Vart gör ni av hunden?

vindvissla

Trådstartare
Har ni nån speciell plats där hunden får vara ifred? Bexie är jättesnäll men jag skulle inte lita på att huliganen Sam låter henne vara. Han skulle nog gärna smaka på en tass eller två! :D

Hon är ute hela dagen så då är det inga problem, men kommer in för att sova. Ska jag bygga en hemlig Bexhylla eller ska jag stänga in henne i nåt annat rum? Sätta koppel på ungen? Vill ju inte att det händer något för att jag inte kan ha uppsyn alltid.

Hunden är dessutom lite typ Nasse, ursäktande, och jag vill inte att hon blir värre för att Sam går och drar henne i svansen. ;)
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

Vi har varit stenhårda på att hunden ska få vara ifred, och det har ungarna lärt sig ganska så snabbt, det var en del passande första året, men det är ju mycket man måste passa då.

Vi hade en ursnäll hund som tålde det mesta, Fredrik har till och med ramlat rakt över Birk (våran hund) när han sov, Birk ryckte till, lyfte på huvudet och la sen ner det igen och väntade på att Fredrik skulle kravla ner... Nu har vi tyvärr fått lov att ta bort honom pga att han blev sjuk.

Men som sagt, hunden ska få vara ifred, speciellt i sin korg, kommer han och lägger sig mitt bland leksakerna, ja då får han skylla sig själv att han blir klättrad runt. ;)
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

Jag vet inte om jag har en extra snäll baby? Vi har fyra katter och fyra hundar som Miranda 1 år är jättesnäll mot. Jag har lärt henne hur hon ska bete sig, hon smeker så försiktigt och pussar dom på huvudet :love:. Går dom iväg- ja då låter hon dom vara. Jag har visat henne hur man ska klappa o.s.v och ger henne jättemycket beröm när hon gör rätt. Hon brukar t.o.m hämta leksaker och ge dem :D.
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

Vi har ett conservatory dar vi stanger in var labrador Smudge vid behov, fast an sa lange gar det jattebra - han ar sa himla snall med barnen trots att de drar honom i oronen och palsen (haller pa och lar dem hur man klappar djur). Katterna daremot, de ar langhariga och darmed mer oemotstandliga for barnen - mer att greppa :D - och de haller sig klokt nog undan sa mkt som mojligt under dagtid.
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

Jag satte upp en barngrind (sån man har för att de inte skall ramla ner för trappan) mellan kök och vardagsrum (har ingen riktig dörr där, utan bara en öppning). På så vis kunde jag vid behov separera hund och barn, vilket fungerade bra. Använde mig mest av detta när dottern var mellan 1 och 2 år, sedan lärde hon sig rätt bra vad man får och inte får göra med hundar...
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

Ok. Vi jobbar på att lära oss hur man klappar både hund och katt, men ibland blir frestelsen för stor :D Katten bryr sej förvånansvärt lite när han drar i honom, sålänge han låter bli magen :crazy:

Det är mest för hundens skull jag vill ha något "säkert" ställe för henne, så att hon inte måste känna att hon måste springa undan överallt och hela tiden. Får fundera på vart hon kan få ro. Skriver upp fler grindar på Ikealistan :D
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

Ja det får väl bli så men då får hunden vara i datarummet, så då kände jag mej lite taskig som stängde bort henne från mej.... Fast det ska nog gå bra. Nu kommer hon inte in förrän Sam har läggdags.
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

Våra barn har inte varit så värst intresserade av hundarna, de finns ju här hela tiden. Båda hundarna accepterar också snällt att ha bebis krypandes över sig osv. Ligger hundarna i hundsängarna, ska de få vara ifred. Minst lika ofta kan de dock ligga lite var som helst på golvet.
Vår katt (född vild) är inte så sällskaplig, så hon är desto intressantare.... Idun tjuter av lycka bara hon ser en katt på bild.
Klappa fint är jättesvårt då, när man blir så exalterad. (Hon brukar få träna på att klappa då katten ligger hos mig. Jag håller då i Iduns hand, men katten brukar ändå bara stå ut några ögonblick med barnnärvaro.)
Alde som nu är 5, är fortfarnde lite extra föriktig med katter, och har aldrig försökt att lyfta en katt. Hon blev nämligen lite för närgången mot Stina (katten) ett par gånger då hon var liten, och Stina rev henne.
Å andra sidan tycker jag inte att det är helt fel att vi har ett djur som lär barnen lite respekt för djur, eftersom både hundarna, ponnyn och för all del de stora hästarna med, är löjligt snälla.
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

Kom på: Det händer att Alde stänger in Faxe, vår flat, på kontoret. Han vill nämligen vara med henne och leka, och då händer det att han välter omkull leksakshästar o. dyl.
Här är det alltså oftare ett problem att barnet inte får vara ifred för hunden, än att hunden inte får vara ifred för barnet.
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

Vår hund har två biabäddar, en i sovrummet och en i vardagsrummet. Dessa två bäddar är hans plats och där får han vara i fred. Detta gäller alla, inte bara barnen...

Vill han vara ifred så går han in och lägger sig i sovrummet :)

Det lilla krypmonstret till dotter på 8.5 månad lyfter vi bort från bädden i vardagsrummet hela tiden :D
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

Men vad händer om barnet grabbar tag i hundens tass då? Eller kravlar över hunden? Jag tror min hund hade blivit skitskraj.

Ibland tror jag att jag är lite ivägen också, t ex om Sam går bort till hunden och jag kommer efter honom, så blir hunden orolig för att jag kommer dit. Är vi ute och han sitter i vagnen tycker hon att han är helt ok och går gärna fram och slickar på hans händer. Men för det mesta bryr hon sej inte om honom.
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

Våra hundar bryr sig verkligen inte alls, men de är väldigt coola och stabila båda två. Ligger det en hund i vägen, så kryper man över. Arthur, vår gammelhund, vaknar inte ens!:grin:
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

hehe hade Sam krupit över Bexan hade hon nog blivit paralyserad av skräck och aldrig mer vågat ligga på golvet :D
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

Har man stabila hundar så bryr dom sig inte om att barnen kryper över dom direkt. Undantag för små hundar som det faktiskt kan göra väldigt ont på, exempelvis.

Mina hundar blinkar inte ens om Sebbe kommer farande och snubblar rakt över dom, eller när han lärde sig att gå och vinglade på dom jämt. När han lärde sig att krypa så låg han ofta PÅ min hane, och myste..

Hundarna har sina sängar där dom får vara ifred om dom går undan. Ofta smyger Sebbe dit och vill ligga och mysa med dom, och då får jag gå in och läsa av. Är hundarna intresserade av gos, då ger dom plats åt "brorsan". Vill dom sova kastar dom en trött blick på mig, och då får Sebbe backa undan igen. Väldigt skönt att veta dock, att OM han går dit trots att dom vill vara ifred - så gör dom absolut ingenting.
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

Nu har jag inget utklämt barn än, men min hund är van vid småbarn sedan tidigare (tre små ligistungar som brukade tillbringa en helg då och då hos oss) och dom var inte nådiga mot honom alltid. Drog honom i svansen, bar omkring på honom konstant. När det blev för jobbigt kröp han in under soffan o gömde sig (skönt o vara liten ibland).
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

Det hande senast idag, att en av mina tjejer grabbade tag i hundens tass. Han gjorde ingenting, tittade lite pa henne bara. Men han ar en talig labrador som fullkomligen alskar barn ;)
Just nu leker han och Amber - hon ar i gastolen och han lagger upp sin pipleksak framfor henne, hon knuffar ner den och sa borjar de om igen - hon tjuter av skratt och hunden ser ratt nojd ut han med :D
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

KL
Stänga in hunden ??
Barnen får väl lära sig att hunden vill vara i fred!
Nä,jag har aldrig stängt bort hunden,däremot har jag "jagat" barnen när dom varit efter hunden,och lärt dom att hunden är ingen leksak!

Man löser ju inte problemet att stänga in hunden,det lär sig ju inte barnen något på!
Hunden lär ju komma ut nån gång,och då är dom ju efter den igen!
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

Ja klart jag ska lära honom det, men det kan ju vara skönt för hunden att inte alltid vara träningsobjekt. Mesta tiden är hon såklart med mej, men om jag inte kan hålla ständig uppsikt vill jag inte att hunden ska känna sej trängd utan kunna gå iväg när hon vill.
Sam är ju bara 8 månader än så länge och tycker mest det är jättekul när jag skäller.

Sunshine vad gulligt! :D
 
Sv: Vart gör ni av hunden?

Min hund är världens gulligaste med barn, och ligger mer än gärna mitt i värsta smeten och ser så glad ut när barnen ligger i hög på honom.

Men, han behöver ju också en fredad plats där han kan vila och sova. Tyvärr finns inte en sådan bra plats i vårat hus, det gick inte att hitta ett ställe där han trivs. Helst vill han ligga i våran säng, där han alltid fått vara när han ska sova förr. Nu fungerar det inte längre då lilleman också sover där, och hunden blev ganska undanskuffad.


Vi löste det så att hunden fick flytta faktiskt, vi har en kompis där han vistas på halvtid, hon har honom minst varannan helg och några dagar i veckan. Han trivs jättebra där, så vi provade att låta honom vara är på heltid 3 veckor innan vi bestämde att han skulle flytta dit. Idag trivs han väldigt bra, och när vi träffas är det tydligt att han vet var han bor då han följer med henne hellre än mig! det känns som den bästa lösningen, då vi nu har en liten till på väg, och tiden för hunden inte kommer existera.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 678
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 022
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 196
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp