P

PRE

Jag hittade denna varning på Föreningen Djurhjälpens hemsida http://www.djurhjalpen.nu Jag såg även bilderna på de 13 vanvårdade perserkatterna som föreningen hade hittat i en barack i Huddinge. Att det finns sådana personer som kan misshandla djur på detta sätt!

En stor kram till alla de fantastiska människor som ser och behandlar katter som de fantastiska varelser de faktiskt är!


"Den här mannen förflyttar sig runt om i Sthlms förorter för att locka in tama, sociala katter. Detta för att sedan utöva sitt sjuka behov att göra illa katterna.

De katter som överlever hans behandling verkar han återlämna i närheten där han tog in dom. Han stannar inte länge i en förort utan förflyttar sig. Ingen katt är säker förrän han är fast. Om ni måste låta er katt vara ute så var ute med katten. Detta om ni nu inte kan ha katten instängd.

Jag tror ingen vill ha sin katt dödad på det viset som han utsätter katterna för. Eller få tillbaka dom så skadade. Enda sättet att undvika detta är att se till att han inte har tillgång till nån tam/social katt ute.

Mannen är av medellängd, mörkt cendréfärgat hår, medelålders (50-årsåldern). Senast han sågs till var i de västra förorterna. Han hade han en vit saab. Årsmodell okänt.

Vidarbefodra detta till alla kattägare ni känner så kanske vi kan få stopp på denna sjuka man!"
 
*spyr*

ytterligare en GOD anledning att inte släppa ut sina katter!!!
vilken sjuk jä*el....fy f*n... :mad:
 
fy f-n!! jäkla sjuka människa.. hoppas verkligen de får tag på han som gjort det! :mad:
 
Jag kan inte låta bli att tänka på uppfödarna till dessa katter. Skulle jag hitta nån av mina fd kattbebisar så skulle jag dö av både skam, sorg och ilska.

Fy fan, kort sagt, för han som har gjort detta.
 
Beroende på att jag sålt katten till en köpare som uppenbarligen bara släpper ut katten vind för våg.
Behöver jag tillägga att jag endast säljer mina som innekatter? :crazy:
 
tänkte inte så långt...jag trodde att du trodde att det var gubben som köpt dem ,när han i själva verket stal dem.....
jag säljer endast mina som innekatter oxå.
o har dem endast som innekatter !
 
Nej, jag menade förstås inte att jag tycker uppfödarna ska ta på sig skulden, men JAG skulle göra det. Men så är jag överkänslig också :angel:
 
Fast jag tycker det luktar lite dubbelmoral här... Du har ju en katt själv som du släpper ut, varför skulle inte någon annan kunna göra likadant utan att "släppa den vind för våg"? :confused: Dessutom så vet man ju aldrig om det är en katt som smitit eller inte.

Hemskt är det hur som helst. Jag hoppas jag aldrig behöver komma i kontakt med en sån människa, svarar inte för mina handlingar om något av mina djur eller någon människa jag håller av skulle misshandlas så här. :cry: :devil:
 
Ja, och du anar inte hur dåligt jag mår över det. Jag vill verkligen inte ha utekatter och hon var innekatt första 2 åren, men sen gav jag upp och började släppa ut henne för då hade hon kissat ner varenda klädesplagg och väska jag ägde.
Raskatten får vackert stanna inne, även om hon rymmer ibland, och jag ser inget logiskt i att först köpa en katt för 5000:- och sen släppa ut den och riskera alla faror som finns.
Fia är den första och sista utekatten jag har, om jag inte flyttar till en enslig gård nån gång i framtiden.

Min åsikt :smirk:
 
"och jag ser inget logiskt i att först köpa en katt för 5000:- och sen släppa ut den och riskera alla faror som finns."

Så ju mindre katten kostar ju mer lokiskt är det att utsätta den för faror? *skakar på huvudet* katter är levande varelser och dom är inte mindre levande för att dom är gratis än om dom kostar pengar :(
 
Men sluta, det är inte alls så jag menar. Men jag tycker det är underligt tänkt av dom, lägger man ner så mycket pengar så borde man tänka mer på hur man sköter dom. Det är ju inte på långa vägar lika många raskatter som är hemlösa som huskatter, så självklart har priset betydelse.

Det är ju att kasta pengarna i sjön att släppa ut en katt vind för våg, skulle du göra det?
Fia köpte jag för 50 kr, men i längden så kostar hon mycket mer än vad Yoga gör. Det är ändå pga Fias behov som jag bor 1,5 mil utanför stan och det medför en hel del extra kostnader med bilbehov och allt. Så ingen kan komma och säga att jag behandlar mina djur olika.
 
Visst har pengar betydelse, men inte på det sättet. Är väll snarare så att folk som inte värderar katter högt men ändå skaffar katt tar ju en som är gratis, sedan tröttnar dom eller annat och slänger ut den. Men det har ju med personen att göra inte med priset på katten. En människa som värderar katter gör ju det oavsett priset på katten.

"Det är ju att kasta pengarna i sjön att släppa ut en katt vind för våg, skulle du göra det?"

Nä jag skulle inte släppa ut en katt för 5000 eller vad ditt exempel var vind för våg, men jag skulle inte heller släppa ut en katt för 0 kr vind för våg. Ursäkta om jag missuppfattar dig men det låter som om du tycker att det är en 5000 lapp man släpper ut vind för våg inte ens familjemedlem som jag tycker att en katt bör vara. Pengarna har väll ingen betydelse, tänk om katten exempelvis blir påkörd... inte tänker man "jaha det var dom 5000 kronorna det" FÖRHOPPNINGSVIS.
 
På sätt och vis är det ju 5000 kr man släpper ut, det är ju det katten är värd !
Jag förstår inte vad du bråkar om. Jag vet inte hur din ekonomi ser ut, men jag får spara ganska länge för att få ihop till 5000:-. När jag gör det, så tänker inte jag lägga dom pengarna på nått som jag 2 veckor senare kan få se död på gatan ! Det är det inte värt ! Det har inget alls att göra med personen.
 
Nä usch jag vill inte ha den här diskussionen med dig, det får mig bara att må dåligt över att veta hur en del som påstår sig värdesätta sina djur tänger :(

"På sätt och vis är det ju 5000 kr man släpper ut, det är ju det katten är värd !"
Mina katter var gratis, inte är dom värda 0 kr för det :mad: dom är värde bra mycket mer än 5000 också för den delen! Går inte ens värdesätta mina katter i pengar för dom är värda så mycket mer! Skulle mina katter råka ut för något skulle jag lägga allt jag äger och har på dom, även om dom inte kostade mig något! konstigt va :smirk:

nä usch jag tycker att det är ganska hemskt det du skriver, det låter som om katter är något föremål, inte en levande varelse...
"När jag gör det, så tänker inte jag lägga dom pengarna på nått som jag 2 veckor senare kan få se död på gatan !"
*skakar på huvudet* om du fick en katt då? är det ok att hitta den död på gatan då? "då förlorar du ju inget på det"

äh, det där var ingen fråga direkt, blir bara så besviken på månniskors syn på djuren ibland.
 
Det känslomässiga värdet för dina katter är säkerligen större, men ut ekonomisk synpunkt är de värda noll kronor.

Jag skulle inte heller släppa ut min huskatt och hon är värd mycket för mig, men rent krasst går man med större ekonomisk förlust om en dyr katt blir dödad än en som varit gratis.
Jämför med om du har två hästar som båda är oförsäkrade. Du älskar båda lika mycket, men förlorar större summor om den som kostade 80 000 döms ut och måste avlivas än om det varit den som kostade 5000 kr.
 
:bow:.skönt att du förklarar så bra...har varit inne här o tänkt fyra, fem ggr på hur jag ska förklara skillnaden,men jag fick inte fram det i ord! :D
 
Nej, jag skulle inte släppa ut en gratis-katt heller. Iofs skulle jag aldrig ta emot en katt gratis, är den inte värd nått för dig?
Bara för att det är en levande varelse, så struntar du i riskerna bara för att katten vill gå ut?
Jag gör inte det.

Men jag tycker heller inte att katter ska vara gratis, utan kosta minst 1000:- och aldrig vara ovaccinerade och obesiktade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp