Vatten - fortfarande brist?

Milene

Trådstartare
Hur går det för er, ff a med egna brunnar, med vattnet nu? Vi har helt slut, får nu börja köra från andra ställen. Inte en droppe regn får vi, har väl fått 10 mm på hela hösten.

Så jag tänker att det kan väl inte bara vara vi..?
 
Jag har egen gräva brunn som har haft vatten hela sommaren utan minsta problem. Glömde på vattnet i 9 h en gång under augusti (hästarnas badkar) men den klarade även det. Riktigt skönt!
 
Brunnen har klarat sig ute i stallet men vår damm i hagen har det kämpigt.

Normalt är den 3m djup och gör att både kräftor och fiskar överlever vintern men nu är den inte ens 2m. 1 ½ är nog närmare.
 
Hur går det för er, ff a med egna brunnar, med vattnet nu? Vi har helt slut, får nu börja köra från andra ställen. Inte en droppe regn får vi, har väl fått 10 mm på hela hösten.

Så jag tänker att det kan väl inte bara vara vi..?

Jag var orolig för min brunn i somras, när det var extremt varmt. Hade hittat reservplaner (att dra med någon av mina enkubiks vattentankar till den lokala macken och köpa vatten där).
Jag var dessutom väldigt sparsam med att tvätta (mamma hjälpte till och körde några maskiner åt mig när det var som torrast just för att inte belasta min brunn).
Det är ju rätt mycket av en grävd brunn att klara en människa och 16 hästar.

Men det har regnat lite under hösten.
Grundvattennivån är förstås fortfarande låg, men bättre än under sommaren.
Så jag behöver, tack och lov, inte oroa mig för just vattnet.
 
När det var som värst under sommaren försvann nästan allt naturligt vatten ute i markerna. Alla bäckar var torrlagda och dammarna var flera meter under normal vatten nivå. VIss var vi oroliga för vår brunn som är grävd och inte speciellt djup, men den klarade sig och oss.
Nu har det kommit en del regn och det finns vatten igen i de små bäckarna och det fyller på i dammarna. Men det är ännu långt ifrån normal nivå någonstans.
 
Jag vet inte men är rädd om vattnet - grävd brunn. Här finns vatten i stora bäcken en bit nerströms men vår damm som aldrig brukar vara helt torr är nu snustorr. Bygdegården där jag är sekreterare fick slut på vatten - och där bor ju ingen ens. Hoppas på snö i vinter.
 
Vår fantastiska brunn blev lite låg i somras så vi fick vara lite restriktiva.
Sen när värmen försvann fyllde den upp och är ok igen sen dess.

Men boende i närheten som ligger nära sjön, de har fortfarande inget vatten. De vågar inte tvätta hemma fortfarande tex.

Vi som bor längre ifrån sjön, lite högre, vårt vatten är ok.
 
Vi har borrad brunn (två stycken till och med) så jag är inte så orolig för tillgången, men det är verkligen otroligt torrt fortfarande. Visst kom en del regn här i augusti och kanske lite i september också, vilket gjorde att betena åtminstone växte till och faktiskt fortfarande växer. Men i skogen och i alla vattendrag och sjöar är det extremt lite vatten. Kommer det inte mycket snö nu så är jag djupt orolig inför nästa år.
 
Inte för att det är så upplyftande, men kanske lite intressant. Jag har just läst en kurs innehållande lite vattenkemi och geologi/ekologi. Och på vissa platser i Sverige förbrukar vi mer vatten än vad naturen kan tillföra, varje år. Så grundvattennivåerna sjunker lite varje år helt enkelt. Min lärare uttryckte "i slutändan kanske man inte borde bo på dom platserna egentligen." Det omfattar dock stora områden i södra Sverige, så det är ju en omöjlig "lösning".

Men man borde verkligen fila på lösningar för att minska konsumtionen av vatten generellt.

I norra Sverige har vi en helt annan påfyllning och vi hade aldrig bevattningförbud eller ens vädjan om att vara restriktiva, dock hade några mindre byar bevattningförbud under någon enstaka vecka.
 
De har varnat för höga elpriser i vinter pga det finns så lite vatten i magasinen. Trots rekordsnön i vintras. Och massor med vattendrag som fortfarande har mindre vatten än vad som är normalt mitt i sommaren. Finns inget överskott som kan rinna ner i markerna då. Folk som har grävda brunnar som aldrig har varit problem med tidigare (ens på sommaren) är utan vatten nu.
 
De har varnat för höga elpriser i vinter pga det finns så lite vatten i magasinen. Trots rekordsnön i vintras. Och massor med vattendrag som fortfarande har mindre vatten än vad som är normalt mitt i sommaren. Finns inget överskott som kan rinna ner i markerna då. Folk som har grävda brunnar som aldrig har varit problem med tidigare (ens på sommaren) är utan vatten nu.

Hade det inte varit så mycket snö som det var i vintras hade vi legat betydligt värre till...
 
Inte för att det är så upplyftande, men kanske lite intressant. Jag har just läst en kurs innehållande lite vattenkemi och geologi/ekologi. Och på vissa platser i Sverige förbrukar vi mer vatten än vad naturen kan tillföra, varje år. Så grundvattennivåerna sjunker lite varje år helt enkelt. Min lärare uttryckte "i slutändan kanske man inte borde bo på dom platserna egentligen." Det omfattar dock stora områden i södra Sverige, så det är ju en omöjlig "lösning".

Men man borde verkligen fila på lösningar för att minska konsumtionen av vatten generellt.

I norra Sverige har vi en helt annan påfyllning och vi hade aldrig bevattningförbud eller ens vädjan om att vara restriktiva, dock hade några mindre byar bevattningförbud under någon enstaka vecka.
Ja, det förbrukas helt absurda mängder vatten till mer eller mindre "lyxkonsumtion" med otroligt låg medvetenhet.
 
Ja, det förbrukas helt absurda mängder vatten till mer eller mindre "lyxkonsumtion" med otroligt låg medvetenhet.
Trots att vårat hushåll "aldrig" kommer få vattenbrist försöker jag undvika att spola vatten i onödan, dock badar jag gärna badkar och vattnar en hel del blommor sommartid, vilket definitivt kan räknas till onödig lyx. Men vatten är nästan gratis, så jag förstår att folk slösar.
 
Oj, så många fler än vi som har problem!!! Konstigt att det blivit helt tyst om det i media, eller är det bara jag som inte läser ordentligt..?
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 671
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
530
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 106
Senast: hastflicka
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp