*LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

Gupello

Trådstartare
22 december
Idag rymde Eddie och Harmonie från sin hage.
ägaren skulle ta in de från hagen men så hade de stuckit rakt genom tråden, det var ju nästan storm ute så de var uppspelta redan då..
Iaf hade de sprungit ner på åkrarna, men de brukar komma tillbaka, men nu hade de bara skenat iväg.
Vid typ halv fem så ringde en kompis och skrek att det var två hästar på väg mot Ronneby, en brun och en fux.
Då tänkte jag genast att det var Eddie och Harmonie.
Ringde till ägaren men hon svarade ju inte eftersom hon var nere på åkrarna och försökte få tag på de men då var de redan långt borta..
Då cyklade jag som en dåre ner till stallet och fick se att eltråden var sönder och då ringde jag till pojkvännen och skrek att det var de två.
Så kom han och hans mamma så körde vi och letade efter de, hittade de vid typ femtiden, då var de nästan vid infarten mot Sjöarp, de kom i full galopp rusande mot bilen.
Kastade mej ut ur bilen innan den hade stannat.
Hann bara få med mig godishinken med mig ut, grimskaftet glömde jag i bilen försökte stanna Eddie men de sprang ner på en skogsväg och jag efter.
Men när jag ropade på Eddie och bad hann komma till mig så stannade han och började äta betforn jag hade med mig.
Harmonie bara fortsatte ner i skogen men när hon hörde att Eddie åt så gnäggade och kom så Danny kom och tog henne..
Sedan skulle vi gå tillbaka till stallet men då mötte vi Jenny uppe i skogen vi skulle gå genom och hon skulle skaffa transport men hon ringde til ägaren så hämtade de deras egna transport.
Så körde vi hem till stallet..
Nån hade ringt polisen och sagt att det var två hästar lösa så de hade gått ut med det i radion.
När vi kom till stallet så kollade vi på Eddies sår och såg att såret han hade på frambenet ovanför knäet var typ 3-4 cm djup..
Hon kunde inte sy det djupa såret för det var så gropigt och så skitigt inuti så hon sydde bara i hop kanterna lite smått och la in en dränageslang..
I båda ljumskarna bak hade han fått sår oxå. Tror han försökt hoppa över en stenmur men typ gått omkull eller nåt..
Iaf i ena ljumsken behövdes det oxå sys.
Veterinären tror att Eddie kommer va fullt ridbar nån gång i vår.
Ska bara skrittas så länge han klara det.
Eftersom såret inte kunde sys så skulle det ju ta ännu längre tid för såret att läka.



7 januari
Hästen vart ju på rymmen 22 december, fick en dränage insydd i framknäet, som han sedan pillade bort själv :/
Han fick även pencillin och antiinflammatorisk och det e 1½ vecka sedan vi avslutade den behandligen, sedan dess har såret varat och varit äkkligt :(
Så idag ringde ägaren veterinären, för att han skulle komma och ta bort svallköttet och kolla till honom. Men han tog inte bort nåt svallkött.
När jag tog ut Eddie i stallgången så var Eddies frambenet precis igensvullnad, kände inet senan ens och knäet såg ut som en stor fotboll :(
Det första veterinären sa när han såg Eddies ben var ”Han har lymfangit”.
Inte så bra sedan när jag tog av bandaget och klisterlindan så rann det massvis blod och var ur såret och när veterinären tryckte över såret och runt det så pulserade det ut massvis var blandat med var och luktade illa gjorde det med..
Det har aldrig blödit så när vi har tvättat såret.
Sedan kollade han lite hur Eddie gick och han tror att Eddie kanske har skadad en nerv och har fått en nervskada nu :/
Och så sa han att nästa vecka måste vi åka iväg med Eddie så hans ben kan röntgas för han trodde att han kanske har fått en spricka eller en benflisa har sprängts loss när han slagit upp benet, så då måste han sövas och få de bortplockade och såret tvättat.
Så nu fick han Finadyne att äta och Hippotrim för han är spruträdd :(
VEterinären sa att han ska stå på boxvila tills vi har varit iväg med honom, tur man har en snäll häst som tycker det e okej.
Stackars lilla Eddie, han måste bli bra..
 
Senast ändrad:
Sv: *LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

Hoppas att han blir bra! Håller tummarna
 
Sv: *LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

hoppas jag med. Hur allvarligt e det med lymfangit och nervskada?? han släpar lixom benet efter sig men han stödjer väldigt bra på det annars
 
Sv: *LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

Eddie skrev:
hoppas jag med. Hur allvarligt e det med lymfangit och nervskada?? han släpar lixom benet efter sig men han stödjer väldigt bra på det annars

Lymfangiten kan iofs vara envis och långdragen och gärna komma tillbaka sen, men i sammanhanget är det inte så farligt.

Nervskador däremot.. det är tyvärr en annan femma =/ Generellt sett är prognosen tyvärr inte sådär lysande. Och extra komplicerat blir det att vissa gånger blir hästen succesivt bättre över tid, andra gånger blir den tyvärr aldrig bättre.

Jag får kalla kårar av nervskador pga mina erfarenheter av det, men det finns solskenshistorier med. Men det är misstanken om nervskada som är det oroande i sammanhanget tyvärr.

Nu ska du dock inte måla fan på väggen innan du fått en klar diagnos, det kan finnas andra diagnoser än nervskada som orsakar det.

Hör gärna av dig när du varit på klinik!

Jag håller tummarna!
 
Sv: *LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

Alexandra_W skrev:
Lymfangiten kan iofs vara envis och långdragen och gärna komma tillbaka sen, men i sammanhanget är det inte så farligt.

Nervskador däremot.. det är tyvärr en annan femma =/ Generellt sett är prognosen tyvärr inte sådär lysande. Och extra komplicerat blir det att vissa gånger blir hästen succesivt bättre över tid, andra gånger blir den tyvärr aldrig bättre.

Jag får kalla kårar av nervskador pga mina erfarenheter av det, men det finns solskenshistorier med. Men det är misstanken om nervskada som är det oroande i sammanhanget tyvärr.

Nu ska du dock inte måla fan på väggen innan du fått en klar diagnos, det kan finnas andra diagnoser än nervskada som orsakar det.

Hör gärna av dig när du varit på klinik!

Jag håller tummarna!


okej, den första veterinären vi hade ute sa att dte var en muskel som skadats. Men hon såg inte honom gå. Den vi hade ute igår såg honom gå och sa att det lutade mer åt nervskada :S
 
Sv: *LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

han kan ju lika gärna vara halt av svullnaden och infektionen..vid såna skador kan det lika gärna vara nåt skit i såret som inte kommit ut, därför läker det inte ihop....

Jag hade en sån häst en gång...han blev "bra" men efter några månader blev han svullen i knät och blockhalt igen...det gick nän vecka och sen sprängdes det en krater i benet och nåt "föremål" troligtvis en träflisa kom ut...efter det var han haltfri igen....

Jag vet vad JAG skulle ha gjort, jag skulle ge hästen homeopatiska medel för att driva ut det som gör att det inte läker.....
 
Sv: *LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

Eddie skrev:
okej, den första veterinären vi hade ute sa att dte var en muskel som skadats. Men hon såg inte honom gå. Den vi hade ute igår såg honom gå och sa att det lutade mer åt nervskada :S

Vart iväg med hästen på klinik idag, röntgades och på plåtarna såg man en jättteSTOR spricka.. Mer än halva benet var brutet så om han lägger sig så kommer han inet komma upp hel eller om han trampar snett så kan det gå av för det e så liten bit benet hålls ihop med :( Så det e ett under att det inet har gått av ännu sa veterinären för han har gått med det i 3 veckor imon och nu står han kvar där nere i MINST 2-4 veckor. Han har fått smärtstillande här hemma men nu får han inet det ist får han stå och ha ont :(
Han ville inte söva honom och skruva ihop det heller för han kommer inet kunna resa sig utan att det går av sa veterinären. :(

Behöver lite stöd nu e rätt så nere
 
Sv: *LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

Åh nej vilken otur. MEN vad bra att du åkte och kollade.

Håller verkligen tummarna att det ska gå bra, man kan ju se det som att du redan haft turen på din sida, med tanke på att han klarat 3 veckor hemma, så han ska nog klara det här okså.

Står han gipsad nu ?

Härifrån oss får du alla" tummar" du behöver.
Tänker på er.
 
Sv: *LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

mimus skrev:
Åh nej vilken otur. MEN vad bra att du åkte och kollade.

Håller verkligen tummarna att det ska gå bra, man kan ju se det som att du redan haft turen på din sida, med tanke på att han klarat 3 veckor hemma, så han ska nog klara det här okså.

Står han gipsad nu ?

Härifrån oss får du alla" tummar" du behöver.
Tänker på er.

Precis, men de 2 kommande veckorna är mkt kritiska sa han, men efetrsom han gått tre veckor emd det redan så klarar han det känner jag på mig. Ne han kan inet gipsas för han har ett jättestort sår över det där senan syns massvis så det går inte.. Tack hoppas verkligen att han klarar sig
 
Sv: *LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

Som jag skrev i mailet, här hålls tummar, tassar och hovar.

Står han i hängmatta nu?
 
Sv: *LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

Alexandra_W skrev:
Som jag skrev i mailet, här hålls tummar, tassar och hovar.

Står han i hängmatta nu?
Ne han gör inet det men jag tycker nästan han borde göra det.
 
Sv: *LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

Uscha!! Stackare, vilken otur. :cry: Hoppas det löser sig och att hästen blir frisk fort. Håller tummarna för er... :banana:
 
Sv: *LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

Uppdatering

Ägaren ringde nyss, hon hade ringt till klinken där de sa att hästen e riktigt tapper. och att han kanske får komma hem redan nästa vecka :banana: Han har ju en stor spricka i VF ovanför knäet, (knäet e inte skadad nåt) Och han stödjer väldigt bra på benet men han har svårt att lyfta det :crazy: Och han ahr vart ute och gått varje dag när ahn var hemma. Så nu stiger hoppet väldigt mkt. E nog alla tummar, hovar, tassar m.m. som ni hållit för oss som har hjälpt.

De sa typ att det märktes att han e arabiskt fullblod han ger inet upp i första taget iaf.

Men det kan ju vända, att han blir sämre.
 
Senast ändrad:
Sv: *LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

Eddie skrev:
22 december
Idag rymde Eddie och Harmonie från sin hage.
ägaren skulle ta in de från hagen men så hade de stuckit rakt genom tråden, det var ju nästan storm ute så de var uppspelta redan då..
Iaf hade de sprungit ner på åkrarna, men de brukar komma tillbaka, men nu hade de bara skenat iväg.
Vid typ halv fem så ringde en kompis och skrek att det var två hästar på väg mot Ronneby, en brun och en fux.
Då tänkte jag genast att det var Eddie och Harmonie.
Ringde till ägaren men hon svarade ju inte eftersom hon var nere på åkrarna och försökte få tag på de men då var de redan långt borta..
Då cyklade jag som en dåre ner till stallet och fick se att eltråden var sönder och då ringde jag till pojkvännen och skrek att det var de två.
Så kom han och hans mamma så körde vi och letade efter de, hittade de vid typ femtiden, då var de nästan vid infarten mot Sjöarp, de kom i full galopp rusande mot bilen.
Kastade mej ut ur bilen innan den hade stannat.
Hann bara få med mig godishinken med mig ut, grimskaftet glömde jag i bilen försökte stanna Eddie men de sprang ner på en skogsväg och jag efter.
Men när jag ropade på Eddie och bad hann komma till mig så stannade han och började äta betforn jag hade med mig.
Harmonie bara fortsatte ner i skogen men när hon hörde att Eddie åt så gnäggade och kom så Danny kom och tog henne..
Sedan skulle vi gå tillbaka till stallet men då mötte vi Jenny uppe i skogen vi skulle gå genom och hon skulle skaffa transport men hon ringde til ägaren så hämtade de deras egna transport.
Så körde vi hem till stallet..
Nån hade ringt polisen och sagt att det var två hästar lösa så de hade gått ut med det i radion.
När vi kom till stallet så kollade vi på Eddies sår och såg att såret han hade på frambenet ovanför knäet var typ 3-4 cm djup..
Hon kunde inte sy det djupa såret för det var så gropigt och så skitigt inuti så hon sydde bara i hop kanterna lite smått och la in en dränageslang..
I båda ljumskarna bak hade han fått sår oxå. Tror han försökt hoppa över en stenmur men typ gått omkull eller nåt..
Iaf i ena ljumsken behövdes det oxå sys.
Veterinären tror att Eddie kommer va fullt ridbar nån gång i vår.
Ska bara skrittas så länge han klara det.
Eftersom såret inte kunde sys så skulle det ju ta ännu längre tid för såret att läka.



7 januari
Hästen vart ju på rymmen 22 december, fick en dränage insydd i framknäet, som han sedan pillade bort själv :/
Han fick även pencillin och antiinflammatorisk och det e 1½ vecka sedan vi avslutade den behandligen, sedan dess har såret varat och varit äkkligt :(
Så idag ringde ägaren veterinären, för att han skulle komma och ta bort svallköttet och kolla till honom. Men han tog inte bort nåt svallkött.
När jag tog ut Eddie i stallgången så var Eddies frambenet precis igensvullnad, kände inet senan ens och knäet såg ut som en stor fotboll :(
Det första veterinären sa när han såg Eddies ben var ”Han har lymfangit”.
Inte så bra sedan när jag tog av bandaget och klisterlindan så rann det massvis blod och var ur såret och när veterinären tryckte över såret och runt det så pulserade det ut massvis var blandat med var och luktade illa gjorde det med..
Det har aldrig blödit så när vi har tvättat såret.
Sedan kollade han lite hur Eddie gick och han tror att Eddie kanske har skadad en nerv och har fått en nervskada nu :/
Och så sa han att nästa vecka måste vi åka iväg med Eddie så hans ben kan röntgas för han trodde att han kanske har fått en spricka eller en benflisa har sprängts loss när han slagit upp benet, så då måste han sövas och få de bortplockade och såret tvättat.
Så nu fick han Finadyne att äta och Hippotrim för han är spruträdd :(
VEterinären sa att han ska stå på boxvila tills vi har varit iväg med honom, tur man har en snäll häst som tycker det e okej.
Stackars lilla Eddie, han måste bli bra..



Nu har lilla eddie gått ut på sommarbete och han e så bra i benet att jag har börjat rida honom igen :) Om man motionerar honom regelbundet så håller sig svullnaden nere som han har lite över knäet... Han lyfter benet bättre och bättre, innan lyfte han det inte alls det bara tog emot! :( där såret fanns e det lite vita hår.
Har bilder på honom men inte på datorn, ska lägga in de när jag har tid.
 
Sv: *LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

Vad roligt att höra!!!!
:bump:

Jag har tänkt på Eddie och undrat hur det går.

så han är friskförklarad nu?
 
Sv: *LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

mimus skrev:
Vad roligt att höra!!!!
:bump:

Jag har tänkt på Eddie och undrat hur det går.

så han är friskförklarad nu?

friskförklarad e han inte riktigt ännu men veterinären har sagt att jag ska börja rida igång honom :) han ska på återbesök snart och röntgas för sin reaktion på benhinnan.
Va kul att du har tänkt på oss
 
Sv: *LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

Eddie skrev:
friskförklarad e han inte riktigt ännu men veterinären har sagt att jag ska börja rida igång honom :) han ska på återbesök snart och röntgas för sin reaktion på benhinnan.
Va kul att du har tänkt på oss

Åh vad skönt att det gick vägen!
 
Sv: *LÅNGT* Hästen mkt ont i sitt ben

Massage under rehab ger ofta en snabbare läkning och framförallt en smidigare häst som klarar en snabb och effektiv rehab/ träning. Hästen kommer även att behålla mer av sin muskelmassa.
Bara ett tips! :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 413
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 478
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 452
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 240
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp