Borde inte träet ha torkat under sommaren?
Njae?
Ved torkar inte under en sommar. Den måste ligga längre än så.

Jag brukar kunna få fjolårets ved att räcka till nyår ungefär. Sedan tar jag av årets. Då är den skapligt torr, men inte så torr som fjolårsveden.

Jag fick mitt vedlass i maj. Det ligger ute och kommer att staplats under augusti-september. Jag har ett skjul som är öppet på en kortsida och en del av långsidan. Luftväxlingen är god även om jag gärna hade sett att de satt panelen glesare.
 
Jag har inte testat torrheten genom att slå klabbarna mot varandra. Veden har förvarats ute under bar himmel, utan täckning av presenning.

Testa torrheten genom att kleta såpa/diskmedel på ena änden och blås i andra. Är veden torr så kommer det bubblor på diskmedelssidan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 027
Senast: ameo
·
Tjatter Finns det fler här som samlar på något i mängder som överstiger behovet? Jag samlar på ved. Har väl hur mycket som helst känns det som...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 223
Senast: Anna
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Sleepy
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 041
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp