Sv: värmlandsvagnen..
*KL*
Som gammal inbiten VV-hatare har jag inte riktigt än förlikad mig med hur nöjd jag är med min VV -03
Har en radda dåliga erfarenheter av Värmlandsvagnar anno tidigt 90-tal, och mitt sto vägrade t ex åka VV, min valack blev svårlastad in absurdum efter en resa i VV (kan dock berott på annat), de var skramliga och så vidare.
Men när jag nu förra året skulle kolla släp så tvingades jag inse att VV på pappret var den vagn som passade bäst. Så jag va ner och kikade. Hade en 92:a i sikte men strök den fort, de som var innan 95 ungefär såg mkt 'skrangligare' ut än de efter 95. Fastnade för en 96:a och tog hem den på prov. Den betedde sig dock skumt efter lilla dragbilen, och min mekanikerbror ansåg att axellagringarna var glapp. Så ner med den till ÅF igen, och fick en 03:a som lånevagn sålänge.
Den låg som en SMÄCK efter bägge bilarna, samma goda väghållning som mitt gamla älskade Trane från 73. Dessutom så den SVÅRLASTADE valacken blev efter bara några sejourer med VV:n LÄTTLASTAD ???
Unghästen har inga synpunkter och åker vad skit som helst *s*
Jag har nu haft släpet ett år, och bägge hästarna är - trots idogt åkande och både korta och långa resor - lättlastade. De åker bra och lugnt, släpet ligger bra efter bilen, jag kan fälla upp/ner rampen med en hand och är som sagt supernöjd. DOCK, de förbannade bomfästena är helt idiotiska. Dock inget jag märker av eftersom jag inte kör med mellanvägg och alltså har hellång bom (som är helt annat fäste på och skitbra). Ventilationen är ett skämt, men det är det på ALLA märken som bara har tallriksventil. Jag kör dock med lilla luckan öppen så det märks inte heller.
Mörk inuti löste jag genom att sätta i takfönster, och övrigt utseendemässigt så är det bara det där att de gröna bleker så fort. Mitt släp är grönt *blä* och trots att det bara är tre år så är det rekält blekt i färgen tyvärr.
Men, det blev en VV-älskare av mig, det trodde jag aldrig
Att det är så BILLIGT är dock enkelt förklarat - det är en väldigT BASIC vagn, utan krusiduller. Samma standard på den i utrustningsväg etc som min Trane från 1973 (utom att VV:n har en störtbåge och är större då). Så jag tycker NYpriset är på tok för högt för en sådan basic vagn. Men andrahandsvärdet är lågt och jag anser det är väl värda pengar att köpa ett nyare begagnat om man inte vill ha/behöver 'krusidullerna'. (Jag gav löjligt lite för mitt, trots att det var från ÅF och bara 2 år gammalt och i nyskick både invändigt och utvändigt, inte ens ett sparkmärke)
*KL*
Som gammal inbiten VV-hatare har jag inte riktigt än förlikad mig med hur nöjd jag är med min VV -03
Har en radda dåliga erfarenheter av Värmlandsvagnar anno tidigt 90-tal, och mitt sto vägrade t ex åka VV, min valack blev svårlastad in absurdum efter en resa i VV (kan dock berott på annat), de var skramliga och så vidare.
Men när jag nu förra året skulle kolla släp så tvingades jag inse att VV på pappret var den vagn som passade bäst. Så jag va ner och kikade. Hade en 92:a i sikte men strök den fort, de som var innan 95 ungefär såg mkt 'skrangligare' ut än de efter 95. Fastnade för en 96:a och tog hem den på prov. Den betedde sig dock skumt efter lilla dragbilen, och min mekanikerbror ansåg att axellagringarna var glapp. Så ner med den till ÅF igen, och fick en 03:a som lånevagn sålänge.
Den låg som en SMÄCK efter bägge bilarna, samma goda väghållning som mitt gamla älskade Trane från 73. Dessutom så den SVÅRLASTADE valacken blev efter bara några sejourer med VV:n LÄTTLASTAD ???

Jag har nu haft släpet ett år, och bägge hästarna är - trots idogt åkande och både korta och långa resor - lättlastade. De åker bra och lugnt, släpet ligger bra efter bilen, jag kan fälla upp/ner rampen med en hand och är som sagt supernöjd. DOCK, de förbannade bomfästena är helt idiotiska. Dock inget jag märker av eftersom jag inte kör med mellanvägg och alltså har hellång bom (som är helt annat fäste på och skitbra). Ventilationen är ett skämt, men det är det på ALLA märken som bara har tallriksventil. Jag kör dock med lilla luckan öppen så det märks inte heller.
Mörk inuti löste jag genom att sätta i takfönster, och övrigt utseendemässigt så är det bara det där att de gröna bleker så fort. Mitt släp är grönt *blä* och trots att det bara är tre år så är det rekält blekt i färgen tyvärr.
Men, det blev en VV-älskare av mig, det trodde jag aldrig
Att det är så BILLIGT är dock enkelt förklarat - det är en väldigT BASIC vagn, utan krusiduller. Samma standard på den i utrustningsväg etc som min Trane från 1973 (utom att VV:n har en störtbåge och är större då). Så jag tycker NYpriset är på tok för högt för en sådan basic vagn. Men andrahandsvärdet är lågt och jag anser det är väl värda pengar att köpa ett nyare begagnat om man inte vill ha/behöver 'krusidullerna'. (Jag gav löjligt lite för mitt, trots att det var från ÅF och bara 2 år gammalt och i nyskick både invändigt och utvändigt, inte ens ett sparkmärke)