Vårt sociala skyddsnät.

Det är väl precis vad som är problemet, dvs vems standard är tillräcklig? Vissa anser att det inte ska finnas en krona över för biobiljett, liksom. Andra anser att den ekonomiska biten inte ska vara så ansträngd att man måste vända varje krona. Det beror ju på sammanhang.
Jag tänker att människor gör egna val och prioriteringar och det är de själva som måste få bestämma om svälta tisdag onsdag torsdag är värd en biobiljett. Eller att få bo kvar i sitt boende mot att flytta till billigare ju är val personer ska göra. Brutalt jobbigt blir det ju om sjukdom, olyckor mm skapar enorma förändringar i ett tidigare inordnat tryggt liv. Det är fruktansvärda prövningar i ens liv...men jag anser att samhället inte kan ta den hänsynen. Jag har fått prova på att inte behöva titta på prislappar till att börja plugga utan CSN. Det var då som jag fick upp ögonen för hur det äe att verkligen ha riktigt ont om pengar. Skillnaden för mig var att jag visste det var för en tid. Som sjuk eller arbetsoför så är det inte så. Jag kände ofta oro och mådde stundtals rätt dåligt över ekonomi -vad skapar inte urholkad ekonomi för konstiga saker hos personer som får leva så i många år och ännu värre i ovisshet hur länge....Jag blev arbetslös en tid också. Ensam, med hus, två unga vuxna (inget underhåll) som gick i skolan och INGEN a-kassa så sinade sparpengar väldigt fort. Det var oerhört skrämmande. Den insikten sa mig att blir jag långtidssjuk så fixar jag att bo kvar i huset i ca 6 månader sen måste jag sälja. På något fann jag trygghet i att ha det förberett mig inför ett sådan senario.
 
Har du räknat in bostadstillägget i det?
Det är några tusenlappar till att spela med.

För att få bostadstillägg måste man ha ett kontrakt. Det kanske är svårt att få ett kontrakt baserat på att man eventuellt får bostadstillägg? (Med minst 6 månaders handläggningstid).
 
Jag tänker att människor gör egna val och prioriteringar och det är de själva som måste få bestämma om svälta tisdag onsdag torsdag är värd en biobiljett. Eller att få bo kvar i sitt boende mot att flytta till billigare ju är val personer ska göra.

(Ursäkta klippandet)

Alltså, det är ju precis vad jag är ute efter. Det ska inte stå och väga på en biobiljett. Valet ska inte vara mellan svält eller bio. Att "flytta till billigare" låter ju enkelt, men det är ju absolut inte ett lätt val och i vissa kommuner och regioner, jättesvårt. Billiga hyresrätter t ex, växer inte på träd. Istället kanske man i så fall måste titta utanför sitt område, men som i sin tur kan innebära dyrare resekostnader.

Det finns många faktorer i detta som måste beaktas. Vi kan inte förenkla frågan så pass att det är upp till "individens val".
 
Det där är svårt. Men även om en har ett jobb osv så kan en ju inte köpa vad som helst när som helst heller, utan måste spara/prioritera om.
 
Problemet är bara att bostad idag inte ingår i det basala behovet. Jag har en vän som har det som förut var förtidspension, dvs 10 500 före skatt, efter att ett förhållande gick i krasch förlorade hen sin bostad. Hen har inga pengar att köpa för - och inkomsten räcker inte för att bli godkänd för hyresavtal. Det som erbjuds av det allmänna är enstaka nätter på härbärge inom ramen för "tak över huvudet"-garantin.

Å andra sidan finns nästan inga kommunala bostadsbolag längre och barnfamiljer måste faktiskt prioriteras.

PS hen hade fått bo hos mig - men då måste jag ta bort min hund för hen är jätte allergisk (sjuk ju).

Jag tänker att bostad bör ingå i basala behov. Med tanke på hur många tomma bostäder som finns i vårt land borde det vara lösbart med lite samordning. Jag tycker inte att fritt val av exakt bostadsområde ingår i basala behov, till exempel.

Det där om att kommunala bostadsbolag inte finns känner jag inte alls igen. Här i mina krokar är de helt dominerande.
 
Jag tänker att människor gör egna val och prioriteringar och det är de själva som måste få bestämma om svälta tisdag onsdag torsdag är värd en biobiljett. Eller att få bo kvar i sitt boende mot att flytta till billigare ju är val personer ska göra. Brutalt jobbigt blir det ju om sjukdom, olyckor mm skapar enorma förändringar i ett tidigare inordnat tryggt liv. Det är fruktansvärda prövningar i ens liv...men jag anser att samhället inte kan ta den hänsynen. Jag har fått prova på att inte behöva titta på prislappar till att börja plugga utan CSN. Det var då som jag fick upp ögonen för hur det äe att verkligen ha riktigt ont om pengar. Skillnaden för mig var att jag visste det var för en tid. Som sjuk eller arbetsoför så är det inte så. Jag kände ofta oro och mådde stundtals rätt dåligt över ekonomi -vad skapar inte urholkad ekonomi för konstiga saker hos personer som får leva så i många år och ännu värre i ovisshet hur länge....Jag blev arbetslös en tid också. Ensam, med hus, två unga vuxna (inget underhåll) som gick i skolan och INGEN a-kassa så sinade sparpengar väldigt fort. Det var oerhört skrämmande. Den insikten sa mig att blir jag långtidssjuk så fixar jag att bo kvar i huset i ca 6 månader sen måste jag sälja. På något fann jag trygghet i att ha det förberett mig inför ett sådan senario.
Du har ett hus att sälja - men var hade du tänkt att bo sedan? Här kräver de flesta hyresvärdar att den disponibla inkomsten är 3-5 gånger hyran. Har du hemmaboende, minderåriga barn får du hjälp av kommunen (ibland i form av boende på vandrarhem), men annars?

Det är lätt att säga "bo billigare" men oftast så bor det folk i de billiga bostäder som finns.
 
Jag tänker att bostad bör ingå i basala behov. Med tanke på hur många tomma bostäder som finns i vårt land borde det vara lösbart med lite samordning. Jag tycker inte att fritt val av exakt bostadsområde ingår i basala behov, till exempel.

Det där om att kommunala bostadsbolag inte finns känner jag inte alls igen. Här i mina krokar är de helt dominerande.
Var bor du? Var finns de lediga bostäderna?
 
Jag tänker att bostad bör ingå i basala behov. Med tanke på hur många tomma bostäder som finns i vårt land borde det vara lösbart med lite samordning. Jag tycker inte att fritt val av exakt bostadsområde ingår i basala behov, till exempel.

Det där om att kommunala bostadsbolag inte finns känner jag inte alls igen. Här i mina krokar är de helt dominerande.
Min vän lever för att hen bor i Stockholms län och har tillgång till den expert som finns i Sverige på den ovanliga cancerform hen lider av.
 
Var bor du? Var finns de lediga bostäderna?

Där jag bor är det ont om bostäder och nästan omöjligt att hitta med stadsnära läge under juni-januari när studenterna suger upp allt, men Stångåstaden är dominerande som kommunalt bostadsbolag på hyresmarknaden.

Här är en lista från 2017 om var det fanns gott om lediga hyresrätter
Sorsele
Malå
Bengtsfors
Filipstad
Norsjö
Haparanda
Sollefteå
Ydre
Åsele
Dals-Ed
Surahammar
Dorotea
Hultsfred
Essunga
Hofors
Tjörn
Degerfors
Mullsjö
Skara
Storuman
Vingåker
 
Jag går igång på en diskussion som pågår mkt inom min bransch nu. Ska förskolan betala barnens blöjor? Det har visat sig vara väldigt olika från kommun till kommun. Det kan leda till att alla kommuner måste köpa in blöjor. Vilket resulterar att vår lilla "ynka" budget för undervisningsmaterial kommer minska drastiskt. (Ska tilläggas att det redan köps in tvättlappar, hushållspapper, handsprit och dylikt för den summan.

Tycker det är fånigt att föris ska betala blöjor. Man måste ju ändå köpa blöjor till sitt barn övriga tiden så. Nu använder inte vår dotter blöjor längre men när hon gjorde köpte vi alltid flera paket och sa att behövde de ta för att något annat barn inte hade så var det helt ok. Vet att vissa andra blev helt tokiga om föris hade råkat ta en blöja av dem.


@Inte_Ung Jag tycker att tiden med socialbidrag ska begränsas. Det ska inte vara en permanent (eller ens semi-permanent) lösning. Man ska jobba, förutom om man är sjuk.
 
Där jag bor är det ont om bostäder och nästan omöjligt att hitta med stadsnära läge under juni-januari när studenterna suger upp allt, men Stångåstaden är dominerande som kommunalt bostadsbolag på hyresmarknaden.

Här är en lista från 2017 om var det fanns gott om lediga hyresrätter
Sorsele
Malå
Bengtsfors
Filipstad
Norsjö
Haparanda
Sollefteå
Ydre
Åsele
Dals-Ed
Surahammar
Dorotea
Hultsfred
Essunga
Hofors
Tjörn
Degerfors
Mullsjö
Skara
Storuman
Vingåker

Har Filipstad lediga lägenheter? Trodde det var tvärtom, med tanke på att de tagit emot väldigt mycket invandrare.
 
Här är en lista från 2017 om var det fanns gott om lediga hyresrätter
Sorsele
Malå
Bengtsfors
Filipstad
Norsjö
Haparanda
Sollefteå
Ydre
Åsele
Dals-Ed
Surahammar
Dorotea
Hultsfred
Essunga
Hofors
Tjörn
Degerfors
Mullsjö
Skara
Storuman
Vingåker

Ja, listan är väl inte särskilt förvånande. Många småkommuner som folk dessutom flyttar ifrån. Att det finns lediga hyresrätter i Storuman hjälper ju föga om man sitter sjukskriven i Norrköping.
 
Det kanske är svårt att få ett kontrakt baserat på att man eventuellt får bostadstillägg?
Men det måste man ju räkna med som hyresvärd.
Hela inkomsten måste ju ingå i beräkningen.
Det problemet måste ju gå att lösa utan att höja skatten.
Bostäder är ju ett generellt problem för alla i dagens läge, men reglerna är ju möjliga att anpassa bättre.
 
@Inte_Ung Jag tycker att tiden med socialbidrag ska begränsas. Det ska inte vara en permanent (eller ens semi-permanent) lösning. Man ska jobba, förutom om man är sjuk.

Fast socialbidrag (försörjningsstöd) är just sista livhanken som vi inte kan ta bort, när alla andra saker misslyckats och man har tömt alla sina tillgångar och möjligheter att försörja sig själv. Det är otänkbart att begränsa den i tid.
 
Ja, listan är väl inte särskilt förvånande. Många småkommuner som folk dessutom flyttar ifrån. Att det finns lediga hyresrätter i Storuman hjälper ju föga om man sitter sjukskriven i Norrköping.

Jag håller inte med. En ledig bostad om man saknar en kan hjälpa väldigt bra. Det är inte en väldigt lätt fråga, men jag tycker att möjligheten att välja exakt plats kan accepteras vara mycket begränsad om någon annan ska stå för hela bostadskostnaden.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 738
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 882
Senast: Barbabelle
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
781
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp