Värnplikt

Nja, jag vet inte om den är så intressant? Jag kunde inte genomföra värnplikten när jag var i lämplig ålder. Varför är inte relevant för tråden.
Lyft dig lite i håret, och se till din omgivning. Det handlar inte om vad du kunde eller skulle vilja göra, utan det är mer på populationsbasis.
Du kanske inte kunde, eller var lämpad att göra värnplikt, men tillräckligt många behöver vara tillräckligt utbildade.

jag drar direkt om det blir krig.
Jag tror att det verkliga problemet är att det inte kommer att vara möjligt att dra den dagen.
Därför så är jag övertygad om att det gäller att vara förberedd för att hantera det läge som blir där man är när det händer.
Om det händer.

Det kommer inte att finnas någonstans att fly till och inget sätt att ta sig därifrån där man är.

varför skulle det inte gå att fly menar du?
ser man tidigare krig så flydde tex många från iran till usa.
dagens flyktingar flyr över till europa och rör sig sen här.
hitills har ju väst varit rätt öppen mot övriga väst.

jag tar hellre min risk via båt över östersjön (nu lär man inte vilja fly åt det hållet men) än med en puffra i handen. Jag ser inte att vi kan försvara Sverige i nån större omfattning ändå.

Den utvecklande aspekten tycker jag egentligen är en ren bieffekt, och inget som jag själv vill använda som argument för värnplikt.
Varför inte?
Det är ju en form av "utbildnings-plikt" som kan jämföras med skolan.
Utbildning är bra för samhället.

Intressant det där med att vissa vill ha medborgarlön men inte någon medborgarplikt.
Politik är bra märkligt.

varför skulle det inte gå att fly menar du?
Därför att det den dagen som Sverige får problem så finns det inget bättre ställe att fly till.
Hela Världen kommer att stå i brand.
Det kommer inte heller att finnas något sätt att ta sig någonstans.
Alla kommunikationer kommer att försvinna.
Broar sprängas, båtar sprängas, det kommer inte att finnas bränsle och om du promenerar över gränsen så blir du skjuten.

Lyft dig lite i håret, och se till din omgivning. Det handlar inte om vad du kunde eller skulle vilja göra, utan det är mer på populationsbasis.
Du kanske inte kunde, eller var lämpad att göra värnplikt, men tillräckligt många behöver vara tillräckligt utbildade.
Mitt argument emot obligatorisk värnplikt är inte att jag själv inte (då) kunde göra värnplikten. Du har verkligen missförstått mig.

Jag tänker att en yrkesarmé måste väl vara duktigare och kunna prestera på en högre nivå?
Sen kanske det för vissa individer är utvecklande att göra lumpen
Det var tydligen riktigt hög kvalitet på vår värnpliktsarmé ändå har jag hört (att USA var ganska imponerade över att de tex kunde hantera skarpa skott och byta uppgifter med varandra osv).

Dessutom är ju en fördel att man sannolikt behöver mycket mer folk i krig än i fred så då slipper man betala ut löner och hitta på uppgifter till folk som för ögonblicket och för överskådlig framtid egentligen inte behövs när de väl är utbildade, utan kan koncentrera sig på att betala ut rimliga löner till de man behöver ha anställda alltid. Men så har man den där möjligheten att kalla in om utifallatt.

Med värnplikt utbildas ju grupp efter grupp och sysselsätter sig när de lär sig, men det lär väl vara trist i längden att öva samma sak i tio år när egentligen 11 månader var allt som behövdes. En del jobb som faktiskt behövs utföras är kanske dessutom bara rimligt att göra i ett år, saker på ganska låg kompetensnivå. Bara en teori.

Det var tydligen riktigt hög kvalitet på vår värnpliktsarmé ändå har jag hört (att USA var ganska imponerade över att de tex kunde hantera skarpa skott och byta uppgifter med varandra osv).

Dessutom är ju en fördel att man sannolikt behöver mycket mer folk i krig än i fred så då slipper man betala ut löner och hitta på uppgifter till folk som för ögonblicket och för överskådlig framtid egentligen inte behövs när de väl är utbildade, utan kan koncentrera sig på att betala ut rimliga löner till de man behöver ha anställda alltid. Men så har man den där möjligheten att kalla in om utifallatt.

Med värnplikt utbildas ju grupp efter grupp och sysselsätter sig när de lär sig, men det lär väl vara trist i längden att öva samma sak i tio år när egentligen 11 månader var allt som behövdes. En del jobb som faktiskt behövs utföras är kanske dessutom bara rimligt att göra i ett år, saker på ganska låg kompetensnivå. Bara en teori.
Mest frapperade blev ju de UN trupper som mötte svensk UN trupp.
Framförallt britternas yrkessoldater begrep inte hur svenskarna lyckades få ordning på sina förläggningar så snabbt.
De fattade inte att elektriker, snickare rörmokare fanns bland de före detta svenska värnpliktiga som frivilligt tagit UN tjänst.

Bara någon vecka efter det att de svenska grabbarna tagit över en gammal fallfärdig brittisk förläggning så hade man fungerande duschar med varmt vatten, fönster o dörrar på plats och ett säkert, fungerande elektriskt system. För att inte tala om vattentoaletter....De som läser detta och var skrattar säkert igenkännande ;) Helt koscher var det ju inte för ruinerna i bevakningsområdet fick ju släppa till med både rör, dörrar o fönsterbågar..

Vad det gäller övningar så stämmer det, ledande NATO observatörer blev mer än lovligt imponerade över svenska värnpliktigas agerande i samband med övningar med skarp ammunition...

Lönen är säkert en del av det inte är attraktivt att vara soldat. Facket kämpar just nu för att få upp ingångslönen till 20 000 kr om jag inte minns fel. Men det finns många lågavlönade yrken och då tror jag att soldatyrket innehåller många fler roliga delar i jämförelse. Vi har lägre arbetslöshet än en del andra västländer och definitivt ett mer attraktivt sätt att finansiera studier på än många andra länder. Det finns många alternativ.

Jag tror ändå att det i mångt och mycket handlar om försvarsviljan. Man tänker sig att någon annan ska försvara dem. Och om DEN känslan är utbredd - ska vi då verkligen försvara oss?
Mjoo fast det finns nog jättemånga som (liksom jag) absolut kunde tänka sig att göra lumpen ett år (mönstrade men tjejer fick inte göra lumpen då, bara bli yrkesmilitärer) och försvara mitt land i händelse av krig. Men inte har ett dugg intresse av att vara menig soldat resten av livet.

Folk kanske faktiskt när en dröm att bli jurist eller ekonom eller lärare men de kan också absolut tänka sig att offra ett litet år av livet på att bli kapabel att hjälpa till att försvara landet omutifallatt.

Vi i Sverige gillar ju att folk har ganska hygglig lön och då passar det ganska bra med officerare som heltidsanställda och meniga som värnpliktiga föreställer jag mig. För jag gissar att lönenivåerna för meniga i USA inte är sådär superlyxiga redan där och då vill nog våra meniga ändå ha riktigt hyggligt betalt.

Så försvarviljan kan ju vara jättehög utan att gröntjänstrestenavlivet viljan är så omfattande.

Det ena är att offra ett år och kanske, eventuellt sitt liv för en sak. Det andra är att definitivt hänge/offra hela sitt liv och alla sina drömmar för alltid för en sak, så hög lön kan de nog inte betala att juristerna väljer att bli meniga soldater.

Mjoo fast det finns nog jättemånga som (liksom jag) absolut kunde tänka sig att göra lumpen ett år (mönstrade men tjejer fick inte göra lumpen då, bara bli yrkesmilitärer) och försvara mitt land i händelse av krig. Men inte har ett dugg intresse av att vara menig soldat resten av livet.

Folk kanske faktiskt när en dröm att bli jurist eller ekonom eller lärare men de kan också absolut tänka sig att offra ett litet år av livet på att bli kapabel att hjälpa till att försvara landet omutifallatt.

Vi i Sverige gillar ju att folk har ganska hygglig lön och då passar det ganska bra med officerare som heltidsanställda och meniga som värnpliktiga föreställer jag mig. För jag gissar att lönenivåerna för meniga i USA inte är sådär superlyxiga redan där och då vill nog våra meniga ändå ha riktigt hyggligt betalt.

Så försvarviljan kan ju vara jättehög utan tt gröntjänstrestenavlivet viljan är så omfattande.
Fick kvinnor bli yrkesmilitärer men inte göra lumpen? Jag trodde lumpen var första steget

Självklart ska vi ha en värnplikt. Kombinera denna gärna med utbildningar inom förvaret istället för a-kassa.
Det är destruktivt att gå arbetslös, speciellt för ungdomar. De som inte klarat gymnasiet och inte har jobb skulle kunna placeras i ngn form av yrkesmilitär kår där man efter, säg 5 år har en yrkesutbildning.

Som i USA, alltså? Där unga män går med i armén när de inte kan utbilda sig eller få arbete? Tilltalar det dig, att grovt taget leva i ett land vars typ halva identitet är baserad på militarisering och väpnade konflikter?
Det finns hur många andra sätt som helst för ungdomar och folk att "rehabiliteras", som alla är 1000 gånger bättre än värnplikt. Gud.

En värnplikt är så mycket mer än att tränas i att döda.
Dels har du den gamla sanningen att om ditt land inte har et vettigt försvar så är risken uppenbar att du snart inte har ett eget land längre. För om inte ett lands egna soldater marscherar och övar i landet, gör snart ett annat lands soldater det.
Men så kan värnplikten användas för att utbilda och forma ungdomar som idag går med varken jobb eller utbildning.

Ett så otroligt konstigt påstående när exemplet är Sverige, ett land med löjligt låg hotbild jämfört med resten av världen.

Därför att det den dagen som Sverige får problem så finns det inget bättre ställe att fly till.
Broar sprängas, båtar sprängas, det kommer inte att finnas bränsle och om du promenerar över gränsen så blir du skjuten.
Okej det scenariot är jag inte säker över.
Men jag känner att risken för krig är lägre nu när Trump vinner och han och Putin e bästisar.

jag träffade en som varit stridspilot i Iran. han bor nu i Sverige. han vart tvingad att bomba under kriget och har stora men av det. han blev tvingad....
Det är ganska hemskt, bombade han civila? Fast det är samtidigt lite hm jag har svårt att säga det men jag sökte som stridspilot när jag var 21, och på något sätt låg det ändå i sakens natur att om de hade lagt miljoner på att utbilda mig (en stridspilot är dyrare än ett stridsflygplan, i alla fall var det så då) så hade de rätten att tvinga mig att döda (inom rimliga gränser det finns ett ansvar för att inte begå krigsbrott även under order väl?). Jag hade ju varit utbildad speciellt just bara för krig. Men det är en mindre kul aspekt onekligen, många veteraner i USA har psykiska problem.

Å jisses... tror du verkligen att 'den dagen' är bli en realistisk framtid? Du målar ju upp en bild bortom alla proportioner.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 952
Senast: malumbub
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 438
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur