VARNING för skimming

C

CillaB

Jag har min häst ute till försäljning och igår kväll fick jag följande mail (han fick autosvar pga min semester - jag har alltså inte svarat honom - han har bara fått ett besked (på engelska) att jag har semester;

-----Original Message-----
From: Bryan Oldo [mailto:bryanoldo@gmail.com]
Sent: den 13 juni 2012 22:36
To: Jag har tagit bort mitt namn
Subject: Re: Out of Office: Annonstyp: Säljes Län eller land: Stockholm Pris: 30000

Thanks for reply me back... I'm located in United state of Americabut presently am at work of the coast of Oregon,i sail there now, am a marine engineer and a very busy one indeed. am okay with the price of the horse,let me know the name of the horse and the condition of the horse as well, also send me the picture of the horse, PIease I want you to get the advert down from the web. You can send me your bank information as below


Bank Name
Bank Address
Account Name
Iban
Swift Code

so, let me has your full bank details to hasten transfer the money into your bank account, i can pay into your bank account. I will instruct a payment to you from my Bank account & also your contact home address,


Don't worry about the picking of the Horse up,my shipping agent will be coming to pick it up, I'll like you to send me your address and Tel # so that my shipping agent can figure it out and come for the pick up and other necessary things.


Have a nice and lovely moment.

Awaiting your response.

Regards,

För er info:
Jag har polisanmält avsändaren - är det fler som fått detta meddelande? Jag har även grejer till försäljning på Blocket och där fick jag motsvarande meddelande från en Maria Anderson som "skulle bo i London" och som ville ha mitt bankkonto för att köpa en byrå. Hon var också marine engineer och seglade på de stora haven.... ingen av dem kan skriva korrekt på egelska heller...

VARNING alltså!
 
Sv: VARNING för skimming

Skimming är väl när nån kopierar magnetremsan på ett kort :confused:

Vore intressant att veta vad du anmälde för, avsändaren har ju inte gjort något olagligt, än iallafall...
 
Sv: VARNING för skimming

Vi råkade ut för ungefär detsamma i fjol när vi hade en fårsax ute på Blocket. Tillvägagångssättet var i stort detsamma, hon skulle bo i England skrev hon och hade stora fårfarmer . Någon medhjälpare skulle komma förbi och hämta saxen osv.
 
Sv: VARNING för skimming

Jag har en bil till salu på Bl....et och jag har fått ett sms på engelska där det står att de är intresserade och att jag ska mejla tillbaka till en mejladress. Jag förstod ju att det är något lurt men nyfiken i en strut mejlar och får svaret att de vill köpa och att de vill använda sig av paypal för det var ju säkert för båda. Jag avslutade där men nyfiken är man ju hur de ska blåsa en med paypal. Man lägger väl in sina egna uppgifter, eller? Det var länge sen jag använde det så jag kommer inte ihåg.

Jag har fått samma sms två gånger men med olika mejladresser.

Men det känns att de tar lurendrejeriet en nivå till med sms och paypal.
 
Sv: VARNING för skimming

Men alltså, det där är ju old news :D Händer hela tiden, liknande galna mail. Man måste ju vara ganska korkad om man går på nåt sånt, känner jag. Det bara skriker bedragare om det :)

Skimmning är väl när någon snor ens kortuppgifter, ja? Som de andra skrev?
 
Sv: VARNING för skimming

Majoriteten av de som försöker sälja något har säkert fått den typen av mail. Jag fick för flera år sen då jag ville sälja min åring. Det är ett så kallat Nigeriabrev. Det har varit flera här på Buke som har svarat och inlett brevväxling med den som mailat bara för att se vad som hänt, du hittar säkert om du söker på Nigeriabrev.
 
Sv: VARNING för skimming

Klassiskt Nigeriabrev. Fått det på allt från barnkläder till hästar och vår gamla lägenhet :) Inget att bry sig om. Delete!
 
Sv: VARNING för skimming

Jag säljer grejor rätt ofta via internet och jag har aldrig fått liknande mail. Det är tack och lov inte alla som råkar ut för det. Oasvett om det händer ofta, vilket är väldigt tråkigt, så tycker jag det är bra att TS lägger ut det här och varnar andra. Det kanske är någon som undviker att gå i fällan tack vare det.
 
Sv: VARNING för skimming

Läste du mailet - en amerikan vill köpa en häst osedd och skeppa den till sig - en häst i priskategorin 30000:-.
Det känns lite som att tro på Tomten...
 
Sv: VARNING för skimming

Alla sån'a här händelser ska rapporteras. Jag skickade givetvis inget svar - men rapporterade det till Polisen. Skimming gäller kreditkort - han bad både om mitt kreditkortsnummer och bankkonto - tycker bara synd om de som går på detta.
 
Sv: VARNING för skimming

Men det är väl ingen som går på detta numera? Det är ju ett otroligt välkänt och därför värdelöst trick.
 
Sv: VARNING för skimming

Hej
Jag har också annons ute och har fått svar från samma bryanoldo@gmail.com jag klickade bort det direkt, fick även ett annat utlänskt mail som jag bara klickade bort.
Det sista har jag inte rensat bort ännu och de frågade om
Meddelande
Hello, I just want to know if the Horse listed above its still available for sale and want to know the current condition of this Horse. Also get back to me with last price you can sell it. reply to my privet mail address bryanoldo@gmail.com

Awaiting your response.
Här är medelandet kopierat
 
Sv: VARNING för skimming

Hej!
Jag har läst era inlägg, och i kväll var jag utsatt för samme bryanoldo@gmail.com,
Texten är identisk, och jag ser att de här personerna varit aktiva under några år...
 
Sv: VARNING för skimming

Tyvärr finns det folk som går på det. Om ingen hade gått på det hade de lagt ned sin verksamhet för länge sedan, men tydligen så lönar det sig fortfarande att hålla på.
 
Sv: VARNING för skimming

Har man haft lite annonser ute så är man rätt van vid dom här mejlen så man ser lite på typen av meddelande att det är "Nigeriabrev". Men det var lite fascinerande att de först sms:ade och sedan via mejl och sen Paypal.

Dock gjorde jag ett litet test av dem. Förut i mejlen har de alltid benämt det de är intresserade av med "item", inte hästen eller bilen. Men nu skrev de bil så jag frågade om det var volvon de var intresserade av. Och visst var det den som de var jätteintresserade av....men oops den ligger inte på annons ännu, :angel: utan det var ett annat märke.
 
Sv: VARNING för skimming

Hej,
även jag har blivit utsatt av denne man, Bryan Oldo och det är identiska ord. Till och med jag som svensk kan bättre engelska än denne som utger sig som amerikan... så svara inte ens till honom...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
305
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: 95johsv
·
IT & mobiler Jag har försökt att rensa i datorn och har raderat massor, både i mail, foton, OneDrive och alla ställen jag kan komma på. Likafullt får...
Svar
9
· Visningar
533
Senast: Rie
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp