Värnplikt

Njaa...lite mer främmande är nog tanken uppenbarligen än i de länder där det "alltid" varit så. Och jo, jag vet att det varit allmän värnplikt i Sverige också (även om jag inte är helt insatt i hur och när) men att den varit borta så länge/av annan karaktär så att lumpen inte setts som lika självklar* som här på länge i Sverige.

*här är militär-/civiltjänstgöring det som män tar som självklart att de ska genomföra på ett eller annat sätt, de som "slipper undan" är undantagsfall.
Det är väl bara sen 2010 det är borttaget så det var väl inte så länge sen. Även om det var mindre vanligt då än när jag var 20 år gammal för 20 år sedan.

Om man tittar internationellt - vad har man för modeller då?
Är det vanligt att ha en allmän värnplikt där alla i en viss ålder ska mönstra?
jag känner inte igen det från mina vänner från andra europeiska länder, USA etc.
Så hur gör andra?
Det måste ju finnas olika varianter att fundera över vilken som är mest lämplig för Sverige

Jag hörde om det på radion igår när jag satt i bilen påväg till stallet. När dom sa att både kvinnor och män ska bli "skyldiga" att göra värnplikten så dök följande upp i mitt huvud:
1) Fan vad bra att både kvinnor och män ska ha samma krav på sig att göra värnplikten. I min värld så tänker jag att det beror på att man tänker att kvinnor och män är lika bra osv osv egentligen handlar det väl snarare om att försvarsmakten behöver folk.

2) Vem ska ta hand om barnen om både morsan och farsan drar ut i krig?! (:eek::p:rofl:)

3) En ung tjej som blev tillfrågad under nyhetssändningen kom med kommentaren (typ kommer inte ihåg ordagrant) "Jo det är väl bra. Men killar är ju fortfarande starkare än tjejer"
Här kan jag inte låta bli att bli sur. Dels av bara kommentaren och tankesättet överlag. Men oxå att många tror att krig bara handlar om att brösta upp sig och visa musklerna. Finns så mycket man kan göra i försvaret som inte i en direkt handling handlar om att stå på fronten och visa upp sina stora starka muskler...

Men ja, jag hade väldigt gärna velat göra den. Och ville sen jag var liten, jag och pappa pratade ofta "lumpen".
Sen när det vart mitt tur så var det GMU som gällde. Tyvärr är jag av många olika anledningar inte godkänd i matten ifrån gymnasiet och därför uppfyller jag inte kraven i att få söka.

Jag är överlag lite tudelad. Jag tycker att alla ska vara med att försvara något så viktigt som det egna landet. Samtidigt gillar jag inte tvång.
Om man nu är i akut behov av folk så tänker jag att det måste vara bättre att ta med dom som vill istället för att hänga upp sig på tex betyg.
Jag vet inte hur det fungerade eller kommer att fungera med värnplikten. Men är det en plikt så kan dom väl heller inte begära liknande krav? Nu när jag funderar så har varken min pappa eller sambo gått gymnasiet (eller jo gått, men hoppade av) och dom har både gjort värnplikten och min sambo har även jobbat i försvaret.
Samtidigt så höjer man väl nivån på soldaterna om man har betygkrav. Det finns ju en anledning till att olika universitet har olika betygkrav på olika utbildningar...

2) Vem ska ta hand om barnen om både morsan och farsan drar ut i krig?!
Man kallar aldrig in båda.
Under kalla krigets dagar så var en man vars hustru arbetade som yrkesmilitär inte försvarspliktig om han hade minderåriga barn.

Men är det en plikt så kan dom väl heller inte begära liknande krav?
Jo de har ju rätt att välja vilka de kallar in.
Plikten innebär att man inte har rätt att neka när man kallas.

Det är väl bara sen 2010 det är borttaget så det var väl inte så länge sen. Även om det var mindre vanligt då än när jag var 20 år gammal för 20 år sedan.

Jo, kollade upp det just, men det stod också att man sedan 1990 inte kallat in alla heller då det inte ansågs nödvändigt, så det var lite det jag syftade på när jag menade att värnplikten haft en annan karaktär i Sverige den senaste tiden ändå.

I USA så "draftar" man, d.v.s. kallar in dem som man vill ha.
Och det är bara att lyda.
De har också ett system där militären används som rehabilitering av småkriminella ungdomar.
Man lockar med utbildning för dom som inte har råd att läsa vidare.
Jag har en i min närhet som blev utkastad hemifrån i tonåren. Toppstudent men Han missade precis ett stipendium. Det fallerade på någon punkt vid den tiden när han i princip bodde i sin bil...
Han såg ingen annan utväg för att ta värvning för att få en bra utbildning.
Sen bröt gulaktigt ut...

Man kallar aldrig in båda.
Under kalla krigets dagar så var en man vars hustru arbetade som yrkesmilitär inte försvarspliktig om han hade minderåriga barn.

Jo de har ju rätt att välja vilka de kallar in.
Plikten innebär att man inte har rätt att neka när man kallas.
jo absolut, jag är oxå med att man neka personer, och det är ju allt ifrån betyg till hälsokrav. Kanske uttryckte mig fel.. Men jag tänker överlag att det måste vara bättre med personer som vill än de som blir tvingade.

Självklart är inte allmän värnplikt självklar här eftersom den har avskaffats (men så himla länge sedan var det inte) men vi vet mycket väl vad det innebär.
Med främmande tanke så menade jag inte att ni inte vet vad det innebär, utan att det känns främmade att Sverige skulle ha det idag. Även om det var 2010 som värnplikten avskaffades officiellt så har ni ju ändå haft en kraftigt bantad version sedan början av -90 talet (jo, jag var tvungen att kolla upp saken :p) så det känns troligen främmande för gemene man (jämför med om ni haft fullvärdig värnplikt fram tills ifjol t.ex.)

Bättre då att försöka locka in ungdomarna. Lite som man lockar folk att plugga vidare på högskola. Jag fick mina studielån gården komvux avskrivna eftersom de ledde raka vägen till en universitetsutbildning. Varför inte något liknande inom försvaret? Unga vuxna ger försvaret ett, tillbaka får man ett års avskrivna studielån om man utbildar sig till något försvaret har glädje av (sjukvård, ingenjör mm.)?
Fast då tycker jag att man argumenterar utifrån en felaktig uppfattning - att det svenska militära försvaret kan jämställas med vilken fristående organisation eller företag som helst. Och så ligger det helt enkelt inte till. Försvaret är Vi, tillsammans och är i någon mån en förutsättning för att Vi skall ha möjlighet att vara just Vi. Den som behöver lockas eller mutas till att delta i vårt försvar har inte där att göra - och jag skulle vilja gå så långt som att säga att den personen kanske behöver fundera över om den har här att göra ens i fredstid.

Jag tycker att det är alldeles utmärkt med allmän mönstring. Inte minst för att få en överblick över den yngre befolkningens hälsotillstånd och få en chans att fånga upp personer med riskfaktorer för dålig fysisk och psykisk hälsa. Värnplikt är också bra, särskilt om den även skulle omfatta civil beredskap. Vi behöver en högre allmän kunskap i allmänt säkerhetstänkande, hur man agerar i nödlägen och hur man klarar sig när samhället utsätts för påfrestningar. Vi behöver folk som går att kalla in vid översvämningar, skogsbränder och skallgångar. Och vi behöver folk som skyddar våra gränser och vår befolkning.

Fast då tycker jag att man argumenterar utifrån en felaktig uppfattning - att det svenska militära försvaret kan jämställas med vilken fristående organisation eller företag som helst. Och så ligger det helt enkelt inte till. Försvaret är Vi, tillsammans och är i någon mån en förutsättning för att Vi skall ha möjlighet att vara just Vi. Den som behöver lockas eller mutas till att delta i vårt försvar har inte där att göra - och jag skulle vilja gå så långt som att säga att den personen kanske behöver fundera över om den har här att göra ens i fredstid.

Då kan vi låta bli att betala lön till de som arbetar inom Försvarsmakten? De ska vara tacksamma för att få jobba där?

Jag tycker inte att vi ska snöa in på allmän värnplikt som det enda alternativet. Det måste finnas andra vägar att få lämpliga (och villiga) att söka sig till försvaret.

Det är inte det allra minsta främmande eftersom allmän värnplikt har rått även här men den avskaffades. Sedan kom man tydligen på att Försvarsmakten har dålig attraktionskraft och istället för att erbjuda svenskarna attraktiva utbildningar och kanske tom. jobb vill man tvinga in ungdomarna igen.

Helt fel väg att gå.
Med utbildning är det som med vatten, man kan förmå en åsna att komma till vattenhon, men knappast tvinga den att dricka.
Militären har metoder att slipa ner och forma, vilket är både positivt och negativt, men i det här fallet skulle nog det positiva överväga. Att forma individer som är på väg utför till individer som åter platsar i samhället är ingen dum ide.
Så istället för bidrag utan motprestation så blir det militärtjänstgöring med lön. Och den som inte sköter sig där får det dubbelt så jobbigt som de andra ;)

Då kan vi låta bli att betala lön till de som arbetar inom Försvarsmakten? De ska vara tacksamma för att få jobba där?

Jag tycker inte att vi ska snöa in på allmän värnplikt som det enda alternativet. Det måste finnas andra vägar att få lämpliga (och villiga) att söka sig till försvaret.
Vi har brist på läkare i glesbygden, låt folk skriva på, på samma vis som de som får stridspilotutbildning. Gratis utbildning. utvärdering o godkända prov för att påbörja nästa steg.
Efter avklarad o godkänd utbildning placering hos landstinget, där landstinget har behov, under 15 år. Därefter fria att ta egna val.
Vill man ta valet tidigare så löser man utbildningsskulden hos landstinget, på 3, 4 miljoner.
Så skulle man kunna använda militärtjänstgöringen för fler yrken.
Det skulle ge 2 effekter
1 vi skulle få tillgång till utbildad personal
2 personer utan vare sig resurser eller akademiska traditioner skulle ges möjlighet till en klassresa man annars inte skulle haft

@athena_arabians Det var en ärligt ställd fråga. Vissa svarar väldigt svepande i trådar och därför blir det ibland lite förvirrande.

Jag föreslår att du ignorerar mig om du inte kan ta en motfråga utan att bli irriterad :).

Som en viss grundläggande sjukvård och så.
Det blir ett tryggare samhälle att leva i om många kan mycket om överlevnad och att ta hand om andra än sig själva.
Ja det är en av sidoeffekterna. de som gjort värnplikten bör kunna vara till stor nytta vid olyckor då man lärt sig att dels rent fysiskt hantera skador, men även chock och andra traumatiska skador.

@athena_arabians Det var en ärligt ställd fråga. Vissa svarar väldigt svepande i trådar och därför blir det ibland lite förvirrande.

Jag föreslår att du ignorerar mig om du inte kan ta en motfråga utan att bli irriterad :).

Återigen vänder du det mot mig, att "Oh, jag menade inget illa". Du har i andra trådar tidigare försökt instruera mig om hur man ska svara. Att du fortsätter med det är svårt att tolka som något annat än hackande. Om du nu är så välmenande som du påstår kanske du ska se över ditt sätt att formulera dig.

Jag uppfattade att diskussionen handlade om just värnplikt, inte om yrkesarbete.
Våra uppfattningar skiljer sig kanske just där, jag menar att det inte borde få lov att handla om att få folk att söka sig till försvaret. Den aspekten finns förvisso också, eftersom försvaret mer eller mindre konstant rekryterar, men då handlar det om en annan sak än om värnplikt. Jag menar att det borde vara en självklarhet att alla som kan faktiskt deltar i uppgiften att vid behov försvara landet med de medel som krävs. Det borde inte vara en fråga om att locka och muta, utan just en självklarhet som faktiskt skulle kunna vara förknippad med formell plikt (läs: tvång).

Värnplikt som koncept har fördelar, då tänker jag inte främst på bitar som redan har nämnts i form av karaktärsdanande, uppfostrande och identitetsskapande. Utan i högre grad om att Vi tillsammans försvarar Oss och Varandra, till skillnad från att De försvarar Oss. Värnplikt innebär att ett tvärsnitt av Oss hjälps åt, med våra olika civila kompetenser och specialiteter, våra olika bakgrunder och våra olika erfarenheter.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 433
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka