod" i dagligt tal och svenska varmblodiga hästar för "halvblod".

Sen kan man syssla med hårklyverier ang vad som är rätt o fel enl konstens alla regler, men ibland tar dagligt tal över och skapar genvägar i språket och så är det i detta fall enligt mig.
 
Sv: Varmblod/svenskt halvblod

Och jag är så gammal så att när jag började med hästar var varmblod det de flesta idag kallar halvblod och travare kallades för travare. För mig är ett varmblod per automatik inte en travare utan säger mig bara att hästen inte är kallblod eller ponny.

Moorland Totilas är 50% trakehner så han är ett dåligt exempel på KWPN. (Den "riktige" Totilas var en ren trakehnerhingst som var född 1938, levde i nästan 30 år och blev en legend redan under sin livstid)
 
Sv: Varmblod/svenskt halvblod

Och jag är så gammal så att när jag började med hästar var varmblod det de flesta idag kallar halvblod och travare kallades för travare. För mig är ett varmblod per automatik inte en travare utan säger mig bara att hästen inte är kallblod eller ponny.

Moorland Totilas är 50% trakehner så han är ett dåligt exempel på KWPN. (Den "riktige" Totilas var en ren trakehnerhingst som var född 1938, levde i nästan 30 år och blev en legend redan under sin livstid)

Jo men det bekräftar bara hur språket utvecklas och hittar andra, nya vägar. Det är många ord, som om man går tillbaka i tiden har ursprungligen betytt något annat.

Jag hade själv svårt för detta med varmblod/halvblod när jag började med hästar i Sverige. Eftersom jag har engelska som modersmål var ett halvblod en Swedish warmblood = varmblod, och en travhäst var en trotter var en travhäst.
Jag lärde mig fort dock när folk med stora maffiga halvblod såg förolämpade ut när jag frågade om deras häst var ett varmblod :p

Det ligger alltså inget prestige i termerna för mig, jag bara konstaterar språkbruket som det är.

Totilas är trots allt en godkänd hingst inom KWPN, deras poster boy och en av dom som dom skryter med på sin hingstportal, så jag tycker inte det är fel att nämna honom.
 

Liknande trådar

Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
13
· Visningar
1 445
Avel Läste att på 80- eller 90-talet fick Queen Elizabeth II ett svenskt varmblod(halvblod) som hette Gotland. Hittar inte den på blup.se men...
Svar
3
· Visningar
1 097
Senast: Rosett
·
Avel Sitter och drömmer mig bort och kollar på till salu annonser i Horse & Hound. Vad som slår en direkt är att mankhöjden pendlar mellan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 479
Senast: __sofia__
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp