Jag hörde om det på radion igår när jag satt i bilen påväg till stallet. När dom sa att både kvinnor och män ska bli "skyldiga" att göra värnplikten så dök följande upp i mitt huvud:
1) Fan vad bra att både kvinnor och män ska ha samma krav på sig att göra värnplikten. I min värld så tänker jag att det beror på att man tänker att kvinnor och män är lika bra osv osv egentligen handlar det väl snarare om att försvarsmakten behöver folk.
2) Vem ska ta hand om barnen om både morsan och farsan drar ut i krig?! (

)
3) En ung tjej som blev tillfrågad under nyhetssändningen kom med kommentaren (typ kommer inte ihåg ordagrant) "Jo det är väl bra. Men killar är ju fortfarande starkare än tjejer"
Här kan jag inte låta bli att bli sur. Dels av bara kommentaren och tankesättet överlag. Men oxå att många tror att krig bara handlar om att brösta upp sig och visa musklerna. Finns så mycket man kan göra i försvaret som inte i en direkt handling handlar om att stå på fronten och visa upp sina stora starka muskler...
Men ja, jag hade väldigt gärna velat göra den. Och ville sen jag var liten, jag och pappa pratade ofta "lumpen".
Sen när det vart mitt tur så var det GMU som gällde. Tyvärr är jag av många olika anledningar inte godkänd i matten ifrån gymnasiet och därför uppfyller jag inte kraven i att få söka.
Jag är överlag lite tudelad. Jag tycker att alla ska vara med att försvara något så viktigt som det egna landet. Samtidigt gillar jag inte tvång.
Om man nu är i akut behov av folk så tänker jag att det måste vara bättre att ta med dom som vill istället för att hänga upp sig på tex betyg.
Jag vet inte hur det fungerade eller kommer att fungera med värnplikten. Men är det en plikt så kan dom väl heller inte begära liknande krav? Nu när jag funderar så har varken min pappa eller sambo gått gymnasiet (eller jo gått, men hoppade av) och dom har både gjort värnplikten och min sambo har även jobbat i försvaret.
Samtidigt så höjer man väl nivån på soldaterna om man har betygkrav. Det finns ju en anledning till att olika universitet har olika betygkrav på olika utbildningar...