Bukefalos 28 år!

Varning för får stängsel!!!

skjona

Trådstartare
I går kväll när jag skulle ta in hästarna kom inte min lille åttamånaders fölunge.Jag ropade men han svarade inte.Beslöt mej för att gå syn runt stängslet för att se om han gått ut nånstans.Inne i tallet låg han på rygg och satt fast med hoven och bakbenet i fårnätet!!!Trodde han var död!!!vi fick klippa loss honom och nu står han inne i väntan på transport till ATG kliniken.Distriktsveterinären trodde inte att senor eller leder var skadade men för säkerhets skull ska han kollas.Det går inte att sy för det är stora fickbildningar runt om.Men han lever i alla fall!!!!Flera månaders konvalescens väntar......
 
Fårstängsel är livsfarligt att ha till hästar, speciellt till skodda som då kan få in tråden mellan hov och sko. Det gäller förstås för taggtråd och "ståltråds-eltråd" också.

Själv har jag varit med om otäcka olyckor då hästar fastnat i helt vanliga eltrådar av ståltrådstypen och skurit sig fördärvade.

Vanliga trästaket eller eltrådar som går av om hästen fastnar tycker jag är det enda vettiga alternativet!

Hoppas det går bra med ert föl!
 
Där jag har min häst inhyrd hade dom tidigare ståltrådsstaket. Två gånger skar han upp benet på dem. Kan tala om att jag inte var glad på det stället då...
 
Jadu, det ska man inte ha.. Hoppas att allt står rätt till med pållen..
 
:eek: Fy va otäckt!! Där jag jobbade innan hade de bitvis taggtrådsstängsel... :mad:
 
Ja fårstängsel är livsfarligt... Minns jag inte fel så var det en häst som slet av sig benet för några år sedan... I Sundsvall kanske...*funderar*

Hoppas att allt går bra med din kille !
 
Det var ju ren tur att det inte blev värre, fårstängsel är livsfarligt för hästar och faktiskt så undrar jag hur du har kunnat haft det i hagen :confused:
 
De flesta hästägare vet att fårstängsel inte är särskillt lämpligt som häststaket.
 
I mitt gamla stall satte de fårstaket runt halva hagen precis efter jag hade flyttat :crazy: Tur att man gav sig iväg i tid. Dessutom var det en häst som åkte på nödslakt då han skar av sig hoven där. Förstår inte hur de andra hästagarna kunde gå med på stängselbytet!

Hoppas att allt går bra med ditt föl!
 
Tack för ert engagemang!!Jo,jag har insett nu att det inte är så bra....Det blev en dyrköpt erfarenhet.Hästarna har sambetat med får förut och därför är det på en liten sträcka fårstängsel.I dennna hagen har vi haft hästar isäkert tio år utan att något liknande har hänt och då blir man väl lite hemmablind.Annars har vi inte det på nåt annat ställe utom just där. Gudskelov gick det bra inne på ATG idag.Inga leder eller senor är skadade och han rör sej i stort sett normalt.Penicillinbehandling i tio dagar och boxvila itvå till tre veckor och så byte av bandage vid behov.
 
Om man vill ha får och hästar i samma hage så kan man sätta vanligt elstaket en bit innanför fårstängslet så håller sig hästarna borta från fårstängslet och undviker att fastna. Och fåren håller sig i hagen. :)
 
sånt där är alltid tråkigt!! :(
Våran hingst fastnade i en eltråd på betet (var eltråd) slet av tåsträckaren och fick åka akut till djursjukhuset.. blev 10 veckor i box, och yttligare några veckor då det gick upp när han sprallade till ute.. men benet fungerade utmärkt efteråt.
Hemma har vi breda elband och det har aldrig hänt nått, men vist har dom nog sparkat mot stacketet, för ibland kan ett band hänga eller låsnat men aldrig att det hänt något då detta band töjer sig och är brett så hästen fastnar inte så lätt.

men det gick inte väl med honom ändå, fick knäproblem och fick avlivas.. var en riktig oturshäst.. :(

Hoppas det går bra!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 081
Senast: cambodia
·
J
Träning Vet inte riktigt om jag lagt den här tråden rätt, moderator kanske kan vara snäll och flytta den annars? Jag vill bara berätta och...
Svar
2
· Visningar
874
Senast: Spunkgrodan
·
Hästvård 22 december Idag rymde Eddie och Harmonie från sin hage. ägaren skulle ta in de från hagen men så hade de stuckit rakt genom tråden...
Svar
19
· Visningar
1 821
Senast: sante
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp