VARNING för skimming

Sv: VARNING för skimming

Hej,
även jag har blivit utsatt av denne man, Bryan Oldo och det är identiska ord. Till och med jag som svensk kan bättre engelska än denne som utger sig som amerikan... så svara inte ens till honom...
och ditt svar hade förmodligen klingat lika illa om du använt dig av Google translate från hindi eller swahili.
 
Sv: VARNING för skimming

KL:
Att uppge sitt bankkontonummer är helt ofarligt, det enda någon annan än kontoinnehavaren kan göra är att fylla på, dränera kontot kan BARA kontoinnehavaren göra. Med kreditkort är det ju en helt annan sak, där kan man bli blåst så där kommer PayPal in, försök få ut nåt från det och inte vara kontoinnehavare, då är det lättare att ta ner månen.

Riktiga Nigeriabreven är annars riktigt bra underhållning att spela med i om man inte har nåt annat att göra och efter en vecka eller två, när man släpper bomben om att man hela tiden varit medveten om att det hela är fejk kan man få riktigt feta hotelsemejl från andra sidan jordklotet, från en helt annan plats än där mejl"innehavaren" skulle bo enligt mejlen. :p
 
Sv: VARNING för skimming

Nej, det är absolut inte ofarligt. Det är ju många som hamnat i utredningar som oskyldig tredje part. Part 1 säljer en elektronikartikel, part 2 vill köpa den. Part 2 får av part 1 ett kontonummer som går till part 3, som säljer något helt annat. Part 3 får pengar från vad han tror är part 1, lämnar ut prylen till part 1. Part 2 får inte ett skit mer än minus på kontot och lång näsa.

Finns spaltmeter att läsa om detta.
 
Sv: VARNING för skimming

I så fall blåljög Swedbanks säkerhetsansvarige mig rätt upp i ansiktet för ett år sen när jag just frågade om faran av att lämna ut sitt kontonummer pga. en liknande tråd som den här.
 
Sv: VARNING för skimming

Vi har redan haft den här diskussionen ett antal gånger, förra gången googlade jag upp en massa länkar till dig som direkt motsade det besked du fått.

Bara att googla igen för att få informationen - igen.
 
Sv: VARNING för skimming

Sambon fick oxå ett mail från denne "person" (samma mail namn) när hans bil var ute på annons :-)

Han skrev exakt likadant förutom att det handlade om en bil och inte häst... att han jobbade på en båt mm
 
Sv: VARNING för skimming

Det finns idioter till allt.. :angel:

Jättebra att varna för alla dessa puckon men det bästa är att man själv bara ignorerar dom så får man väl hoppas på att de tröttnar och lägger av med sitt bullshit. :rofl:
 
Sv: VARNING för skimming

Aargh, jag fick oxå mail från bryan oldo. Skickade tillbaks kort mail (bara typ hästen är fortvarande till salu) och fick nästan liknande svar som börjaren hade fått. Kanske kommer att svara att hästens pris är 100 000 euro.. eller bara radera..
 
Sv: VARNING för skimming

Jag fick precis ett liknande mejl, från "Matt Hue". Han ville anställa mig som hästskötare på hans farm och var även intresserad av att köpa hästen, ville att jag skulle skicka en bild... (Jag har ute en annons om betesplatser:angel:)

Synd Matt, men jag vill inte jobba som hästskötare på din gård och jag vill heller inte sälja min häst!
 
Sv: VARNING för skimming

Jg har också fått jobb på en farm i USA och det trots att jag inte har sökt något jobb. :laugh: Och min häst ville han också köpa. Det måste vara en stor ranch han äger.....:angel:
 
Sv: VARNING för skimming

Jag har också blivit erbjuden jobb i hans lador! :rofl: Jag har annons ute om inridning av unghästar...
 
Sv: VARNING för skimming

Jag har en bil till salu på Bl....et och jag har fått ett sms på engelska där det står att de är intresserade och att jag ska mejla tillbaka till en mejladress. Jag förstod ju att det är något lurt men nyfiken i en strut mejlar och får svaret att de vill köpa och att de vill använda sig av paypal för det var ju säkert för båda. Jag avslutade där men nyfiken är man ju hur de ska blåsa en med paypal. Man lägger väl in sina egna uppgifter, eller? Det var länge sen jag använde det så jag kommer inte ihåg.

Jag har fått samma sms två gånger men med olika mejladresser.

Men det känns att de tar lurendrejeriet en nivå till med sms och paypal.

Jag testade att skapa en helt ny mailadress och maila till en sån där adress man får på sms, jag fick då ett helt normalt svar tillbaka. Men sen efter någon timme fick jag ett mail från "Blocket" där det stod i korta drag att jag skulle få tillbaka pengar för en annons jag hade betalat för, men där varan inte blivit såld. Så om jag bara gav dem mitt kortnummer så skulle de betala tillbaka... :angel:

Så där fiskade de kortnummer iaf.

Mailet såg nästan ut som något blocket skulle ha kunnat skickat, och om jag använt min vanliga mail så hade det de skrev nästan kunnat stämma.
Men nu visste ju jag att den här adressen är helt ny, och inga blocket-annonser är förknippade med den. Men en flitig blocket-annonsör som inte tänker efter ordentligt skulle nog kunna gå på det.
 
Sv: VARNING för skimming

blev oxå rbjuden jobb i hans lador o han ville köpa hästen jag inte har ute på annons
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
305
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: 95johsv
·
IT & mobiler Jag har försökt att rensa i datorn och har raderat massor, både i mail, foton, OneDrive och alla ställen jag kan komma på. Likafullt får...
Svar
9
· Visningar
533
Senast: Rie
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp