Värnplikt

Om det land man lever i är värt att försvara är var och ens sak att ta ställning till. Det ska inte staten bestämma åt dig.

Skulle jag personligen riskera mitt och min familjs liv? Nej, gick det så långt skulle vi om möjligt fly.

Alla de risker du räknar upp är säkerligen större men i större grad självvalda. Man bedömer själv om man är beredd att utsätta sig för de riskerna. En frihet jag anser att vi ska ha i en demokrati.
En aning naivt, vid en konflikt drabbas civilbefolkningen, Du har valet att aktivt hjälpa till, antingen med vapen eller utan. Att sitta hemma och låta andra ta risker för din skull finns inte. Du och din familj skulle få en ohållbar situation och riskera betydligt mer som inaktiva än som ansvarstagande.

Vad gör du här i mitt land om jag får fråga?
Om du nu inte är beredd att försvara det så tycker jag nog att du bör flytta, helst i morgon.

Jag föddes här. Vad du tycker om det bryr jag mig inte om.

De människor som flyr hit pga. av krig och alltså inte stannar och försvarar sina hemländer, säger du detsamma till dem? De som hellre sätter sin familj och sig själva i säkerhet? Mina barn är prio 1, alltid.

De människor som flyr hit pga. av krig och alltså inte stannar och försvarar sina hemländer, säger du detsamma till dem? De som hellre sätter sin familj och sig själva i säkerhet? Mina barn är prio 1, alltid.

Då skulle jag rekommendera att du sätter högsta fart, för lagen röstas igenom i januari. Om 3 månader.
Lycka till i ert nya land.

Ps. De som anlänt till våra breddgrader är 80% män i vapenför ålder. Familjerna lämnade dom kvar i kriget. Ds.

Min erfarenhet är dessutom att man kommer ihåg mer än man tror. Det tar inte så lång tid att avrosta någon som fick sin grundutbildning för 10-15 år sen. Det sitter djupare i ryggmärgen än vad man tror. Man kan fnysa åt att man "bara" gjorde lumpen i 7,5-15 månader av sitt liv för 15 år sen och sen dess inte ens tänkt gröna tankar. Men det var 7,5 månad då man inte gjorde annat än att träna för en uppgift. Visst, en del kräver lite övning och en del materiel är ny. Men grunderna sitter ofta väldigt djupt och är lätta att ta fram igen.

Håller med, inga problem som jag upplevt. Nån vecka med repetition så har man återhämtat glömd färdighet. Även om det har gått 10 år. Det är som multiplikationstabellen, eller att lära sig cykla, när man väl har lärt det så sitter det i ryggmärgen.

Om det land man lever i är värt att försvara är var och ens sak att ta ställning till. Det ska inte staten bestämma åt dig.

Skulle jag personligen riskera mitt och min familjs liv? Nej, gick det så långt skulle vi om möjligt fly.

Alla de risker du räknar upp är säkerligen större men i större grad självvalda. Man bedömer själv om man är beredd att utsätta sig för de riskerna. En frihet jag anser att vi ska ha i en demokrati.
Du sa just att våldtäkt var självvalt. Nice.

Det är klart att det inte är. Du är här och har skyldigheter likväl som rättigheter. Jag antar att du glatt tar emot barnbidraget för dina barn, sjukskriver dig om du är krasslig och tar emot a-kassa (eller dagpenning) om du är arbetslös? Försök med det i USA får du se hur det går. Åt helvete kan jag meddela, om du inte jobbar och har en arbetsgivare som betalar kostnaden för det. Och de växer inte på trän. Dessutom kan din man kyssa sin pappaledighet farväl. Och råkar du bli med barn så har du (om du jobbar) 2 veckors mammaledighet.

Som kvinna är det att bara gå utanför dörren.

Men jag tycker nästan du får lite väl mycket skit här, jag reagerade mest innan på att du skulle styra dina myndiga barns liv så mycket. Så svårt är det varken att fejka psykisk ohälsa, laktosintolerans eller glutenintolerans och slippa gå igenom det. Dessutom måste det ligga på den då vuxna personen att göra det, mamma kan inte fixa allt resten av livet hur smidigt det än är.

Som kvinna är det att bara gå utanför dörren.

Men jag tycker nästan du får lite väl mycket skit här, jag reagerade mest innan på att du skulle styra dina myndiga barns liv så mycket. Så svårt är det varken att fejka psykisk ohälsa, laktosintolerans eller glutenintolerans och slippa gå igenom det. Dessutom måste det ligga på den då vuxna personen att göra det, mamma kan inte fixa allt resten av livet hur smidigt det än är.

Nu har jag inte påstått att jag kommer flytta om allmän värnplikt införs, jag skrev att jag är beredd att göra det om det krävs. Jag skrev även att mina barn får välja, vill de göra värnplikt stoppar jag dem inte. Vill de inte kommer jag göra allt jag kan för att de ska slippa. Det är vad jag har skrivit.

Då så hoppas jag att ni är mycket rika alternativt att era barn är så talangfulla att de kan få stipendium.
College och universitet kostar stora pengar.
Det är liksom därför som vissa inte kan få utbildning utan i stället tar värvning i det militära.

Och så var cirkeln sluten.

Japp. Att hålla 2 barn i ett någotsånär välrenommerat college kostar minst $50.000 per år så att tjäna en halvhygglig $100-120 000 /år är tufft för en ensam löntagare. Visst det finns community college men det fostrar inga Nobelpristagare. Harward, Berkely, Stanford o.s.v kostar den summan per termin ....

Nu har jag inte påstått att jag kommer flytta om allmän värnplikt införs, jag skrev att jag är beredd att göra det om det krävs. Jag skrev även att mina barn får välja, vill de göra värnplikt stoppar jag dem inte. Vill de inte kommer jag göra allt jag kan för att de ska slippa. Det är vad jag har skrivit.

Det är inte OM, utan NÄR. Som sagt, lagen gäller från 1 januari -17 och eftersom samtliga partier är överens så lär den gå igenom.

Det är klart att det inte är. Du är här och har skyldigheter likväl som rättigheter. Jag antar att du glatt tar emot barnbidraget för dina barn, sjukskriver dig om du är krasslig och tar emot a-kassa (eller dagpenning) om du är arbetslös? Försök med det i USA får du se hur det går. Åt helvete kan jag meddela, om du inte jobbar och har en arbetsgivare som betalar kostnaden för det. Och de växer inte på trän. Dessutom kan din man kyssa sin pappaledighet farväl. Och råkar du bli med barn så har du (om du jobbar) 2 veckors mammaledighet.

Att betala skatt i och att riskera sitt eget och sin familjs liv ligger på lite olika delar av skalan. Jag betalar gärna skatt, gärna mer skatt. Jag tänker inte betala med mitt eller med mina barns liv.

Det jag vänder mig emot är att DU ska fixa det, är inga femåringar utan personer som då kommer vara vuxna.

Det jag vänder mig emot är att DU ska fixa det, är inga femåringar utan personer som då kommer vara vuxna.

Jag kommer alltid kämpa för mina barn. Även när de är 50 år. Sedan är de säkert fullt kapabla att gå och fixa ett läkarintyg själva men de kan behöva hjälp att finna vägar.

Ska vi säga så här, hur tror du de Britter hanterades, de Amerikaner hanterades, de Tyskar hanterades av sina grannar. De som vägrade hjälpa till, de som inte gick brandvakt, de som inte hjälpte till och bar ut brandbomber från grannarnas hus? Så skulle du och din familj naturligtvis också behandlas om du/ni vägrade hjälpa till. Så det bästa man kan göra för sin familj i det läget är nog att ställa upp. I ngn form.

Och i dessa länder led "svikarnas" familjer långt på sextiotalet. Bara att tänka efter. ditt barn söker en bra plats på ett företag. Den som anställer miste sin bror i den konflikt du ställde dig utanför. Han vet om det, hur tror du det påverkar ditt barns möjligheter?
Rättvist? nej, men så fungerar det där ute....

Senast ändrad:
@Sol

Jag skulle inte heller delta i de stridande försvarstrupperna, och döda fiendesoldater. Det är däremot svårt för mig att förstå hur man inte tänker sig att hjälpa det samhälle man lever i att fungera, genom att delta i civilförsvaret.

Och kommer det till kritan, dvs omedelbar fara för person i närheten, så både kan jag hantera vapen (vann mina grupper i prickskytte med Mauser och kpist) och skulle göra det. Även om jag skulle försöka undvika att hamna i skottlinjen.

Att fly är en sak. Men att bara låta bli att hjälpa till? Det finns massor av saker att hjälpa till med för att få dina medmänniskor att överleva.

Det är på något sätt höjden av egoism.

Ps. De som anlänt till våra breddgrader är 80% män i vapenför ålder. Familjerna lämnade dom kvar i kriget. Ds.

Desertörer alltså?

Varför är det så mycket mer ok att fly från ett krig nån annanstans, men inte här?
För att landet man flydde från är skit? Är inte det ens ansvar att göra sitt land till mindre skit? Hur många länder blev bra länder att leva i, på en räkmacka?

Jag tycker att alla har rätt att fly. Man kan inte tvinga någon att dö för ett stycke land. Man kan tycka vad man vill om länder, samhällen och whatever, men man har bara ett liv. Ens barn har bara ett liv. Ingen bonus och extraliv för att man dog heroiskt.

Därför tycker jag att obligatorisk värnplikt, som har hittills inneburit i stort sett stridsplikt, är tveksamt.
Värnpliktiga blir stridsplacerade efter fullgjord utbildning, och då vid krig, ska de infinna sig där de har blivit placerade. Skulle de då fly landet, så är de desertörer. Det är sällan milda straff på det, i krigstid.
Många länder har dödstraff för desertering, just för att det inte ska vara något val alls. Antingen så är du beredd att dö, eller så dödar vi dig ändå.

Jag tycker inte heller att det är förenligt med ett civiliserat demokratiskt land, att förpliktiga ens befolkning att bli framlottade till att eventuellt strida till döds. Jag tycker alla har en oinskränklig rätt till att leva det enda liv man har, om det så innebär att man måste fly från en beväpnad konflikt.

Däremot så borde alla utbildas i någon slags civil krisberedskap. Det har alla nytta av.

• Gilla
Reactions: Sol
Jag tycker att var och en ska få bestämma alldeles själva vad och vilka de vill försvara. Om inte en tillräckligt stor andel av befolkningen vill "slåss för sitt land" så får man ju lägga sig vid en eventuell attack.

Är det just Sverige du inte vill försvara eller tycker du rent generellt att det är någon annans jobb att försvara landet du bor i? Du får ursäkta frågorna, som verkligen inte är kritik; jag är bara genuint nyfiken på hur du resonerar.

Jag förstår ditt resonemang om barnens säkerhet, det tror jag att alla föräldrar gör. Men man kan också tänka sig att en flykt till Kanada eller någon annanstans blir omöjlig om kriget bryter ut och att vi alla då tvingas att vara kvar. Och ett krig här behöver ju inte innebära att vi skulle hamna i samma situation som Syrien, alla krig ser inte ut så. I många fall är risken vid en flykt större än att stanna kvar. Ukraina är nog ett sådant exempel.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 433
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V