Bukefalos 28 år!

Vart är våren hos er?

A

ang

Eftersom Sverige är ganska avlångt, finns nog våren i flera tappningar. Just nu, i dag, vart är den hos er?

Jag bor längs kusten i södra norrland och efter de senaste dagarna med fint väder har vi:
- Scilla som är på väg att blomma över.
- Stora musöron på björkarna.
- En gräsklippare som nog skall få göra premiär vilken dag som helst.
- En katt som leker solkatt och gärna kråmar sig i gruset. :love:
 
Sv: Vart är våren hos er?

Tokholmen:
De flesta lövträden är gröna, om än inte med så stora löv ännu.
Häggens blomstängler har precis börjat slå ut, och syrenen har blomsterstängler på gång.
Äppel och körsbär har snart tappat alla blommor.
Tussilago, vitsippor och scilla är snart helt utblommade (finns vitsippor kvar i vissa dungar).
Gräsmattorna är tokgröna - och gula (maskrosorna är överallt och i sjuka mängder).
 
Sv: Vart är våren hos er?

Våren? :confused: Du menar sommaren! :idea: :love: :D

Här i NV Skåne har vi snarast haft sommarväder de senaste veckorna och det ser ut att fortsätta. Jag börjar bli otäckt brun på de ställen som inte täcks av kläder (väldigt lätta sådana). Men så är jag iofs utomhus ganska mycket. :laugh:
 
Sv: Vart är våren hos er?

Ja, men du började ju klippa gräset för flera veckor sedan ... Är lite avundsjuk ;)
Har mest bara fläckvis solbränna än. Kallas väl allmänt för fräknar.
 
Sv: Vart är våren hos er?

Fräknar är ju charmigt. :) Jag har klippt gräset så många gånger nu att jag tappat räkningen. Men senast var igår kväll. :D
 
Sv: Vart är våren hos er?

Ska ta mod och plantera luktärtsfrön inom kort, och jag kan nog köra premiärturen med gräsklipparen i kväll :)
 
Sv: Vart är våren hos er?

Så här långt är den hos mig - eller, rättare, så här långt var den för en vecka sedan.

Vr057.jpg


Dvs tulpanerna blommar för fullt - med den här värmen är de väl snart överblommade!
 
Sv: Vart är våren hos er?

Här ligger snön kvar men det har börjat sjunka och smällta nu... för hoppningsvis är gräsmattan torr om en månad:angel:
 
Sv: Vart är våren hos er?

Vi har haft otroligt varmt och fint väder senaste 2 veckorna. :laugh: Musöron på björkarna inne i stan, men inte här hos oss, bor drygt en mil utanför. Gräsmattan börjar bli riktigt grön, så snart är det väl dax att klippa en sväng! Ja, som synes bor jag i Umeå! :D

Kicki :laugh:
 
Sv: Vart är våren hos er?

Vi körde skoter för fullt för en vecka sedan, men sedan gick det fort.... Slalombacken fick stänga pga snöbrist i lördags, och nu är allt gegga:crazy:
Tranorna har kommit, och lite andra vårfåglar, och så har Lapparna (förlåt samerna:o) Kommit tillbaka till byn efter sina renars vinterbete, och det är ett säkert vårtecken:)
Det finns massor att prata om efter en lång vinter, och byn lever upp lite!
Det finns speciellt en gammal lappgubbe som jag blir glad av att träffa, Han brukar komma förbi och prata häst ibland, och förra året "bäver skådade" vi i ån.

Lagom till skolavslutningen den 13/6 brukar det bli grönt på riktig.

* Jenny *
 
Sv: Vart är våren hos er?

Här klipps gräsmattan minst 2 ggr/vecka, för det växer utav bara den.

Alla träden här på tomten har fått blad/knoppar, och det är tussilagos precis överallt tyvärr. Diverse färgglada blommor finns längs vägkanten också!

Hunden har plockat fram sin pool, och jag har planterat ut alla blommor i trädgården :)

(32° i solen idag, vid lunchtid. 19° i skuggan, enligt min bil)
 
Sv: Vart är våren hos er?

Vilken underbar bild, Targa!

Jag klippte faktiskt gräset första gången i år, och några "felplacerade" vitsippor åkte väl också med.
 
Sv: Vart är våren hos er?

Bor utanför halmstad i halland. o här känns det som om sommaren e kommen.. nästan alal träd är utslagna men ej till fullt. blommor(tulpaner mm) o maskroser e utslagna.. o kryp överallt.. Vet ej mer vad som symboliserar sommaren. men det känns sommar.. blommorna på äppelträden har slagit ut.. Härligt!!!!:D
Glömde skriva att vi har klippt gräset redan 3 ggr på mindre än 1 ½ vecka :);)
Rabarber

 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart är våren hos er?

Här i nv Skåne har skogen på Söderåsen slagit ut helt, plommonträdet är redan överblommat och det japanska körsbärsträdet blommar för fullt. Päron- och äppelträd står i blom, även om vissa inte är utslagna än. Maskrosorna blommar för fullt på ängar och i hagmarker (och i trädgårdar), det är så otroligt fint med hela ängar som är alldeles gula. Mina smultronplantor blommar och vinrankans blad slår snart ut. Såg att rabarberna höll på att börja blomma. Vädret idag är ca 20 grader, men med lite moln på himlen och så blåser det lite, vilket det alltid verkar göra tyvärr.
 
Sv: Vart är våren hos er?

gallery_1473_6_35564.jpg


Humlorna samlar pollen för fullt, gräsmattan ska snart få sin första klippning, musöronen börjar komma, rabarberna är uppe en bra bit ur marken, tranorna är här sedan någon vecka etc.

Så våren är här :banana:
 
Sv: Vart är våren hos er?

Landet utanför Lund

- rapsen blommar
- maskrosorna blommar eller har blommat över på vissa ställen
- petuniorna gassar sig i solen
- tomatplantorna växer rejält i växthuset
- utemöblerna har fått dynor och parasollen är framplockad - hängmattan fick också komma ut!
- betet är putsat och väntar på hästar

Ljuvligt. Underbart!
 
Sv: Vart är våren hos er?

Sörmland:

alldeles förlångt, ögonen rinner ikapp med näsan humöret är på topp och jag längtar till hösten och vintern igen...

Förra veckan kom jag på varför jag varje vår och sommar längtar efter höst och vinter.... :cry: :cry:
 
Sv: Vart är våren hos er?

Så här vackert är det hos oss idag.
Taget genom fönstret..

20349004.jpg


I lördags var vi hos kompisar o grillade o på hemvägen fotade vi detta fina träd..:)

20349005.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Halloj, har lite funderingar som jag skulle vilja utbyta. Har en berner sennen valp hemma på 11 veckor, haft hund innan med diverse...
Svar
18
· Visningar
2 266
Senast: inverterad
·
Foder & Strö Min häst vägrar äta torrhö. Tänder är kollade och åtgärdade. Hästen äter Hösilage, men inte torrhö. Vintertid är det inga problem, då...
Svar
8
· Visningar
1 291
Senast: ufot
·
Övr. Katt Ni som har innekatter, brukar ni få höra att det luktar katt hos er? Svärföräldrarna hämtar vår hund de dagarna vi jobbar länge båda...
2
Svar
35
· Visningar
8 636
Senast: sthu
·
Övr. Katt Jag har haft katter hela livet men egentligen inte intresserat mig på djupet för dem. Jag är djurmänniska och för mig har det varit noga...
2
Svar
20
· Visningar
8 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp