Vårstädning i trädgården

Madick

Trådstartare
Idag påbörjade jag vårens städning i trädgården. Klipper ner oönskade buskar (berberus = hata!) och gamla torra blommor. Fick dessutom suverän hjälp med äppelträdet av en kompis pappa som äääälskar att fixa till äppelträd. Inte klart än men stor skillnad mot innan.

Nu till det jag egentligen är ute efter. Hur mycket rötter är det på berberus (taggbuskar)? Hur mycket måste jag alltså gräva för att få bort skiten. Faktiskt skulle jag vilja gräva upp hela den rabatten och så om med nya buskar efter vad jag vill ha, men det kanske är för sent?

Vad kan vara lämpligt att gräva med om man ska gräva så mycket (kanske 2x10m)? Tål gräsmattan att det åker nån sorts liten grävmaskin?

Haft trädgård sen 2005 men är fortfarande nybörjare, lär mig lite i taget.
 
Sv: Vårstädning i trädgården

Lyckos dig som kan börja vårstäda i trädgården. Här var det -10 i natt. :mad: Snöat några dagar och allmänt pissväder (ursäkta :o ). Sonen insjuknade natten till i fredags och nu är vi alla tre dåliga, fast sonen är sämst med stadig feber runt 39 och alldeles smårödprickig. Själv har jag måttlig feber, men enorma halsmandlar. Sambon är ju man, så han är ofantligt eländig trots att han är feberfri, knappt har ont i halsen och inte ens är snorig. :angel:
 
Sv: Vårstädning i trädgården

Rent flyt att det är fint väder just nu, enda helgen på hela våren vi är "lediga". Drygt nog har jag fångat minstingens förkylning och sitter här med huvudvärk och ont i musklerna och tittar ut på solen. Hoppas det blir bättre om en stund så vi kan gå ut och klippa vidare.
 
Sv: Vårstädning i trädgården

Inte jättemycket rötter. Många små och klena rötter som inte är så långa och en rejäl rot. Har grävt upp ett antal plantor på jobbet och är man envis så går det. En bra och vass spade är ett måste. När man kommit på knepet och fattar hur den ser ut under jorden tar det inte så lång tid.
Jag grävde upp en häck på 15 meter själv på några timmar.
 
Sv: Vårstädning i trädgården

Tack! Det låter lovande. Då gör jag nog så redan i veckan. Har klippt bort alla grenar så jag kommer åt ordentligt iaf utan att behöva sticka mig.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 146
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 544
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
946
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Hej! Tänkte delge er vår trädgård i hopp om att få lite tips och råd kring den, just nu är det verkligen mest gräsmatta och den är så...
Svar
1
· Visningar
2 038
Senast: karini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp