Vårt stallbygge

Sv: Vårt stallbygge

Vad spännande! Kul att se så mycket bilder. Vi håller på här hemma också dock renovera gamla ladugården och sedan ska det bli fyra rejäla boxar i den gamla ladan!
 
Sv: Vårt stallbygge

Jättespännande att följa ert bygge :bump:

Jag har gärna velat se lite kostnads-kommentarer också, då vi själva är i planeringsstadiet för att bygga stall.

Varför valde ni att mura väggar och inte ha trä tex?
Berätta gärna om dina val och lösningar.
 
Sv: Vårt stallbygge

Jättespännande att följa ert bygge :bump:

Jag har gärna velat se lite kostnads-kommentarer också, då vi själva är i planeringsstadiet för att bygga stall.

Varför valde ni att mura väggar och inte ha trä tex?
Berätta gärna om dina val och lösningar.

Kostnaderna har jag inte i huvudet, men vi har gjort det mesta själv, hyrt maskiner och kört för hand, det har sparat mycket. Vi har hyrt in till murningen och utvändig puts, men resten gör vi som sagt själv.

jag återkommer..
 
Sv: Vårt stallbygge

Vilken rolig tråd! :)
Kul att se hur det växer fram.. Men, tog ni bort allén helt? Den hade jag sparat! :)
 
Sv: Vårt stallbygge

haha okej, sånt har vi inte här "uppe" ;). hade jag ingen aning om :D
förlåt ts, men hade varit mkt finare med grenarna kvar, fast lite gallrade. förstår ju iochförsig inte på era skånska alléer... :)
 
Sv: Vårt stallbygge

haha okej, sånt har vi inte här "uppe" ;). hade jag ingen aning om :D
förlåt ts, men hade varit mkt finare med grenarna kvar, fast lite gallrade. förstår ju iochförsig inte på era skånska alléer... :)

Ja, men vi har ju lite olika smak.. Jag tycker om de skånska pilealleerna..
Pilevall_2_360pxl.jpg

Pilevall-2.jpg



Jag har stulit alla bilder själv på internet, och fotograferna får känna sig hedrade, hoppas p åförlåtelse..

Sedan är inte pil det starkaste träslaget och det var inte roligt att ha så höga och vildvuxna pilar så nära väg och hus.. Har du sett hur en gammal pil ser ut? det är mest barken kvar.. hittar ingen bild nu.. Får bege mig på promenad kanske ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vårt stallbygge

..Varför valde ni att mura väggar och inte ha trä tex?
Berätta gärna om dina val och lösningar.

Jag tror att det skulle ta ungefär samma tid att mura som att bygga med plank, om inte längre tid med trä, beroende på hur väggen ska vara uppbyggd. Underhållet är helt annorlunda på ett murat hus, medan man kan behöva byta brädor ibland på ett trähus. Ofta väljer man kanske att bygga i det billigaste virket och då ska man nog inte räkna med en oändlig hållbarhet heller. Pris/m2 skulle enligt morbror byggare bli aningen billigare med trä. Jag är ganska säker på att man får måla om ett trähus oftare än ett putsat, men det lär tiden utvisa, vi har trädetaljer och en friggebod i trä.
Vi har murat med lecablock 19x19x59.
 
Sv: Vårt stallbygge

Pilalléns brist på grenar beror kanske på att man förr i tiden hamlade (klippte av grenarna) träden för att grenarna skulle bli vinterfoder till djuren, åtminstone är det så det funkar här uppe på våra breddgrader, tyvärr har många glömt detta vackra växtsätt nuförtiden. Själv tycker jag det är otroligt vackert med en pilallé på den skånska slätten en kall vinterdag när rimfrosten skimrar överallt :love::love:. Skulle gärna vara lite mer skåning än jag är.

Pastejja: Otroligt kul att följa ditt stallbygge, väntar med spänning på att se det färdiga resultatet. Jag är också jättenyfiken på hur husrenoveringen fortlöper, tycker gott du kan lägga in några bilder här men det är ju jag det
 
Sv: Vårt stallbygge

Nej de har ju bara sågat av grenarna, Alléer av pileträd är en typisk skånsk "uppfinning" och av ngn anledning så ska dessa träd vara utan grenar :p

Det heter att de är hamlade.. Pilegrenarna kan användas till allt möjligt. djurfoder, byggnadsmaterial, magnecyl.. you name it ;). Man kan dessutom göra korgar och annat man kan ha nytta av..
De passar så himla bra, och är tilläckligt barska för att passa i en skånevinter..
bara_pilevall.jpg
även denna är stulen..
0905-0012.jpg

och denna.. nu kommer snart
polisen.. ;)
 
Sv: Vårt stallbygge

Pilalléns brist på grenar beror kanske på att man förr i tiden hamlade (klippte av grenarna) träden för att grenarna skulle bli vinterfoder till djuren, åtminstone är det så det funkar här uppe på våra breddgrader, tyvärr har många glömt detta vackra växtsätt nuförtiden. Själv tycker jag det är otroligt vackert med en pilallé på den skånska slätten en kall vinterdag när rimfrosten skimrar överallt :love::love:. Skulle gärna vara lite mer skåning än jag är.

Pastejja: Otroligt kul att följa ditt stallbygge, väntar med spänning på att se det färdiga resultatet. Jag är också jättenyfiken på hur husrenoveringen fortlöper, tycker gott du kan lägga in några bilder här men det är ju jag det

Det är bara att komma och hälsa på, vi kan ju vara lite dryga men gästvänliga ;).
Jag väntar också med spänning på det färdiga resultatet. Nästan märkligt att ha börjat jobba nu, hinner inte alls lika mycket som jag gjorde under 2 veckors semester.
Ja vem vet, det kanske kommer lite husrenoveringsbilder med, om det är ok.. Det är galet vad det händer mycket just nu.. Kycklingen i ugnen ska tillexempel vändas.. Vill ni se bild på den med ;)
/U
 
Sv: Vårt stallbygge

åhhh, jag kommer gärna och hälsar på dig, har inget problem med er dryga skåningar för jag har en alldeles underbar skånsk styvfar sedan 25 år tillbaka så jag kan hantera släktet ganska bra tror jag, känner sorten liksom :D måste bara få tid att dra mig nedåt i landet.
Fick permission från hemmet i tre dagar i våras för att åka ner på hingstvisningar på flyinge och tullstorp så det kanske tar några år innan gubben släpper iväg mig igen. Totalt kaos i stall, ladugård och kontor när jag återvände hem :angel:

Haha, visa lilla pullan du, risken är att man börjar slicka på bildskärmen om den ser för god ut :D:D BANTAR!!!
 
Sv: Vårt stallbygge

Det är ju ett sätt att få visat att du ska hålla dig hemma.. ;)..

Kycklingen är klar, men jag fotade aldrig den, däremot fick jag tömt bilderna från mobilen... så tråden blir lite uppdaterad nu.
 
Sv: Vårt stallbygge

Ritning hade jag glömt och varför jag tog denna bilden vet jag inte..men den är på ritning unuder omarbetning ;)
Foto0185.jpg
i
en bild från lite tidigare i processen som visar vart solen går upp, utsikten vi inte betalade för
Foto0211.jpg

sambon formar fibercementskivor med vinkelslip.. Visst liknar han en ninja turtle?
Foto0349.jpg
 
Sv: Vårt stallbygge

sambon lägger tak..
Foto0365.jpg

man skulle ju kunna tro att jag inte gör annat än fotar..
Foto0375.jpg

Foto0374.jpg
 
Sv: Vårt stallbygge

Förresten, här ska det stå skottkärror och hänga grepar etc..
Foto0407.jpg

Foto0413.jpg

och här ligger en dörr till loftet och stallinredningen..
Foto0414.jpg

nyare bilder hade jag inte i mobilen.. Tömmer kameran en annan dag, vi har kommit lite längre nu.
/U
 
Sv: Vårt stallbygge

Det är ju ett sätt att få visat att du ska hålla dig hemma.. ;)..

Kycklingen är klar, men jag fotade aldrig den, däremot fick jag tömt bilderna från mobilen... så tråden blir lite uppdaterad nu.

Haha, det var ju också ett sätt att säga det på, visste du att vi roslagsbönder är kända för att vara elaka typer :D

Kul att se alla dina bilden, man blir så himla sugen på att bygga nytt men jag får hålla mig till tre nya uteboxar denna vinter, kanske blir det nytt stall nästa år om vintern varit bra och det rullat in lite nytt klirr i kassan
 
Sv: Vårt stallbygge

Vi är mitt uppe i vårat bygge oxå men kan inte riktigt bestämma oss för vilka väggar vi skall ha.
Hur har ni tänkt att göra i boxarna, bara putsa eller sätta upp ngt mer skydd ifall hästarna står och sparkar mycket i väggarna.
Våra hästar som vi har nu är snälla men det kan ju bli andra hästar framöver.
Skall ni isolera stallet?
 
Sv: Vårt stallbygge

Tack för titten!

Jösses vilket jobb ni hade gjort med mark, hus, stall o allt :eek: Vi blev mäkta impade :bow:


Vi återkommer gärna framöver eller frågar lite :)


/ Maran som med pv hälsade på hos pastejja o sambo och kikade lite IRL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp