Sv: Västgötaspets
Jag är här!
Västgöten
är en trevlig hund - aktiv, energisk, personlig och envis. Man får ha lite humor...
Det man ska vara medveten om är att den har nära till skall. Just nu är jag nyopererad, så min 4-årige huligan är lite understimulerad och då skälls det en del. Sedan är de rätt så kaxiga och är övertygade om att de är guds gåva till den hundägande mänskligheten...
En annan nackdel är att de är snäppet för små kan jag tycka, om man vill tävla lydnad t.ex.
Men fördelarna överväger! De är sunda, robusta, roliga och personliga. De har världens mest lättskötta päls. De har vallhundens förighet och vallhundens benägenhet att vara med sin flock, samtidigt som den inte har ett hysteriskt vallbehov som t.ex. bordercollien. Gillar man att jobba med sin hund ute i naturen är det en fantastiskt rolig partner. Jag spårar en hel del med min, vilket vi båda tycker är kul, vi är ute på långvandringar och det är aldrig problem att ha honom lös, vare sig han är i flock med sina kompisar beardisen och briarden, eller om vi är ensamma.
Däremot har jag nog lagt ner vår lydnads"karrär"

- jag tror inte det passade vare sig honom eller mig.
Man ska dock vara medveten om att en västgöte har man inte som enbart sällskaplig soffpotatis - den vill jobba och ger man den inte arbete sysselsätter den sig själv... Den har mycket egna åsikter och är inte mycket för att bara sitta och titta beundrande upp på sin matte. Jag gillar deras okuvlighet, deras jävlaranamma, deras sjävständighet. Men det finns tillfällen då de är billiga...