Värmlandsvagnen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare linabergmer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 5 490
Sv: Värmlandsvagnen?

Jag fick 40000- för min 03a boggi sadelskåp
mycket fin. När jag sålde den.
Henran kostade 70000-med utrusning i bommar långa ,hö segel färg ,mm

Nej speciellt inte med tillbehör. Fast om man tänker på det andra sättet, inte får man en extrautrustad Boj, Ume, eller kanske Henra, Kylinge från 2001+ för 35 pix :p
Så billigare än de andra är dom iaf.

Tycker du 35 verkar för dyrt?

ja när det gäller VV:devil: :D
jag hade nog hellre gått ner ett par årsmodeller och köpt en startrailer för dom pengarna:p

där jag köpte mitt hade han en jättefräsch -04a med gjutet gummigolv, taklucka, sparkplåtar,mellanvägg i gummi mm för 10papp mer än vad mitt kostade, men min budget var ju tyvärr redan överskriden med dom där 6000, annars hade det ju helt klart blivit det istället :D
justeja.. det är Henra vi pratar :D
fick förresten till en lång bom( han hade bara en inne och som bakbom är det rätt bökigt med en lång, så jag har tillverkat en egen av rep :p och detta för att jag inte vill ha nån mellanvägg i)

Senast ändrad:

Samma här, det är VVs fel att min häst blev helt omöjlig att lasta. Den är vinglig, mörk, usel ventilation. :crazy: Jämför med andra släp så ser ni hur skit den är!!!! Och jag köpte mitt helt nytt i 2004.

Har nu ett Böckmann Big Champion och lasttränar hästen så han förhoppningsvis blir körbar igen... Det är så otroligt mkt större, ljusare och stabilare, verkligen ett hav av skillnad. Ångrar bara att jag inte köpte det först så hade min häst fortfarande varit lätt att lasta.... :smirk:

Ja men så ska den vara på avbetalning, och finnas inte allt för långt bort från mig.. Och då är det inte så många att välja på. Valde mellan en Kylinge för 29.000, från 92. Men den var för tung och golvet såg illa ut.. För gammal var den också enl. mig.

Nej det får bli en VV, "tyvärr". Jag tycker inte det var dyrt med 35, ska dock fråga om man kan pruta ner det lite, kan inte skada :p Jag är ingen VV hatare. Min budget låg på 30 eg, höjde till 35.
Behöver släp typ nu.

Senast ändrad av en moderator:

Det beror ju på hur man kör också... Patsy ville inte åka efter att morfar kört henne trots att jag alltid hyrt nya fräscha släp (star thule ekerö osv). Och jag förstår henne :crazy:

Min knatar på vad som helst, har inte klagat trots MÅNGA turer i det VV från 03 som vi har hemma.

Vill helst har Ume men det känns lite fånigt att köra en Dponny i ett släp för fyra hästar... :rofl: (Dessutom klarar inte mitt körkort det släpet ännu).

Kör som jag hade ägg i transporten så det beror definitivt inte på det!!

Men så är din häst kanske lite mindre än min och inte lika känslig heller....

Den jag har nu vågar inte annat än att gå in. Men hon slår i väggen om det går för fort på "kurviga" vägar. :) Hon har tom blivit omkulldragen i släpet av förra ägaren (accade ut från en utfart för att inte bli påkörd).

Har 20 ridskolehästar som körs med VV-vagnen utan större bekymmer.

Men jag köper också en stabilare vagn om jag har pengar till det.

Något som gjorde STOR skillnad för väghållningen för min del var nya stötdämpare och "husvagnsfjädring". Väldigt stor skillnad :crazy:

Kör som jag hade ägg i transporten så det beror definitivt inte på det!!

Men så är din häst kanske lite mindre än min och inte lika känslig heller....

precis som jag... och jag som gått och trott att min häst är kräsen eller nåt.. men det verkar ju vara flera soms hästar är av samma åsikt... undra vad det är som gör det, med tanke på att jag kunnat köra min i andra mkt äldre och åtminstone lika skramliga släp än VV:n utan några som helst problem

iochförsig krånglade min redan när vi skulle lasta för att åka iväg, alltså inte bara åkupplevelse som är läskig:crazy: hade varit intressant att veta:p

Ja men så ska den vara på avbetalning, och finnas inte allt för långt bort från mig.. Och då är det inte så många att välja på. Valde mellan en Kylinge för 29.000, från 92. Men den var för tung och golvet såg illa ut.. För gammal var den också enl. mig.

Nej det får bli en VV, "tyvärr". Jag tycker inte det var dyrt med 35, ska dock fråga om man kan pruta ner det lite, kan inte skada :p Jag är ingen VV hatare. Min budget låg på 30 eg, höjde till 35.
Behöver släp typ nu.

usch känner igen det där med budgeten:p som dessutom gärna skulle höjas gång på gång:o :D

nu är ju det jag skrivit bara mina egna och hästens åsikter, jag vet att många äger och kör runt sina hästar i VV utan några som helst problem.. men för oss hade det aldrig fungerat:crazy:
och det är ju det som är huvudsaken:idea:

Är det någon som vet hur svårt det är att byta mattan på baklämmen? Det är nämligen i tyg på min och vill helst ha gummi..

Och om du nu är mörka innuti, går det inte att måla om till någon ljusare färg?

Har tittat på vårat nu samt lagt handpenning. Hämtar nästa helg.
Det var fint, golvet + väggarna torrt och fint, däcken fina, fronturlastning med gasfjärding lyfts med linnfingret, mycket lätt bakramp, sadelskåp m dörr invändigt plats för 2 st sadlar, säkerhetsbommar fram (snabböppning utifrån), två st störtbågar 1 fram och en bak, dubbdäck följer med. Mm.
Lite dassigt i färgen på utsidan pga lite slarvigt underhåll men det är lätt fixat :) Lite granna rost på skruvar och liknande men det är bara "kosmetiskt" så att säga.
Duger mer än bra för oss, vi kör ju inte särskilt långa sträckor eller max 2 ggr vecka, kör knappt alls på vintern.

Fattar det som att vi får det nystädat och nytvättat med, hade ju varit praktiskt, annars lätt gjort hemma.

Matta på ramperna tyvärr men med träribbor på. Får väl byta det till gummimattor ngn gång i framtiden när man har råd.. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Ja det går säkert att måla om, sandpappra väggarna lite först bara och rengör dom ordentligt med målartvätt, så fäster färgen bättre.

Orkar dock inte måla mitt.. :o Målar det kanske senare men inte nu, målade ett helt släp i somras och det var mer än jobbigt (ja jag är ganska lat hehe :rofl: ).

Jag tror inte att det är svårt att byta till gummimatta, kan man säkert köpa från Vv tillverkaren eller något.

Lycka till med ditt släp, jag ska åka och kolla på mitt nästa helg, sen blir det köp efter den 10 oktober då det är besiktigat!

Nej, jag tycker inte heller om Värmlandvagnen. Den ligger inte alls lika stadigt bakom bilen som andra släp jag dragit (både enkelaxlat och boggie, nya och äldre vagnar). Den är mörk, ventilationen är kass och den är skramlig.

Min VV ligger fint bakom vår bil. Det är en boggi.
Häst-Magazinet gjorde ett test på köregenskaper för något år sedan.
Då kom Värmlandsvagnen tvåa totalt av ca 10 olika tillverkare.

Ni som har gröna VV, hur gör ni när dom har blivit solblekta? Läste något om att olja in dem, vad för olja ska man då använda?
Kan ju måla, men frågan är om det håller (erfarenhet av att det inte håller så bra med vanlig färg på plyfa)

du måste använda en speciell grund färg innan man målar på plyfan... fråga i färg affären:)

Var med och lånade en sån för nått år sedan ..funkade bra tills mattan i transporten släppte från golvet och hästarna låg uller om buller .
Kan tillägga att transporten var nybesiktad och uttagen året före.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då... 2 3
Svar
57
· Visningar
9 005
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur... 2
Svar
33
· Visningar
4 869
Senast: Niela
·
Hästmänniskan Jag velar och velar över det här med hästtransport! Köpa eller inte? Jag står uppstallad på större anläggning (med ridhus och hela...
Svar
3
· Visningar
1 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S

Hästrelaterat

Tillbaka