Vart ska jag flytta om SD tar mycket mark i valet?

Ja det var väl ungefär kontentan av mitt svar, att det är precis samma person som innan och jag kommer inte göra något alls.

KL.

Jag skulle önska att jag inte blev så ledsen av att få veta att någon/några (jag känner mannen också men inte lika bra) jag lärt känna rätt bra troligen stöttar ett parti som står för en människosyn som jag inte håller med om alls. Men det blir jag, det är mitt problem. Jag köper att inte alla har samma åsikter politiskt men för mig är det väldigt fundamentalt att alla människor har samma värde oavsett ursprung, sexuell läggning, kön mm. och just där jag har svårt att sätta mig in i hur man kan kompromissa med det. Jag har inte för avsikt att fråga personen om denne röstar på sin man för jag är inte intresserad av att ha en politisk diskussion med en träningskompis. Men SD:s lokala affischer här i min stad får i alla fall mig att må illa av oro för vilken värld som de vill ha.

Jag skrev inlägget för att jag var ledsen och chockad. Jag har väl levt lite för "skyddat" sen jag för 11 år sedan flyttade från en liten håla på landet där en del var och är öppet rasistiska till plugga på universitet och att bo i stan där den politiska mentaliteten var en hel annan.

Ledsen får man bli, det blir jag också när jag har upptäckt att folk jag gillat genuint haft sådana åsikter. En del som inte kunnat låta bli att diskutera och manifestera sina åsikter har jag fasat ut umgänget med eftersom det inte längre gett mig något att vara med dem, det har blivit plågsamt istället.
Däremot om de behåller sina åsikter för sig själva och låter mig ha mina ifred kan man umgås fortfarande.
 
Å andra sidan är det nog få som idag räknar med att fullt ut kunna leva på en svensk folkpension utan det krävs både tjänstepension och privat sparande för att kunna leva ett drägligt liv även efter man slutat jobba. Kolla bara på andelen fattigpensionärer som dessutom blir fler år efter år.

Då blir det väldigt skevt med extremt höga skatter. Att behöva spara privat känns ok om man får behålla mer av sin lön men att behöva det när staten lovar att ta hand om en men sen ändå inte gör det är illa.

Skatt är inte till för att individen ska få tillbaka pengar. Totalt feltänk.
 
Det säger du minsann. Vad är fel i mitt tänk ovan och med åtanke på det inlägg jag svarade på?

De som är rika kanske behöver spara ganska mycket privat även om skatteuttaget är stort, om de vill ha liknande liv som gamla. Samhället står för en rimlig basnivå för alla.

Jag anser alltså att staten tar hand om även dig, men misstänker att du har högre krav än de allra lägsta för att du ska tycka att staten tar hand om dig. Rätta mig om jag har fel.
 
De som är rika kanske behöver spara ganska mycket privat även om skatteuttaget är stort, om de vill ha liknande liv som gamla. Samhället står för en rimlig basnivå för alla.

Jag anser alltså att staten tar hand om även dig, men misstänker att du har högre krav än de allra lägsta för att du ska tycka att staten tar hand om dig. Rätta mig om jag har fel.

Jag rättar dig för jag håller inte med. Jag tycker nämigen att staten inte tar hand om en på en rimlig basnivå. En rimlig basnivå anser jag vara att man iaf har samma norm som en socialbidragstagare har och så är det ju inte idag. Fö rom det vore det - hur förklarar du alla fattigpensionärer som dessutom bara ökar år efter år. Dessutom finns det en hel del hemlösa pensionärer (sök på Vid Din Sida på FB t ex). Dessa människor måste förlita sig på soppkök och dyl. för att ha kunna äta för de har inte råd att handla mat när allt annat är betalt.

Tycker du att det är en rimlig basnivå? Tycker du det så anser jag att det är ett hån att säga att det är att ha höga krav att kunna äta sig mätt varje dag.
 
Jag rättar dig för jag håller inte med. Jag tycker nämigen att staten inte tar hand om en på en rimlig basnivå. En rimlig basnivå anser jag vara att man iaf har samma norm som en socialbidragstagare har och så är det ju inte idag. Fö rom det vore det - hur förklarar du alla fattigpensionärer som dessutom bara ökar år efter år. Dessutom finns det en hel del hemlösa pensionärer (sök på Vid Din Sida på FB t ex). Dessa människor måste förlita sig på soppkök och dyl. för att ha kunna äta för de har inte råd att handla mat när allt annat är betalt.

Tycker du att det är en rimlig basnivå? Tycker du det så anser jag att det är ett hån att säga att det är att ha höga krav att kunna äta sig mätt varje dag.
Har du missat att pensionärer har rätt att söka försörjningsstöd som alla andra med låga inkomster?
 
Jag rättar dig för jag håller inte med. Jag tycker nämigen att staten inte tar hand om en på en rimlig basnivå. En rimlig basnivå anser jag vara att man iaf har samma norm som en socialbidragstagare har och så är det ju inte idag. Fö rom det vore det - hur förklarar du alla fattigpensionärer som dessutom bara ökar år efter år. Dessutom finns det en hel del hemlösa pensionärer (sök på Vid Din Sida på FB t ex). Dessa människor måste förlita sig på soppkök och dyl. för att ha kunna äta för de har inte råd att handla mat när allt annat är betalt.

Tycker du att det är en rimlig basnivå? Tycker du det så anser jag att det är ett hån att säga att det är att ha höga krav att kunna äta sig mätt varje dag.

Man blir inte fattigpensionär om man betalt in stora pensionspengar till staten, vilket var ursprungsfrågan.
 
Systemfel eller tjänstefel? Har du något exempel?

Man kanske äger sin bostad och då tycker soc att man ju borde sälja den först och skaffa sig en hyreslägenhet. Problemet är att sådana går inte att få så det blir status quo.

Man kanske äger en stuga någonstans i norrlands inland som man ärvt av sin mormor. Den är osäljbar och i princip värdelös men soc tycker att man ska sälja den för att ha rätt till försörjningsstöd.

Det här är bara tvåe xempel som jag personligen vet om existerar.
 
Man kanske äger sin bostad och då tycker soc att man ju borde sälja den först och skaffa sig en hyreslägenhet. Problemet är att sådana går inte att få så det blir status quo.

Man kanske äger en stuga någonstans i norrlands inland som man ärvt av sin mormor. Den är osäljbar och i princip värdelös men soc tycker att man ska sälja den för att ha rätt till försörjningsstöd.

Det här är bara tvåe xempel som jag personligen vet om existerar.
Låter mest som skrönor.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
750
Senast: Pilot
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: seahawk
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 614
Senast: Shaggy
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 232
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp