vart h...e är sjukvården på väg?

Nej, varken du eller jag vet exakt vilka kontroller naturmedlen genomgår men jag vet mycket väl att "skolmedicinska" preparat genomgår mycket noggrannare och mer tidskrävande kontroller.

Nåja, nog om det.

Du skriver i ett annat inlägg att du inhämtar kunskap om sköldkörteln.
Jo, men inte samma kunskap baserad på samma vetenskap som den skolmedicinen ägnar sig åt.

Jag säger inte att du har mer rätt eller mer fel än jag, jag säger bara att det är olika.
Och det lilla jag sett om "hypothyreos typ II" är att det är mycket tyckande och lite vetande.

Jag tycker att det är viktigt att sjukvårdens företrädare å ena sidan följer det som är vetenskap idag, men å andra sidan inser att det som är vetenskap idag kan anses löjligt imorgon.
Det betyder inte att sjukvårdens företrädare ska eller ens får hoppa på lösa teoribildningar, utan MÅSTE hålla sig till det som är vetenskap idag.
Tills något annat är vetenskapligt bevisat.
Just eftersom det är vad den offentliga sjukvården står för.

Man kan säkert bli väldigt frustrerad som "patient" över att sjukvårdens vetenskap har en annan förklaringsmodell än den man själv läst och tror på, men att därför mer eller mindre anklaga sjukvårdens företrädare för att strunta i en är inte särskilt snyggt (jag syftar på den här meningen, som är utklippt ur ett av dina inlägg: Jag är övertygad om att det finns läkare som bryr sig, men de verkar inte vara speciellt många.)
Den typen av uttalande är egentligen ett väldigt svepande angrepp på läkare, deras personligheter och etik/moral. Det är ett stort ställningstagande från din sida, att (de flesta) läkare inte bryr sig.
När det gäller information om sköldkörteln så är det läkare som skriver om det så jag tycker att det känns tillförlitligt. Det är flera läkare, men främst en som uppmärksammat problematiken med detta och valt att fördjupa sig i ämnet. Det är ju svårare för läkarna i och med att det inte synt i proverna. Däremot finns ju alla sympton plus att patienterna blir bättre med NDT. (och proverna blir bättre.) Det säger ju en hel del.

Mitt uttalande om läkare är alltså min egen erfarenhet. När jag träffat fyra olika läkare och inte en enda har brytt sig om alla symptom tycker jag det är konstigt. Inga frågor öht. Nu misstänker jag att min ena son också har problem med ämnesomsättningen. Han visar tydliga symptom på detta. Även nu möts jag av ointresse. Provtagning gjord och det visar sig att läkaren beställt ca 1/5 del av de prover som är intressanta för ämnesomsättnigen. Kroppen är ju en helhet. Det ena påverkar det andra. Det går inte att bara fokusera på den lilla detaljen som ger symptom för orsaken till symptomen kan sitta någon helt annanstans. Binjurarna tex är relevanta i det här fallet. Om de är trötta och man medicinerar med sköldkörtelhormon kan symptomen istället bli ännu värre. Man får stärka binjurarna först och sen ta hormonet i nästa steg. (om patienten ska bli bra). Jag hade tex problem med ett knä för några år sedan. Läkarna undersökte mitt knä hur noga som helst. Hittade inget fel och det blev ingen förbättring. När sjukgymnasten sen tittade på det upptäckte han att orsaken till knäsmärtan satt bakom höften. Men hans övningar försvann problemet. Helheten är så viktig.[/QUOTE]


Blev konstigt citerat. Här börjar mitt svar:

Du blandar vetenskap och påhitt hej vilt.

Hur gammal är din son? Tänk på att det till och med är olagligt att ge alternativ behandling till barn upp till en viss ålder. Jag tror inte att du gör honom en tjänst genom att propsa på "binjureutmattning". Det är ett begrepp som inte finns egentligen. Vad tänker du att det bör behandlas med?! Det finns binjuresjukdomar men de är mycket allvarliga och kräver behandling för att man ska överleva. Det är inget "diffust" som brukar gå läkarna förbi.

"Binjureutmattning" är, precis som jag skrev i mitt förra inlägg, ett enkelt svar på mycket svårare frågor. Tilltalande om man är böjd att tro, men helt utan belägg. Det viktiga är att läkare har INTE någon dold agenda eller motivation att låtsas som om sjukdomar inte finns.
 
Det är som sagt inte den effekt placebo har enligt Nationalencyklopedin, men i vilket fall som helst. Hur menar du att ett djur kan bli fri från smärta om den får ett verkningslöst preparat?

Jag vågar påstå att jag är ganska insatt i medicinsk forskning.
Djurets ägare bedömer djurets tillstånd och rapporterar effekter. Några djur kommer att få någon form av effekt även om de inte får den substans som testas.
Hur menar du att ett blodtryck eller ett blodfettvärde kan sjunka av ren inbillning?
 
Kul. Hur kan glucosamin vara som placebo när det har så stor effekt på djur?

Att ett preparat ger en viss effekt på (andra) djur betyder inte automatiskt att det ger samma effekter på människan.

De studier som finns på preparatet har inte uppvisat bättre effekt än placebo, man kan kolla på Cochrane, och därför är preparatet inte längre förskrivningsbart av läkare och inte heller rabatterat.
 
Jag har fått lära mig på veterinärutbildningen att placeboeffekten visst finns på djur, och att det är en myt att den inte gör det.

Placeboeffekten handlar inte bara om att man blir bättre för att man tror på behandlingen vilket CillaW tidigare poängterat, utan syftar till all effekt man får som inte kan tillskrivas läkemedlet/preparatet.

Sen är det svårt att objektivt mäta effekten av ett preparat man gett sitt djur. Det är ju oftast djurägaren själv som bedömer effekten, och denne kan också se vad hen vill se, sas... Jag är osäker på om den effekten per definition ingår i placeboeffekten, men att den finns är det ingen tvekan om.

Homeopatmedel t.ex. används ju även på djur. Jag har träffat en person som berättat om hur hen gett diverse örtpreparat och homeopatmedel till en tidigare häst som veterinären rekommenderat skulle avlivas (minns inte orsaken nu men någon typ av hälta tror jag) vilket t.o.m. kan vara olagligt. Hen tycker att det fungerade jättebra såklart, men jag är rätt övertygad om att det beror på att hon såklart hellre vill att homeopatmedlen ska fungera än att behöva ta bort en älskad häst. Hur det gick med hästen sen framkom inte av berättelsen ;)
 
Jag har fått lära mig på veterinärutbildningen att placeboeffekten visst finns på djur, och att det är en myt att den inte gör det.

Placeboeffekten handlar inte bara om att man blir bättre för att man tror på behandlingen vilket CillaW tidigare poängterat, utan syftar till all effekt man får som inte kan tillskrivas läkemedlet/preparatet.

Sen är det svårt att objektivt mäta effekten av ett preparat man gett sitt djur. Det är ju oftast djurägaren själv som bedömer effekten, och denne kan också se vad hen vill se, sas... Jag är osäker på om den effekten per definition ingår i placeboeffekten, men att den finns är det ingen tvekan om.

Homeopatmedel t.ex. används ju även på djur. Jag har träffat en person som berättat om hur hen gett diverse örtpreparat och homeopatmedel till en tidigare häst som veterinären rekommenderat skulle avlivas (minns inte orsaken nu men någon typ av hälta tror jag) vilket t.o.m. kan vara olagligt. Hen tycker att det fungerade jättebra såklart, men jag är rätt övertygad om att det beror på att hon såklart hellre vill att homeopatmedlen ska fungera än att behöva ta bort en älskad häst. Hur det gick med hästen sen framkom inte av berättelsen ;)

Haha jag gillar att jag konsekvent körde med "hen" för att sen lyckas få in ett "hon" i slutet ändå :angel:
 
Att ett preparat ger en viss effekt på (andra) djur betyder inte automatiskt att det ger samma effekter på människan.

De studier som finns på preparatet har inte uppvisat bättre effekt än placebo, man kan kolla på Cochrane, och därför är preparatet inte längre förskrivningsbart av läkare och inte heller rabatterat.
Nej jag har aldrig påstått att det har samma effekt. Bara att det fungerar bra i vissa fall. Jag har vänner med ledproblem som använder det framgångsrikt, men jag känner också de som inte fått effekt av det alls. Jag tror som sagt inte det finns några undermedel som är rätt för alla. Det finns olika orsaker till smärta eller problem och då måste det naturligt vara olika lösningar för olika individer.
 
Jag vågar påstå att jag är ganska insatt i medicinsk forskning.
Djurets ägare bedömer djurets tillstånd och rapporterar effekter. Några djur kommer att få någon form av effekt även om de inte får den substans som testas.
Hur menar du att ett blodtryck eller ett blodfettvärde kan sjunka av ren inbillning?
Nu förstår jag inte. Jag har inte pratat om varken blodtryck eller blodfettvärde. Jag vet inte vad du menar med det.
När det gäller djur är det mest intressant när andra än ägaren ser skillnaden tycker jag. Tex den stela hästen jag pratade om. Jag hade henne i stallet så jag hanterade henne och såg henne varje dag. Jag visste dock inte att hon fått tillskott förrän jag frågade vad som hänt eftersom jag såg att hon var mjuk i kroppen plus mycket piggare. Hon var som 10 år yngre. Då berättade han att han gett henne tillskottet. Min hund är ett annat exempel. Han har artros och var riktigt skröplig för några år sedan. Alla som brukar vara hos oss såg hur han såg ut. Jag trodde det var dags för avlivning. Deras kommentarer var intressanta när de såg honom sen. Skuttande och sprallig som en unghund. De hade ju ingen aning om vad jag gav honom.
 
Det du skriver här visar att du inte har förstått hur resistens fungerar.
Det är inte så att en bakterie som utvecklar resistens automatiskt är resistent mot alla läkemedel, utan de blir resistenta mot en typ av antibiotika i taget, genom att det blir mutationer (väldigt vanligt hos bakterier!) och plötsligt har en bakterie hittat rätt genuppsättning för att lyckas kringgå det aktuella antibiotikats verkningsmekanism. Bakterien är då resistent mot just det läkemedlet. Och kan givetvis utveckla resistens mot alla möjliga tänkbara andra läkemedel också!
Detta gäller även kolloidalt silver! SJÄLVKLART kan bakterier mutera för att komma runt även det kolloidala silvrets verkningsmekanism! Nu har jag inte läst på om hur det krockar med antibiotika, men ponera att verkningsmekanismen är liknande som den något antibiotika har - då kan det vara så att det blir dubbel verkan, så att när resistens mot KS uppstår efter rätt mutation, så blir det automatiskt resistens även mot den sprtens antibiotika.
Suck. känns som om du vill missförstå mig. Jag har aldrig påstått att jag vet hur resistens fungerar. Jag har heller aldrig sagt att man blir resistent mot all medicin. Det enda jag vet om detta är hur det är för mig själv. Jag fick ett oändligt antal penicillinkurer som ung pga halsflusser och halsbölder. För ca 20 år sedan var det halsfluss igen. Den gången reagerade inte kroppen på medicinen alls. Då provade läkaren en annan sort. Hände ingenting. Efter detta har de provat allt som finns att tillgå när det gäller penicillin och antibiotika mot halsfluss och inget biter. Sista gången gjorde läkaren en odling och ringde mig sedan om resultatet. Odlingen visade att bakterierna var resistenta mot både penicillin och antibiotika. Jag är verkligen livrädd för att få halsfluss igen.
När det hanslar om KS i det här sammanhanget så har jag bara läst testresultat. Enligt de som forskat på det krockar det inte alls med antibiotika utan hjälper till så att det får större verkan. Jag är alldeles för dålig på fysik och kemi för att förstå hur detta fungerar.
 
Nej, det är du som kommer med påståendena om att det finns seriösa tester som visar effekt. Då är det du som får visa de testerna, inte ducka genom att säga att det "är bara att googla".

Glukosamin har t ex ingen "väldokumenterad" effekt, det finns som jag skrev tidigare EN studie som visar på ett någorlunda seriöst genomfört sätt att ETT av dessa preparat har en effekt motsvarande Panodil vid lätt till måttlig knäartros.
Men tror du att jag har sparat ner allt jag läst eller att jag har skrivit ner vart jag läste det? Nej så är det förstås inte. Jag läser allt som verkar intressant. Allt är inte bra, men en hel del är det. Sen sparar jag det inte.
 
Eftersom placebo inte har något med tro eller inbillning att göra så kan man absolut notera placeboeffekt på djur. Placebo är den effekt man ser trots verkningslös behandling.
Jag gick på beskrivningen av Placebo från Nationalencyklopedin. Det är den förklaring jag alltid hört. Jag förstår inte hur du menar med den här förklaringen. Effekten man ser ska enligt NE bero på att man tror att man ska få effekt, men att det avtar ganska snart eftersom det egentligen är verkningslöst.
Just tron gissar jag, kan göra rätt stor skillnad, för den som tror är mera positiv och det borde frigöra en hel del processer i kroppen, vilka säkert kan påverka både smärtupplevelse och annat. Tankens kraft är rätt stor. Det är min tro. Sen kan den förstås inte göra hur mycket som helst, men någon skillnad tror jag absulut det kan göra. En glad optimistikt människa mår ju oftast bättre än en sur och negativ.
 
Fast det vore ju super om du kunde länka till en enda liten rapport i alla fall? Istället för att bara säga att det finns.
ok. Jag tar det igen. De flesta rapporter jag läst finns i ett forum som är slutet, så det går inte att länka därifrån. Jag har sagt att nästa gång jag är där inne och läser ska jag se efter webbadresserna. Ska försöka komma ihåg det. Det här är inget jag håller på med ofta. Bara när det finns tid över och det är inte värst ofta, men emellanåt.
 
Problemet är att så många är beredda att betala så mycket för alternativen.
Och som alltid, när affärsmöjligheter öppnar sig för lukrativa affärer så är inte alla aktörer riktigt hederliga ;)
Det håller jag med om. Jag tror det finns många kvacksalvare där ute som bara vill håva in pengar. Referenser och utbildningar tycker jag är viktigt. För mig har det varit mycket billigare än den traditionella vården. (fast resultaten är ju värt hur mycket som helst) :)
 
ok. Jag tar det igen. De flesta rapporter jag läst finns i ett forum som är slutet, så det går inte att länka därifrån. Jag har sagt att nästa gång jag är där inne och läser ska jag se efter webbadresserna. Ska försöka komma ihåg det. Det här är inget jag håller på med ofta. Bara när det finns tid över och det är inte värst ofta, men emellanåt.
Du har redan svarat på mitt inlägg ;). Jag har inte tjatat - frågade en gång och sen inte mer :).
 
Tänk om skolmedicinen kunde göra som de "alternativa"... inga krångliga studier, inga doktorsavhandlingar att försvara, inga konferenser med ifrågasättande kolleger... Man bara säger att Såhär Är Det, Det Vet Jag Och Alla Som Inte Håller Med Är Dumma.
Fast det där stämmer ju inte tycker jag. Det är ju jätteviktigt med studier. De får inte saluföra preparat utan studier bakom och de är på utbildningar och fortbildningar stup i kvarten. Jag har pratat med många i branschen som upplever att det kommer olika direktiv runt preparaten ofta. De blir starkt ifrågasatta och får lägga mycket tid på att förklara och försvara sig. (tyvärr) Det gäller ju inte alla alternativa behandlingar, för vissa är ju numera godkända. Det händer ju saker hela tiden. Tänk vad många som skrattade åt naprapaterna för ett antal år sedan och nu är de inte (vad jag sett) ifrågasatta alls längre.
 
Blev konstigt citerat. Här börjar mitt svar:

Du blandar vetenskap och påhitt hej vilt.

Hur gammal är din son? Tänk på att det till och med är olagligt att ge alternativ behandling till barn upp till en viss ålder. Jag tror inte att du gör honom en tjänst genom att propsa på "binjureutmattning". Det är ett begrepp som inte finns egentligen. Vad tänker du att det bör behandlas med?! Det finns binjuresjukdomar men de är mycket allvarliga och kräver behandling för att man ska överleva. Det är inget "diffust" som brukar gå läkarna förbi.

"Binjureutmattning" är, precis som jag skrev i mitt förra inlägg, ett enkelt svar på mycket svårare frågor. Tilltalande om man är böjd att tro, men helt utan belägg. Det viktiga är att läkare har INTE någon dold agenda eller motivation att låtsas som om sjukdomar inte finns.[/QUOTE]
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 378
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 404
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
2 960
Senast: Lavinia
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 722
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp