Vart vända sig? Inkasso?

Congeria

Trådstartare
Vi har haft hästen ute på foder. Kontraktet gällde ett år.
Fodervärden ville sedan av ekonomiska skäl lämna tillbaka hästen efter några få månader och vi hade en vecka på oss att fixa stallplats vilket för det första inte var det lättaste..
Sedan visar det sig att hon inte vaccinerat hästen som det står i avtalet att hon ska göra. Vi sa sedan att vi kommer skicka räkningarna till henne då det enligt avtal står att hon skall stå för detta och vi har ingen lust att stå med dubbel vaccinationskostnad bara för att hon slarvat.
Vi skickar fakturan, som inte betalas. Då får vi lägga ut för den så länge. i slutet på månaden kommer det fortfarande inga pengar varpå jag kontaktar fodervärden och säger att jag går vidare med ärendet till inkasso eller liknande. Hon säger att hon inte har pengar just nu men att hon betalar i slutet på nästa månad.
Visst, vi kan vänta en månad, sen kommer nästa vaccination som sedan skickas iväg till henne. Men som vi får lägga ut för så länge.
Hon har fortfarande inte betalat för detta och det är snart 2 månader sedan första vaccinationen.

Jag känner på mig att jag inte kommer få se skymten av dom där pengarna, för en studerande är dryga 2000kr en del.

Vart bör man vända sig? Jag har kontaktat ett inkassoföretag men det är ju en hel del utgifter man ska betala så det känns som att det inte blir många kronor över. Sedan sa dom att dom kommer fakturera mig om det är så att fodervärden inte ger dom pengarna. Så det känns snarare som att man förlorar på att gå via inkasso?

Tråkigt att det blir så här då fodervärden skötte om hästen bra i övrigt, men jag kan helt enkelt inte acceptera det.

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Vart vända sig? Inkasso?

Ring och prata med kronofogden...Kan ju även vara så att denna människa har anmärkningar sedan innan, det kan man kolla upp redan innan sånahär saker sker.
 
Sv: Vart vända sig? Inkasso?

Jag har kontaktat dom nu men något jag undrar över är om det är värt det när summan på skulden inte är så stor, känns precis som med inkasso, att vi inte kommer få tillbaka summan när vi blir tvungna att betala kronofogden för deras hjälp. Eller kan man kräva fodervärden på denna summa också för att man blir tvungen att ta till dessa åtgärder för att få henne att betala?
 
Sv: Vart vända sig? Inkasso?

Jo jag läste, men hittade kanske inte rätt.. Det här hittade jag angående kostnader:

Grundavgiften för ansökan om utmätning/verkställighet är 600 kr. Ett mål om utmätning pågår utan tidsbegränsning och Kronofogden tar ut en avgift för varje handläggningsår.

Men hittade inget angående att fodervärden ska betala den avgiften.
 
Sv: Vart vända sig? Inkasso?

Saxat från hemsidans info:
---
Vem betalar?
...
•Grundavgiften i alla mål om utsökning/verkställighet är 600 kr och ska betalas av den som är skyldig pengar
---

Du får inledningsvis betala detta, det läggs sedan på den summa fodervärden ska betala. I ditt ställe hade jag skickat en påminnelse till fv och meddelat att fordran nu lämnas till KFM och att det kommer att kosta FV ytterligare 600 kr och möjligen en betalningsanmärkning.
 
Sv: Vart vända sig? Inkasso?

Ah, tack så mycket. Hittade inte det där.:bow:

Men ja jag får skicka en påminnelse, det kanske skrämmer henne lite så att hon ser till att betala istället.
 
Sv: Vart vända sig? Inkasso?

Vad gäller summan tycker jag att du ska göra detta av principsak, så kör på du hoppas det går bra..
 
Sv: Vart vända sig? Inkasso?

Jag hade släppt hela saken, det kommer att kosta dig mer i slutänden både ekonomiskt, tidsmässigt och känslomässigt.
 
Sv: Vart vända sig? Inkasso?

Jag hade släppt hela saken, det kommer att kosta dig mer i slutänden både ekonomiskt, tidsmässigt och känslomässigt.

Varför ska hon låta fodervärden komma undan? Om någon är skyldig mig 2000 kr så driver jag in dem. Jag bedriver ingen välgörenhetsverksamhet och anser inte att TS ska göra det heller. Avgiften kron vill ha tar hon sedan utan av fodervärden så är fodervärden skyldig henne 2000 kr så kommer räkningen från kron ligga på 2600 kr. Så inte kommer det kosta pengar inte. Tid ja den tid det tar att sätta sig ner och skriva ansökan till kron. Kan/vill hon inte lägga 30 minuter på det så ska hon inga pengar ha heller.
 
Sv: Vart vända sig? Inkasso?

Det enda "besväret" jag kan se framför mig är att jag blir tvungen att lägga ut 600 kr, dom på kronofogden sa ju att det kommer läggas på skulden så jag får ju tillbaka allt sen ändå.
 
Sv: Vart vända sig? Inkasso?

Det beror ju på när hon får ett jobb och när det kan bli tal om indrivning. Har du otur så drar hon på sig fler skulder innan hon går ut. Så har hon ju studieskulderna förståss....

Antingen har hon föräldrar som bryr sig och kan hjälpa henne nu när du hotar med kronofogden eller också skulle jag ärligt talat låta det vara. Du måste komma ihåg att påminna om skulden varje år sedan vet jag inteo mdet kostar extra hos kronofogden per gång. Klart du kan driva det vidare en gg så har du ju gjort alla andra en tjänst. Då har hon en prick på obetald skuld så andra kan kolla innan de säljer eller lånar ut ngt till henne.

Det skulle jag kunna tänka mig göra att det är värt 600 kr för att kunna varna andra.
 
Sv: Vart vända sig? Inkasso?

Jobb har hon och hon har föräldrar som kan hjälpa till, dom hade erbjudit sig att sköta omkostnaderna av hästen plus att vi också sagt till att vi kan hjälpa till med hyran eftersom vi egentligen inte kunde ta hem honom så tidigt, fanns ju en anledning till att vi lämnade ut honom på foder.. Men hon tänkte inte ta emot någon hjälp. Så jag antar att hon bara var intresserad av sommarhäst..
Jag tänker inte låta det vara, jag tycker att man ska få stå för konsekvenserna av sitt handlande och ta sitt ansvar.
 
Sv: Vart vända sig? Inkasso?

Kostar mer än det smakar antar jag? Jag har inga planer på att förlora pengar på detta.
 
Sv: Vart vända sig? Inkasso?

Kan möjligen ha fel men har för mej att det inte kostar ngt,ring och prata med dem .Tror att man kan lämna in ngt papper så kommer båda partnerna kallas till förhandling med en medlare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 476
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
7
· Visningar
1 472
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 177
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 098
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp