Värmning av häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare zalaraya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 822
Z

zalaraya

Många olika dicipliner, trav, galopp, distans, hopp, dressyr och körning.
1. Vilken diciplin?
2. Hur värmer ni?
3. Hur länge?
4. Hur ofta tex på tävlingsdag?
5. Har ni sett/hört andras värmningar, negativa påföljder?

Berätta om era erfarenheter!

Sv: Värmning av häst?

i ett travstall jag var brukade dom ta ut hästarna och värma dom, trava alltså ca 30 min, sen ställdes dom in i boxen igen och så fick dom stå och vänta på sin tur att gå snabbjobb. ibland värmdes dom 2 ggr, ibland gick dom tex 4-5 rakor på rakbanan, sen in i boxen igen, sen ut igen och gå några rakor. vissa hästar fick stå och vänta länge, en timme var inte ovanligt. jag tycker inte att det är ett bra sätt.

Intressant...
Travtränaretror på att flera och längre värmningar ger en mer avstressad häst. fast att låta den bli kall emellan låter konstigt i mina öron... Å andra sidan vet jag inte ännu fysiologiken i hur länge puls, mjukheten osv sitter i efter en värmning. Men tittar man på sig själv så är man ju "nollad" efter 30 minuters träningspass...

1. Vilken diciplin? Trav, fast ridtränar
2. Hur värmer ni? Skritt på långa tyglar
3. Hur länge? 20 min
4. Hur ofta tex på tävlingsdag? När jag jobbade i travet så ungefär 20 långsam trav och skritt, sen går de oftast ett varv på banan i tempo innan loppet. Däremellan skrittade och promenixade jag dem en stund, sen värmde man upp lite innan loppet. Men det är lite olika, vissa hästar gick bäst med en lång paus mellan uppvärming och lopp, medans andra föredrog kortare paus, Beror på individen
5. Har ni sett/hört andras värmningar, negativa påföljder? Har sett många som värmt "fel" för just en häst, men som sagt det är ju individuellt för varje individ.

När jag tänker efter så har jag sett en del värmingar där man i princip travar ut ur stallet och in igen... Det är kanske inte så avstressande för hästen precis :o

1. Rider, mest dressyr.
2. Skrittar på långa tyglar eller går brevid.
3. Minst 15 min, oftast 20 min.
4. Beror ju på väder och så men värmer upp mer inför första klassen och tar det lugnt innan andra (om det är flera klasser).
5. Har sett många som värmer upp fel (i mina ögon) men inte sett några direkta påföljder på det förutom att hästarna blir stressade och spända. Verkar som att de flesta låter hästarna flåsa av sig i boxen... ?

dom får stå fastbundna i grimma i boxen men fullt påselade, man lossar lite på gjorden bara, och så täcke på. så nog lär dom bli kalla eller stelna till. och dom skrittas inte sista biten eller så. kan aldrig vara bra, men vad ska man göra. den tränaren skrittade iaf av hästarna ordentligt efter jobben, medan hos en annan tränare travades dom direkt in i stallet efter jobbet..

Men då har du varit hos en dålig tränare, jag har själv sett detsamma men det är inte representativt för travet. Men visst håller jag med om att det förekommer, och de stallen så brukar de inte ha så många stjärnor heller, det ena ger det andra

Förklarar bara lite om "travvärmningar".

Många värmer långt före, ibland ett par timmar, men oftast ca en timme. En del värmer två gånger. En del låter hästen vila och "ladda" mellan värmning och tävling, andra skrittar hela tiden, speciellt om man värmer nära inpå.

Värmer gör man mest för att känna att hästen verkar hel och fräsch, travet stämmer, öppna upp lungor och cirkulation lite grann, stressa av den. Anledning, mängd och tempo varierar en hel del.

Nu gör det inte så himla mycket att en travare blir stående mellan värmning och lopp, det är inte samma sak som för en hopphäst eller dressyrhäst. För det är så att det automatiskt blir en värmning till kan man säga, innan start. Först så småtravar och skrittar alla i defileringsvolten någon minut. Sedan är det defilering, som ska utföras i samlat tempo. Därefter springer de flesta varvet ut för att bli uppkäkade eller kontrollera utrustning på annat vis. Sedan är det ofta ett halvvarv till för att göra en provstart, den ska göras i tävlingstempo, valfritt hur långt, men minst upploppsrakan ner. Sedan hinns det med lite nervarvning, jogg eller skritt innan det är dags för start. Vilket i sin tur innebär en massa joggande i en volt.

Alltså, innan start hinner hästen röra sig flera kilometer, i varierande tempo, och den är igång 5 - 10 minuter innan starten går, vilket borde göra att den hinner bli varm igen.

Sen är man JÄTTE noga med att täcka hästen ordentligt mellan värmning och lopp, för att den varma hästen inte ska kylas av, speciellt på vintern. Värmer man inom en timme innan start hinner dom inte kylas ner. Värmer man väldigt långt i förväg, så åker man kanske ut tidigare innan start för att få igång den lite extra. Allt beror förstås också på hur känslig häst man har.

1) Körning
2 & 3) Skritt 10 min, trav 10 min utan krav innan jobbet börjar.
4) Samma som ovanstående inför dressyren och precisionen. Skrittar mest fram inför maraton då vi har en travsträcka att värma på.
5) Har aldrig hört något inom körningen i alla fall...

Min shettis går oftast bäst i dressyr om han får fara ut i skogen och "bara springa" i 20 - 30 min. Att börja dressyrjobba han redan efter framskrittningen ger bara en tjurig häst!

Dressyr
Skrittar först fram sedan joggar för att få hästen lång och låg.
Hur länge beror på vilken häst jag rider. Minst 20 min på alla. En del kräver mycket värmning och lösgörande arbete innan det går att samla. Beror lite på ålder på häst oxå.

Tack för era svar hittils.
Jag sparar allt och ska göra en sammanställning sen!

Anhe!

Tack för den beskrivningen!
Böjsenor inom travet är inte helt ovanligt. Vad är dina tankar kring detta? Stora "banansenor" på bägge fram har jag sett ett antal av. Jag tror inte att det har med värmningen att göra på nåt sätt, men du verkar lite insatt i travet så kanske du har nån egen teori????

1) Galopp (eftersom ingen annan hittills tagit upp det...)

2) + 3) På en vanlig träningsdag med, säg, 1000 m canter i snabbt tempo (inte att förväxlas med snabbjobb) så brukar det räcka med 10-15 minuters skritt, lite mindre om hästen nyss gått i walkern, sen trav några minuter, kanske 10. Jag brukar vilja börja med lite friare form i traven och sedan jobba mer med undertramp och lite rundare form allteftersom. Sen hackercanter ett tag, fortfarande i form, kanske 5-10 minuter beroende på individ och sedan ner på banan. Hacka lite i början, öka på och till sist hitta det rätta träningstempot för dagen och rulla på hela sträckan. Försöka bibehålla formen.

4) På löpdag är det en fördel om hästen har fått vara ute så mycket som möjligt under förmiddagen, och en stund på eftermiddagen om löpen går sent. Skrittmaskin, paddock eller kanske rent av en lugn ridtur på morgonen för att riktigt sträcka ut och göra sig av med eventuell stelhet från natten. I så fall skadar det inte att skritta och trava en hel del, men även cantra lite lugnt utan stress. När det börjar närma sig för löp kan det vara bra om hästen fått skritta en bra stund innan sadling - i ett stall jag jobbat i började vi gå med pållarna ungefär en timme innan ryttarna kom till ledvolten. När hästarna fått skritta ett tag blev de sadlade, och när hästarna i loppet innan gick ner till banan gick vi in i ledvolten och fortsatte gå där tills ryttarna kom. Mycket knatande blev det! Ungefär lika mycket efteråt också.

Det var ju tråkigt att höra för det är inte en metod som jag skulle förespråka. Men det är möjligt att det finns en bra förklaring till varför.. Kanske någon annan som vet?

Ja, du, det var inte helt lätt att svara på. Men självklart så blir det hög belastning på senor och leder när hästen rör sig i höga farter, lika som det blir det på en hopphäst som landar med hela sin tyngd på frambenen, oftast är det väl även där bara ett ben som initialt sätts i marken.

Skadorna kommer nog av överbelastning. Belastning stärker, överbelastning skadar, som med all träning. Tex för höga farter i för mjukt material med en för trött häst. Ibland räcker det med en liten stukning, som man inte märker något just av, maxbelastar man sedan kan den lilla skadan gå upp i en stor skada.

Det här kanske martha vet mer om? Själv har jag bara haft en böjseneskadad häst, vilket berodde på en klantig veterinär som inte uppmärksammade en varning på senan (han som fackman borde förstått vad vi andra inte förstod) och beordrade vila i tid.

Det ju sällan man kör i vansinnestempo ut ur stallet, ofta brukar även ett snabbjobb innebära att hästen joggar en stund innan man kör fort. Banan kanske inte ligger direkt bredvid stallet. En annan aspekt är ju även hur fort man kör, kör man 1.30 tempo med en häst som kan springa 1.15, är ju det bara joggning i princip. Ofta när man kör intervaller kan man också börja med att köra långsamt, för att sedan öka tempo efter varje intervall, vilket alltså innebär att hästen är fullt uppvärmd när de höga farterna kommer.

Jag tycker det finns en del utelämnat i den här historien, innan man kan idiotförklara tränaren. Jag personligen tvivlar på att hästen står i stallet en timme efter värmning, utan täcke, för att sedan köras så fort den kan direkt ur stallet (i princip). Det låter som om det skulle bli många skadade hästar i så fall.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 213
Senast: MayGrace
·
Ridning Jag har sedan drygt en månad ridit på ett trevligt sto på 15 år. Innan detta reds hon nog ganska sporadiskt, men är inte helt hundra på...
Svar
12
· Visningar
603
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Suck! Jag skrev här om mina helt galna blödningar för ca 1½ år sedan. Jag fick Provera utskrivet för att ta det 10 dagar per månad +... 2
Svar
29
· Visningar
1 559
Senast: tott
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 048
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka