Vårtecken 2020

ameo

Trådstartare
Moderator
Från och med i morgon är det möjligt att det blir meteorologisk vår.
Vilket prognoserna spår att det ska bli här...
Kriteriet är plusgrader 7 dagar i rad och det bestäms i efterhand, när dessa 7 dagar passerat, vilken dag våren inföll.

1581687434326.png


Vilka vårtecken har ni sett hittills?
Var i landet?
 
Oj! Det var tidigt.
Ja, verkligen!
Men faktum är att vi inte fått någon meteorologisk vinter. Det har inte varit särskilt många nätter och ännu färre dagar med minusgrader. Vi hade några dagar med snö i november och typ 2 dagar med snöslask häromveckan. Så vi går direkt från höst till vår i år...
1581690119106.png
 
Vi har fortfarande minus på nätterna i bland, i dag ca 3 plusgrader. Så här är det nog inte riktigt vår. Snödropparna blommar och de äldsta krokusarna. Det är normalt här hos oss.
Däremot har svanarna och gässen kommit tillbaka en månad för tidigt än vad de brukar göra. Tulpanerna har skjutit upp sina blad. Påskliljorna brukar blomma i typ maj och än syns de inte.
Småland zon 4. Vi bor i någon typ av håla där det mesta brukar vara 1 månad efter de byar som ligger runt om.

86180968_10157874735024648_4451630716362424320_o.jpg
 
Just det, tulpanerna har kikat upp också!

(Uppgrävt runt gamla stenstolpen i höstas, därav mest ogräs och jord i övrigt runt tulpanerna..)

3B6B644A-BD1B-43C8-AEDE-F7BA3BF42035.jpeg
 
Såg jag tog denna bild den 3februari :eek: Snödroppar och sett några anda blommor på g upp (gissningvis påskliljor, osv.? )
Huddinge, Stockholm :)
bukesnödrioparnjnfd.JPG
 
Jag har haft snödroppar i rabatten sen tidiga januari, och nu börjar krokusen titta upp i en annat rabatt. Vårfåglarna har hörts sen i januari också. Hos mina föräldrar knoppar syrenen.

Västra Götaland, typ Alingsås.
 
Hassel blommar sedan någon vecka. Nu även snödroppar, blad till krokus och igår var det varmt i solen. :) Igår såg jag också någon mygg dansa runt i solens värme. Undra när man måste lägga på hästen eksemtäcke i år...
Norra Småland.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla JRT har passerat 14 år och är en pigg och alert liten hund. Lite senil, hör sämre än förr och hade en akut pankreatit i våras...
2
Svar
25
· Visningar
2 838
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 404
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 214
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp