Vårt sociala skyddsnät.

Inte_Ung

Trådstartare
Vad skall det egentligen räcka till?
Pengar är alltid en begränsade faktor, så också när det kommer till det skyddsnät som finns för dem som inte kan försörja sig själva.
Vilken standard är det rimligt att skattepengarna finansierar?
 
Vad skall det egentligen räcka till?
Pengar är alltid en begränsade faktor, så också när det kommer till det skyddsnät som finns för dem som inte kan försörja sig själva.
Vilken standard är det rimligt att skattepengarna finansierar?

Svår fråga att besvara konkret, så jag vill istället belysa att begreppet ”socialt skyddsnät” är komplext och omfattar mer än bara materiell välfärd. Men vad jag framförallt ser krackelera just nu är kvaliteten hos offentliga verksamheter som ska värna om människors rättigheter. Människor ska inte behöva behandlas som varor som har ett pris/kostnad, utan de ska behandlas som just människor. Allt från lång handläggningstid, långa väntetider till dåligt formulerade och dåligt underbyggda beslut är i sådant som skapar psykisk stress och lidande hos människor som sannolikt överstiger lidandet av att behöva vända på varje krona. Det gäller oavsett om det handlar om beslut från försäkringskassan, väntetider i vården till köer till BUP.

Kontentan är att vi dels behöver höja skatterna rejält samtidigt som vi demonterar idiotiska modeller som new public management, värdebaserad vård, samt förbjuder människor i det offentliga att prata konsultiska.
 
Vad behövs för det?
Och vad får det kosta samhället?
Jag håller med om ditt inlägg men letar efter vad det innebär.

Men blir inte det väldigt svårt att svara på? Jag kan ju inte leverera några specifika siffror, liksom. Men jag håller med @Philosophia , vi behöver höjda skatter. Hårdare regler för skatteplanering. Svårare för att skattefuska. Detta samtidigt som vi inte säljer ut välfärden.

Jag är också övertygad om att denna tid vi lever i med dokumentering och utvärdering in i absurdum är fullständigt överdriven. Att hela tiden "effektivisera" och optimera, utan att lyssna på de som faktiskt utför jobbet.
 
Som en av världens högst inkomstbeskattade befolkningtror jag inte att någon nyckel alls ligger i att höja skatten på arbete.

Fler småföretagare i vården, som är nära sina klienter i sina beslut, istället för stora koncerner och riskkapitalbolag.

Standard som är rimlig? Att man har bostad, mat och andra basala behov och får den vård man behöver. Samt hjälp att ta sig till en bättre situation.
 
Kontentan är att vi dels behöver höja skatterna rejält samtidigt som vi demonterar idiotiska modeller som new public management, värdebaserad vård, samt förbjuder människor i det offentliga att prata konsultiska.

Vi är ett av världens högst beskattade länder så att höja skatterna ytterligare kan omöjligt vara lösningen. För alla som arbetat i en myndighet borde det vara uppenbart att det bara forsar pengar på onödiga saker. Effektivisering behövs, men framförallt så behöver offentlig verksamhet skalas ner till kärnverksamheten. Skattemedel ska gå till bidrag, vårdinsatser och lärare. Inte till konsulter, kommunikatörer, onödiga utredningar och byråkrati.
 
Det går ju att specificera vilken standard som behövs och hur det borde gå till utan att ha priset på det.

Jag tror inte att det går att ge mer uttömmande svar än basala behov och lite till, typ. Jag tänker mig att det är vad de flesta svarar på den frågan? Sen skiljer det sig väl i uppfattningen om huruvida dagens skyddsnät lever upp till det, eller ej.
 
Pengar är alltid en begränsade faktor, så också när det kommer till det skyddsnät som finns för dem som inte kan försörja sig själva.
Du gick direkt på pudelns kärna! Problemet är att vi har/och haft politiker som drivit politik som lurat folket att ro att vi HAR outtömliga resurser...till allt. Här på forumet så pekas det omedelbart finger och okvädesord som rasist, inhuman människosyn och ställa människor i behov mot varann så fort någon andas om att skattepengar har en begränsande faktor
En standard tillräcklig för att inte orsaka stress, lidande och psykisk ohälsa hos mottagaren.
Vems standard skall anses vara "tillräcklig" för att inte orsaka stress" Människor väljer så olika vad som är livsnödvändigt. I en tråd anser några att ha husdjur är livsnödvändigt -även om det tär hårt på ekonomin (och en tärande ekonomi i längden ÄR stressande), annan anser att få bo kvar i sitt barndomshem är livsnödvändigt och bara tanken på att tvingas flytta (till ett billigare) skapar stress och psykisk ohälsa hos vederbörande.
 
Vems standard skall anses vara "tillräcklig" för att inte orsaka stress" Människor väljer så olika vad som är livsnödvändigt. I en tråd anser några att ha husdjur är livsnödvändigt -även om det tär hårt på ekonomin (och en tärande ekonomi i längden ÄR stressande), annan anser att få bo kvar i sitt barndomshem är livsnödvändigt och bara tanken på att tvingas flytta (till ett billigare) skapar stress och psykisk ohälsa hos vederbörande.

Det är väl precis vad som är problemet, dvs vems standard är tillräcklig? Vissa anser att det inte ska finnas en krona över för biobiljett, liksom. Andra anser att den ekonomiska biten inte ska vara så ansträngd att man måste vända varje krona. Det beror ju på sammanhang.
 
Som en av världens högst inkomstbeskattade befolkningtror jag inte att någon nyckel alls ligger i att höja skatten på arbete.

Fler småföretagare i vården, som är nära sina klienter i sina beslut, istället för stora koncerner och riskkapitalbolag.

Standard som är rimlig? Att man har bostad, mat och andra basala behov och får den vård man behöver. Samt hjälp att ta sig till en bättre situation.
Problemet är bara att bostad idag inte ingår i det basala behovet. Jag har en vän som har det som förut var förtidspension, dvs 10 500 före skatt, efter att ett förhållande gick i krasch förlorade hen sin bostad. Hen har inga pengar att köpa för - och inkomsten räcker inte för att bli godkänd för hyresavtal. Det som erbjuds av det allmänna är enstaka nätter på härbärge inom ramen för "tak över huvudet"-garantin.

Å andra sidan finns nästan inga kommunala bostadsbolag längre och barnfamiljer måste faktiskt prioriteras.

PS hen hade fått bo hos mig - men då måste jag ta bort min hund för hen är jätte allergisk (sjuk ju).
 
Jag går igång på en diskussion som pågår mkt inom min bransch nu. Ska förskolan betala barnens blöjor? Det har visat sig vara väldigt olika från kommun till kommun. Det kan leda till att alla kommuner måste köpa in blöjor. Vilket resulterar att vår lilla "ynka" budget för undervisningsmaterial kommer minska drastiskt. (Ska tilläggas att det redan köps in tvättlappar, hushållspapper, handsprit och dylikt för den summan.
 
Har du räknat in bostadstillägget i det?
Det är några tusenlappar till att spela med.
Det hjälper inte till att få hyresavtal (eller godtas som medlem i BRF) även om det hjälper till att betala hyran.

(Jag vet att BRF egentligen inte kan neka medlemskap på sådana grunder - men det är den som nekats medlemskap som måste driva frågan och visa att hen lidit ekonomisk skada)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 742
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 909
Senast: Barbabelle
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
781
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp