vårtor på mulen

Sv: vårtor på mulen

Jag vet inte vad man kan göra (om man kan) mot dem, men på skolan jag gick hade fölisarna/åringarna vårtor varje år och de lät dem bara sitta där. De försvinner efter ett tag..

Virusorsakade, kallas ibland unghästpapillom. Om hästen är besvärad kan man tillfälligt använda lite klådstillande salva (recept, botar ej men lindrar), men i de flesta fall bryr sig inte hästen och vårtorna försvinner inom några månader.

Låt de bara vara!

Jag har en inackorderad 1-åring som fick vårtor och sedan även vårtor på vårtor! Iom att de var på mulen så gjordes inget alls och de försvann - inte ett spår finns kvar idag! :)

isch min 2 åring har vårtor just nu. Nu endast på mulen men förrut även runt ögonen. Folk runt omkring mig är lite nojjiga men det är bara att vänta ut tiden. Tyvärr så ska donnan ställas ut till helgen:cry:

Hej har en fyra åring med unghst vårtor provade med homeopat medel men det tycker han inte om att bli smörjd med så nu ska jag beställa örter på www.hasthalsan.se för hon hade en blandning som hon behandlat fler hästar med med goda resultat så det ska jag prova de ska försvinna av sig själv men min har fått mer men har bara haft honom i 2 månader min ex tränare tyckte jag skulle ta ut vet och antagligen skära, bränna bort det men det löser bara det för tillfället stor risk att de kommer tillbaka så det ska bli roligt och se med örterna.

Unghästvårtor/virusvårtor... Låt dem bara vara, dom försvinner efter ett tag. Tänk dock på att de smittar till ffa andra unghästar och kan även smitta på äldre och de tar tydligen längre tid att försvinna (på äldre)(?)

Unghästvårtor/virusvårtor... Låt dem bara vara, dom försvinner efter ett tag. Tänk dock på att de smittar till ffa andra unghästar och kan även smitta på äldre och de tar tydligen längre tid att försvinna (på äldre)(?)

Unghästvårtor kommer av ett virus som de allra flesta vuxna hästar haft som unga. Dvs det är ovanligt att en äldre häst drabbas, och gör den det så är det för den saknar immunitet.

Och vad gäller unghästar så är unghästvårot i princip en barnsjukdom, som de brukar få och som ytterst sällan ger problem. Så jag ser ingen som helst anledning till panik och att försöka isolera. Då är det faktikskt värre om de blir fökylda..

Dom är bara två nu har båda unghästarna vårtor. Men inga problem av det.
Jag har hört att dom skall försvinna skälv. Så jag väntar.

Dom är bara två nu har båda unghästarna vårtor. Men inga problem av det.
Jag har hört att dom skall försvinna skälv. Så jag väntar.

De kommer försvinna. KOllade du bilden på hur min förra åring såg ut? De försvann av sig själv, fast det tog nästan ett halvår. Så bara ha tålamod.

Nej, jag menar ju inte att man ska isolera hästarna, men har man som vi 25 häst i stallet och mycket unghästar så behöver man ju inte vara och kladda med samma svamp i ansiktet på allihopa...

mitt fyra åriga sto som jag köpte i början av sommaren hade också vårtor. men de gick bort, men tror ni de kommer att komma tillbaka igen? det var inte så jätte mkt vårtor men en hel del, men idag har hon inte en ända vårta. jag har alltid tänkt att de säkert kommer tillbaka, eller kan de vara så att de är borta för evigt?

En bekant till mig körde på med Virkon S-lösning (till alla andras stora förskräckelse) - vårtorna försvann i ett nafs.

Frågade sen veterinären och hon sa att det är en väl fungerande metod. Dock vet jag inte om det är speciellt "nyttigt" egentligen, men tog bort vårtorna gjorde det.. :cool:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat... 2 3
Svar
49
· Visningar
2 367
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
915
Senast: Lillkin
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 342
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka