Ps. De som anlänt till våra breddgrader är 80% män i vapenför ålder. Familjerna lämnade dom kvar i kriget. Ds.
Desertörer alltså?
Varför är det så mycket mer ok att fly från ett krig nån annanstans, men inte här?
För att landet man flydde från är skit? Är inte det ens ansvar att göra sitt land till mindre skit? Hur många länder blev bra länder att leva i, på en räkmacka?
Jag tycker att alla har rätt att fly. Man kan inte tvinga någon att dö för ett stycke land. Man kan tycka vad man vill om länder, samhällen och whatever, men man har bara ett liv. Ens barn har bara ett liv. Ingen bonus och extraliv för att man dog heroiskt.
Därför tycker jag att obligatorisk värnplikt, som har hittills inneburit i stort sett stridsplikt, är tveksamt.
Värnpliktiga blir stridsplacerade efter fullgjord utbildning, och då vid krig, ska de infinna sig där de har blivit placerade. Skulle de då fly landet, så är de desertörer. Det är sällan milda straff på det, i krigstid.
Många länder har dödstraff för desertering, just för att det inte ska vara något val alls. Antingen så är du beredd att dö, eller så dödar vi dig ändå.
Jag tycker inte heller att det är förenligt med ett civiliserat demokratiskt land, att förpliktiga ens befolkning att bli framlottade till att eventuellt strida till döds. Jag tycker alla har en oinskränklig rätt till att leva det enda liv man har, om det så innebär att man måste fly från en beväpnad konflikt.
Däremot så borde alla utbildas i någon slags civil krisberedskap. Det har alla nytta av.