Värnplikt

Jag lovar att varken min man (som erbjöds en tjänst i SF) eller hans kollegor utför samhällsvitala arbeten. Det är en grov överdrivt att det behöver vara så. Sedan är det klart att kompetens inte räcker. Du ska väl t.ex. ogärna ha ett kriminellt förflutet... vi klarar den biten också.
Just nu befinner sig inte Europa/Skandinavien i krigstillstånd men förutsättningarna kan ändras närsomhelst. Om så skulle ske lär förutsättningar för immigration till Kanada/USA förändras drastiskt.
Uppfyller du o dina kids ens idag villkoren för immigration till respektive länder?

Just nu befinner sig inte Europa/Skandinavien i krigstillstånd men förutsättningarna kan ändras närsomhelst. Om så skulle ske lär förutsättningar för immigration till Kanada/USA förändras drastiskt.
Uppfyller du o dina kids ens idag villkoren för immigration till respektive länder?

Skulle min man fixa jobb i USA eller Kanada skulle vi kunna flytta, ja. Vad jag vet har inget ändrats sedan det var aktuellt senast.

För 15 år down the line kommer min man absolut ihåg något väsentligt av sin "utbildning".:laugh: För att inte tänka på de som har lumpen 30 år bakom sig. Jag är helt övertygad om att min mans utbildning och erfarenhet av programmering är mer värd om ett eventuellt krig byter ut hans civiltjänstgöring. Prickskytte och överlevnadsbiten fixar jag betydligt bättre, helt utan någon värnplikt bakom mig.

Införs allmän värnplikt igen finns det goda chanser att vi flyttar utomlands så att ungarna slipper tvingas in i den.

Jag kommer ihåg min civilpliktsutbildning väl och min man kommer ihåg mycket av sin utbildning också. Förstår inte varför du skulle vara så förvånad över det?
Man är betydligt säkrare på hur man skall hantera krissituationer långt fram i tiden efter utbildning än om man inte haft någon utbildning alls. Sedan var det lite saker i speciellt min utbildning som var lite bristande, men det är ju en annan fråga egentligen.

Visst är det jättebra om man är duktig på överlevnad, men du som privatperson är ett undantag.

Det är även därför jag hade önskat att man tagit in fler från de år som vi inte haft allmän värnplikt. Det är nästan en hel generation där en stor majoritet har bristande kunskaper och förberedelse.

Att studera på högskola/universitet i både USA och Kanada brukar gå alldeles utmärkt att lösa.
Då så hoppas jag att ni är mycket rika alternativt att era barn är så talangfulla att de kan få stipendium.
College och universitet kostar stora pengar.
Det är liksom därför som vissa inte kan få utbildning utan i stället tar värvning i det militära.

Och så var cirkeln sluten.

NB att japanerna var amerikanska medborgare, en del tom födda i Amerika.
Det fanns dock fog för USAs reaktioner.
När jag som mycket ung spenderade ett år i USA så träffade jag ett gammalt par som hade drivit ett telefonbolag.
Medan Mannen under WW2 var inkallad i strid så skötte Frun om Telefonbolaget.
Och hon fångade Japanska spioner som använde sin anställning som möjlighet att föra ut information via telefon.
Detta par bara hatade "Gulingar" efter det.

Vill de göra värnplikt får de gärna göra det. Jag tänker dock inte sitta still och se dem tvingas in.
Halv ot nu men...av ren nyfikenhet, varför är du så emot värnplikten att du är beredd på att ta med dina (myndiga) barn och flytta utomlands?
Jag menat, personligen tycker jag det känns ganska drastiskt att dra upp bopålarna istället för några månaders-ett års (vilket är det mest troliga att tjänsgöringstiden skulle vara då) tjänstgöring?

Vi har väl några yngre läkare, veterinärer, optiker, ssk som kanske har koll?
@kryddelydd @CillaW @Malibu_Stacy någon?

Vet inte hur det ser ut i Sverige, men här (i Danmark) och i Norge blir man som officiell veterinär inkallad med omedelbar verkan vid skarpt läge. Framförallt gäller det vid sjukdomsberedskap, men biologisk krigsföring kan ju ingå i det. Vi koordinerar insatsen och kallar in andra myndigheter som assisterar oss. Vi kan också kalla in resten av veterinärkåren (som inte jobbar statligt) vid behov.

Man övar regelbundet inför utryckningar. När man blir ringt upp har man (iaf i Norge) bara en timme på sig från uppringningen tills att man ska sitta i bilen på väg ut till platsen det handlar om, vilket inkluderar tiden det tar att ta sig till kontoret, packa utrustningen och ringa samtalen till alla som ska informeras :).

Vet inte hur det ser ut i Sverige, men här (i Danmark) och i Norge blir man som officiell veterinär inkallad med omedelbar verkan vid skarpt läge. Framförallt gäller det vid sjukdomsberedskap, men biologisk krigsföring kan ju ingå i det. Vi koordinerar insatsen och kallar in andra myndigheter som assisterar oss. Vi kan också kalla in resten av veterinärkåren (som inte jobbar statligt) vid behov.

Man övar regelbundet inför utryckningar. När man blir ringt upp har man (iaf i Norge) bara en timme på sig från uppringningen tills att man ska sitta i bilen på väg ut till platsen det handlar om, vilket inkluderar tiden det tar att ta sig till kontoret, packa utrustningen och ringa samtalen till alla som ska informeras :).

Lägger till:
Vi är dessutom tränade i att uppspåra källan till sjukdomsutbrott, bland annat för att snabbt kunna begränsa spridningen av epidemier med spärrzoner.

Nu är det så att det hittills inte har varit några som helst problem för min mans kontakter att rekrytera folk från Sverige till företagen i SF och Vancouver så jag ser inte den biten som ett större problem. Än så länge har ingen blivit utkastad heller...

Men era barn kommer fortfarande att vara svenska medborgare om jag förstått det rätt.

Dvs om dom blir kallade till att göra värnplikten men inte infinner sig så kan USA lämna ut dom.

Jag har de senaste dagarna läst en del debattartiklar om detta och blir stundtals både förvånad och förfärad. Det har uttryckts att värnplikt är lika med slaveri. (Tydligen är det slaveri trots att man får betalt. Åtminstone har man tidigare fått betalt när man gör lumpen.) Det har uttryckts att ingen ska tvingas att döda. (Vad jag vet är det ytterst sällsynt att man under värnplikten dödar någon.) Det har också sagts att ingen ska tvingas till något någonsin. (Skolplikten tycks däremot inte någon ha några åsikter om.)

Min dotter är född 2011 och om det för hennes del finns en möjlighet att göra värnplikten så kommer jag självklart peppa henne inför det. Något annat är i mitt tycke helt orimligt.

Gällande mig själv så kommer jag som statligt anställd säkerligen tilldelas uppgifter vid en eventuell väpnad konflikt i landet. Om det sen blir inom det yrke jag har idag eller något annat är ovidkommande. Jag bor i Sverige och är definitivt en stolt medborgare som skulle göra allt för att Sverige skulle få fortsätta vara ett fritt land.

Halv ot nu men...av ren nyfikenhet, varför är du så emot värnplikten att du är beredd på att ta med dina (myndiga) barn och flytta utomlands?
Jag menat, personligen tycker jag det känns ganska drastiskt att dra upp bopålarna istället för några månaders-ett års (vilket är det mest troliga att tjänsgöringstiden skulle vara då) tjänstgöring?

Sen kan man ju fråga sig hur lättsålt ett ev. hus och tillbehör är när landet befinner sig i krig.
Jag misstänker att köplusten lär falla som en sten och därmed värdet på ev. tillgångar. Vem vill köpa något som ockupationsmakten kan expropriera när som helst?

Sen kan man ju fråga sig hur lättsålt ett ev. hus och tillbehör är när landet befinner sig i krig.
Jag misstänker att köplusten lär falla som en sten och därmed värdet på ev. tillgångar. Vem vill köpa något som ockupationsmakten kan expropriera när som helst?

Jag kan ha missupfattat Sol helt nu, men jag uppfattade att de skulle flytta redan bara för att om värnplikten blev ett faktum.

Men visst har du en poäng i det iavsett.

Flera av mina lumparkompisar hade någon form av handikapp, att vara handikappad betyder inte att man är värdelös utan alla kan ha en plats. Jag hamnade ju i verkstan där jag gjorde precis allting från reparera stridsvagnar till att reparera radiostationer mm. och en annan kille hamnade på bok och blankettförrådet, han hade lite problem med motoriken i ena armen men sköta sitt uppdrag hade han inget som helst problem med, dessutom var han j*vligt skärpt. Som sagt, alla kan ha sin plats trots olika handikapp bara viljan finns från båda håll och det är väl inte värre än att testa, funkar det så funkar det och funkar det inte så lägger man ner. :up:
Absolut, men min hörselskada var visst för mycket för dem :grin:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 433
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka