Värnplikt

De som tycker det är kränkande med allmän värnplikt skulle nog bli värre kränkta om kriget kommer...

Jag är verkligen ingen krigsivrare men jag är inte pacifist heller. Kommer främmande makt och angriper Sverige är det medborgarnas förbannade plikt att försvara landet, med vapen i hand om man har möjlighet till det.

Dessutom gör militären så mycket mer. Vi får en samhällsvinst när ungdomarna, i många fall arbetslösa, får något vettigt att göra. Vi kan lättare delta i FN-insatser (jag är mycket stolt över våra veteraner, jag känner några som bla varit i Afghanistan). Militären deltar också i samhällsskyddande åtgärder vid tex översvämningar och skogsbränder. De hjälper till att leta reda på folk som försvunnit i tuff terräng (de har kunskap och resurser som polisen inte är i närheten av i vissa delar av landet). Militären har en organisation och vana av att jobba tillsammans som är svår att få till på något annat sätt och som sagt kommer till nytta även i fredstid.

De som tycker det är kränkande med allmän värnplikt skulle nog bli värre kränkta om kriget kommer...

Jag är verkligen ingen krigsivrare men jag är inte pacifist heller. Kommer främmande makt och angriper Sverige är det medborgarnas förbannade plikt att försvara landet, med vapen i hand om man har möjlighet till det.

Dessutom gör militären så mycket mer. Vi får en samhällsvinst när ungdomarna, i många fall arbetslösa, får något vettigt att göra. Vi kan lättare delta i FN-insatser (jag är mycket stolt över våra veteraner, jag känner några som bla varit i Afghanistan). Militären deltar också i samhällsskyddande åtgärder vid tex översvämningar och skogsbränder. De hjälper till att leta reda på folk som försvunnit i tuff terräng (de har kunskap och resurser som polisen inte är i närheten av i vissa delar av landet). Militären har en organisation och vana av att jobba tillsammans som är svår att få till på något annat sätt och som sagt kommer till nytta även i fredstid.
:bow:

Jag kan förstå att tanken om en allmän mönstring och värnplikt kan kännas lite främmande för er i Sverige, men här i Finland där det är så (för män iaf) så ses det egentligen bara som något ganska så självklart bland de flesta.
Jag skulle gärna se att det utökades till att gälla alla (både män och kvinnor) här i landet, för blir det krig så förväntas allihopa ställa upp och göra vad de kan, så i sådana fall skulle det vara nyttigt om alla hade någon typ av grundnivå att stå på.
Jag skulle då gärna se lite modernisering av hela systemet. En militär likt den som finns idag skulle fortfarande finnas, om än lite mer uppdaterad. De som inte är i militären så skulle alla få någon sorts grundutbildning i andra områden som kan komma att vara nyttiga i händelse av krig (och även i fredstid).

(Ursäkta om det är lite dåligt formulerat, är lite trött i hjärnan ännu idag :p)

Jag kan förstå att tanken om en allmän mönstring och värnplikt kan kännas lite främmande för er i Sverige, men här i Finland där det är så (för män iaf) så ses det egentligen bara som något ganska så självklart bland de flesta.
Jag skulle gärna se att det utökades till att gälla alla (både män och kvinnor) här i landet, för blir det krig så förväntas allihopa ställa upp och göra vad de kan, så i sådana fall skulle det vara nyttigt om alla hade någon typ av grundnivå att stå på.
Jag skulle då gärna se lite modernisering av hela systemet. En militär likt den som finns idag skulle fortfarande finnas, om än lite mer uppdaterad. De som inte är i militären så skulle alla få någon sorts grundutbildning i andra områden som kan komma att vara nyttiga i händelse av krig (och även i fredstid).

(Ursäkta om det är lite dåligt formulerat, är lite trött i hjärnan ännu idag :p)

Det är inte det allra minsta främmande eftersom allmän värnplikt har rått även här men den avskaffades. Sedan kom man tydligen på att Försvarsmakten har dålig attraktionskraft och istället för att erbjuda svenskarna attraktiva utbildningar och kanske tom. jobb vill man tvinga in ungdomarna igen.

Helt fel väg att gå.

Syftar du på nån i tråden eller menar du generellt liksom? För menar du någon användare här är det väl en god idé att citera eller tagga? Det blir minst sagt lite luddigt annars.

För övrigt är givetvis väpnad konflikt en kränkning. Men hur kan det vara ett argument för andra kränkningar? :confused:

Syftar du på nån i tråden eller menar du generellt liksom? För menar du någon användare här är det väl en god idé att citera eller tagga? Det blir minst sagt lite luddigt annars.

För övrigt är givetvis väpnad konflikt en kränkning. Men hur kan det vara ett argument för andra kränkningar? :confused:

Jag är lite less på ditt hackande på mig så fort jag skriver något du inte håller med om.

Mitt inlägg var en allmän reflektion när jag läst flera inlägg. Ska jag be dig korrekturläsa mina inlägg så de uppfyller dina formkrav? :grin:

Om man alltid vevar om precis allt, så slutar omgivningen till slut att ta till sig meddelandet i vevandet.
Jag t.ex. uppfattar det numera som att du alltid vevar motvalls bara för att.
Och det gör att jag tappar intresset för vad som står där, då det ju inte har med någon annan åsikt att göra än att säga emot för sakens skull.

Nej de hjälper inte oss, utan de vill ha Got´land för egen del i det läget.
Men visst, om man som jag inte har något emot en ockupation av NATO så är det ju inte ett problem.
Jag har ju åsikten att vi skall gå med där.
Men om vi skall med så måste vi ju ha något att bidra med själva.

Jag håller inte med dig om NATO men definitivt angående Gotland. Ön har en enorm strategisk betydelse.

Jag blir beklämd och litet frustrerad när jag läser den kritiska inställning som jag uppfattar att några ger uttryck för. Det låter som att man tycker det är jättetrevligt att leva i ett fritt land med demokratiskt statsskick etc - så länge som Någon Annan är beredd att försvara det vid behov. Det i sin tur ger mig signalen att man inte värderar sin frihet och sitt välmående - eller för den delen sin familjs och sina medmänniskors frihet och välmående - särskilt högt.
Tvång är tråkigt, men som någon skrev är krig inget man som individ bara kan välja bort och ostört fortsätta leva sitt eget liv. Jag både fascineras och provoceras av att det finns människor som tar vår frihet för given så till den grad att man inte anser sig behöva kämpa för den - för det kommer ju Någon Annan att göra om/när det krävs.

Värnplikt klingar positivt för mig. Det är en lägstanivå, en sammanhållande funktion som innebär att vi alla som lever i landet har plikten att tillsammans försvara det och varandra. Individualismen och den allsmäktiga Valfriheten har imho ingen stor plats i just det sammanhanget.
Värnplikt skall inte kräva lockande, pockande och olika slags kompensationer för deltagande - att hjälpas åt när det krisar är något som alla unga och gamla borde fatta poängen med alldeles själva.

Det är inte det allra minsta främmande eftersom allmän värnplikt har rått även här men den avskaffades.

Njaa...lite mer främmande är nog tanken uppenbarligen än i de länder där det "alltid" varit så. Och jo, jag vet att det varit allmän värnplikt i Sverige också (även om jag inte är helt insatt i hur och när) men att den varit borta så länge/av annan karaktär så att lumpen inte setts som lika självklar* som här på länge i Sverige.

*här är militär-/civiltjänstgöring det som män tar som självklart att de ska genomföra på ett eller annat sätt, de som "slipper undan" är undantagsfall.

Njaa...lite mer främmande är nog tanken uppenbarligen än i de länder där det "alltid" varit så. Och jo, jag vet att det varit allmän värnplikt i Sverige också (även om jag inte är helt insatt i hur och när) men att den varit borta så länge/av annan karaktär så att lumpen inte setts som lika självklar* som här på länge i Sverige.

*här är militär-/civiltjänstgöring det som män tar som självklart att de ska genomföra på ett eller annat sätt, de som "slipper undan" är undantagsfall.

Självklart är inte allmän värnplikt självklar här eftersom den har avskaffats (men så himla länge sedan var det inte) men vi vet mycket väl vad det innebär.

Personligen tycker jag att det verkar vara en dålig idé att grunda försvaret på unga människor som har tvingats in i det. Bättre då att försöka locka in ungdomarna. Lite som man lockar folk att plugga vidare på högskola. Jag fick mina studielån gården komvux avskrivna eftersom de ledde raka vägen till en universitetsutbildning. Varför inte något liknande inom försvaret? Unga vuxna ger försvaret ett, tillbaka får man ett års avskrivna studielån om man utbildar sig till något försvaret har glädje av (sjukvård, ingenjör mm.)?

Som en viss grundläggande sjukvård och så.
Det blir ett tryggare samhälle att leva i om många kan mycket om överlevnad och att ta hand om andra än sig själva.

Och fungerar utmärkt som integration! Man tar killarna (och gärna även tjejerna) från "ghettot" och blandar med Isabelle, Philip och Carl från finare områden, dessa behandlas sedan som jämlikar och lär sig samarbeta med varandra. Flera av mina vänner från grundutbildningen är såna jag aldrig hade blivit vän med/kommit i kontakt med om det inte vore för att vi utbildades tillsammans. Sen tycker jag att det är en himla bra uppfostring, kamratuppfostran är inte bara negativt det heller.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 433
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka