Varmt sovrum

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare ufot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 2 383

Bukefalos 30 år!

ufot

Trådstartare
Nu behöver jag alla era bästa tips.

Jag bor i hyresrätt, fönster åt söder. Min lägenhet, både vardagsrummet och sovrummet blir jättevarmt när solen ligger på.

Förra sommaren var totalt outhärdligt. Extremt varmt inne.

Jag söker nytt jobb och hade hoppades på att kunna flytta innan sommaren. Nu blir det tyvärr inte så.

Jag måste bo kvar i lägenheten en sommar till och behöver alla råd jag kan få för att få en svalare lägenhet.

Golvfläkt har jag redan. AC kan jag inte installera.

Har fått tipps på silverduk.

Budgeten är begränsad och allt som sätts upp måste lätt kännas tas ner utan att lämna märken. Detta blir sista sommaren i denna lägenhet så behöver inte vara en permanent lösning. Behöver inte heller se snyggt ut.

Har stor balkong utanför vardagsrummet och sovrummet så kan lätt sätta upp något på utsidan av fönstren, så länge det inte lämnar märken efter sig.

Persiennerna är nedragna hela tiden. Har mörkläggningsgardiner i sovrummet. Fönstret är öppet dygnet runt.

Funderar på kyltäcke

https://thenap.se/products/napcool™-kylande-tacke

Andra förslag?

Förresten - vilken silverduk är lättast att sätta upp och "kyler" bäst?

Har inga problem att beställa på nätet, bara det fungerar...

Jag bor i hyresrätt, fönster åt söder. Min lägenhet, både vardagsrummet och sovrummet blir jättevarmt när solen ligger på.

Jag söker nytt jobb och hade hoppades på att kunna flytta innan sommaren. Nu blir det tyvärr inte så.

Jag måste bo kvar i lägenheten en sommar till och behöver alla råd jag kan få för att få en svalare lägenhet.

Budgeten är begränsad och allt som sätts upp måste lätt kännas tas ner utan att lämna märken. Detta blir sista sommaren i denna lägenhet så behöver inte vara en permanent lösning. Behöver inte heller se snyggt ut.

Har stor balkong utanför vardagsrummet och sovrummet så kan lätt sätta upp något på utsidan av fönstren, så länge det inte lämnar märken efter sig.

Persiennerna är nedragna hela tiden. Har mörkläggningsgardiner i sovrummet. Fönstret är öppet dygnet runt.

Funderar på kyltäcke

Andra förslag?

Finns små golv ac som inte behöver installeras alls. Min mamma har en som hon använder till sitt sovrum. Dom är definitivt inte lika bra som en vanlig ac men om man bara ska kyla ner ett rum så funkar det helt ok

Jag vet inte om det är någon skillnad på dem. Alla jag har sett har haft öljetter runt kanten som man kan fästa med. Men det förutsätter ju att du har något att hänga duken ifrån.

Kyldyna att ligga på var en livräddare för mig under värmeböljan ifjol. Köpte en stor till hunden på Dollarstore men han gillade den inte, så jag tog över den. :idea:

En bytta med isvatten framför fläkten ger extra svalka.

Finns små golv ac som inte behöver installeras alls. Min mamma har en som hon använder till sitt sovrum. Dom är definitivt inte lika bra som en vanlig ac men om man bara ska kyla ner ett rum så funkar det helt ok
Har googlat, men de jag hittat måste installeras med ett utblås. De har varit både stora och dyra och låtit massor.

Men, jag kanske har missat något?
Länka gärna.

Kyldyna att ligga på var en livräddare för mig under värmeböljan ifjol. Köpte en stor till hunden på Dollarstore men han gillade den inte, så jag tog över den. :idea:

En bytta med isvatten framför fläkten ger extra svalka.
Kyldyna har jag prövat. Fungerar inte riktigt för mig. Jag har problem med rygg och nacke som inte tål kyla. Däremot fungerar det att ha ett täcke som kyler. Rummet själv kan vara kallt. Vintertid har jag ca 10-15 grader varmt i sovrummet.

Jag kan alltså inte ligga på kallt.

Men kyldyna kanske fungerar att använda som täcke också?

Jag vet inte om det är någon skillnad på dem. Alla jag har sett har haft öljetter runt kanten som man kan fästa med. Men det förutsätter ju att du har något att hänga duken ifrån.
Har sett att det finns sugproppar att köpa som man kan sätta på fönstret och enligt instruktionen ska kunna tas bort utan att lämna märken.

Kan vara värt att prova. Silverduk och sugproppar är inte jättedyrt.

Funderar på kyltäcke

Andra förslag?
Testade du silverduken? Billigt och supereffektivt, jag hade för två somrar sedan. Haken är att den är lite svår att få fast på fönstret med sugkopparna och det inte är snyggt. Duct tape kanske jag testar härnäst själv :rofl:

Men så länge har jag köpt på Clas Ohlsson en sorts film att sätta mellan fönstren som ska dämpa värme.

Testade du silverduken? Billigt och supereffektivt, jag hade för två somrar sedan. Haken är att den är lite svår att få fast på fönstret med sugkopparna och det inte är snyggt. Duct tape kanske jag testar härnäst själv :rofl:

Men så länge har jag köpt på Clas Ohlsson en sorts film att sätta mellan fönstren som ska dämpa värme.

Silvertejp måste ju vara stört omöjligt att få bort från fönstret sedan när det har "kokat fast" ordentligt i solgasset... :nailbiting:

Jag köpte silverduk i djuraffär på nätet (för att kyla hundar) och köpte till eller fick till sugkoppar.

Nej, har inte provat silverduk. Funderar på det.

Spelar ingen roll hur det ser ut, bara någonting fungerar kan det se ut hursomhelst....

Silvertejp måste ju vara stört omöjligt att få bort från fönstret sedan när det har "kokat fast" ordentligt i solgasset... :nailbiting:
Jag hade nog tänkt i så fall sätta den på den urfula metallkanten runt fönstret och försökt få bort med lacknafta eller ngt sedan.

Men först ska jag se om den här filmen räcker.

Men kyldyna kanske fungerar att använda som täcke också?

Kanske, om du hittar en sån som man stoppar i frysen för att aktivera. Typen jag hade och som brukar finnas överallt är med gel i som aktiveras av trycket när man lägger sig på den, så jag tror inte det kommer bli nån kyleffekt alls av att ha den över kroppen.

Kyltäcke är nog ett säkrare kort. :) Jag borde investera i ett själv, för jag har också problem med att sovrummet blir alldeles för varmt på sommaren.

Jag köpte silverduk i djuraffär på nätet (för att kyla hundar) och köpte till eller fick till sugkoppar.
Fungerar det?
Är silverduk effektivt?

Låter annars som en bra idé.
Lite tråkigt bara att inte kunna se ut ... men hellre det än att svettas ihjäl....

Fungerar det?
Är silverduk effektivt?

Låter annars som en bra idé.
Lite tråkigt bara att inte kunna se ut ... men hellre det än att svettas ihjäl....
Ja alltså jättejätteeffektivt. Enda haken var att sugkopparna lossnade med några dagars mellanrum och den inte var i perfekt storlek för mitt fönster. (och att jag ehum gjorde mig illa när jag stod på en stol för att få fast dem igen och ramlade, gör inte det)

Har för mig att man typ kunde se ut lite. Men jag brukar inte titta ut genom sovrumsfönstret :) och det var så skönt med skugga.

Kanske, om du hittar en sån som man stoppar i frysen för att aktivera. Typen jag hade och som brukar finnas överallt är med gel i som aktiveras av trycket när man lägger sig på den, så jag tror inte det kommer bli nån kyleffekt alls av att ha den över kroppen.

Kyltäcke är nog ett säkrare kort. :) Jag borde investera i ett själv, för jag har också problem med att sovrummet blir alldeles för varmt på sommaren.
Var rädd att de billigare kyldynorna fungerar så. Den jag köpte förra sommaren till hunden kylde inte när jag använde den som täcke.

Kyltäcke ska jag nog köpa. Men vilket? Vill helst kunna använda med påslakan. Hunden sover i sängen och jag vill byta sängkläder minst en gång i veckan. Blir lite jobbigt att tvätta kyltäcket varje vecka. Men, det kanske är värt det?

I så fall är det ju bara att köra. Effekten var omedelbar och effektiv.
Låter bra.

Då låter det som väl investerade pengar.
Har ett fönster i sovrummet och får jag bara det rummet hyfsat svalt kan jag bo där i sommar. Vardagsrummet klarar jag mig utan.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka