Vatten - fortfarande brist?

Intressant länk!!:up:

Ja nu är vattentank införskaffad och körs hem ikväll. Skönt, då får iaf djuren sitt. Och vi kan laga mat.

Värre blir det med duschningen.....:o
Kan tipsa om att balja är klart underskattat för att helkroppstvätta sig om man ska vara riktigt vattensnål.
Och tvättlapp.
8804595335198_1148737_1292_jpg.jpg
 
Här är det normala på stora magasin och under det normala på små.
Måste kolla var vattnet är i brunnen som sinnade i somras, bara 3 ringar i den brunnen och allt gick åt till att vattna min odling.
 
Hur går det för er, ff a med egna brunnar, med vattnet nu? Vi har helt slut, får nu börja köra från andra ställen. Inte en droppe regn får vi, har väl fått 10 mm på hela hösten.

Så jag tänker att det kan väl inte bara vara vi..?
I min kommun hävde de bevattningsförbudet för en månad sedan. Vattnet i sjöarna är fortfarande väldigt lågt och jag känner också en viss oro om vintern blir torrare än vanligt.
 
Vatten i brunnen vad är de? :D Våra brunnar båda två har tagit jätte mycket stryk i år och vi har kört vatten sedan i mitten på Juni i år. De ser ut som vi kommer få fortsätta göra de hela vintern. Min far har ansökt om att gå gräva in kommunalt vatten istället iaf till huset för de här fungerar ju inte :arghh:
 
Vatten i brunnen vad är de? :D Våra brunnar båda två har tagit jätte mycket stryk i år och vi har kört vatten sedan i mitten på Juni i år. De ser ut som vi kommer få fortsätta göra de hela vintern. Min far har ansökt om att gå gräva in kommunalt vatten istället iaf till huset för de här fungerar ju inte :arghh:
Oj! Jag undrar ju bara hur det går att köra vatten i vinter, i massa minusgrader...O_o

Kommunalt vatten vore toppen, men har en mil till närmaste ledning...
 
Oj! Jag undrar ju bara hur det går att köra vatten i vinter, i massa minusgrader...O_o

Kommunalt vatten vore toppen, men har en mil till närmaste ledning...
Han och närmaste grannen är de enda i området som inte har kommunalt vatten numera så därför ansökte de. Ja vi får bygga ett hus med isolering och sen tänkte vi stoppa ned pumpen med slang. Det här tär rätt rejält på oss går åt i ena stallet cirka 90-100 liter om dagen och sen ska de ut i hagarna med. Vi är rätt slitna med andra ord :arghh:
 
Jag kör ca 150 - 200 l vatten varje dag under vintern när det är tjäle till hästarna, fungerar bra med dunkar på 25 l och så länge det är fruset. Värst är när det fortfarande är tjäle i backen men övre skiktet är lera för då tar jag mig inte uppför backen från hagen utan måste bära dunkarna > 50 m.

Jag passar även här på att ta vatten från jobbet när jag har möjligheter då jag kan parkera utanför omklädningsrummet där duscharna är så slipper jag trappor. :angel: Lediga dagar brukar jag kunna hämta hos en granne istället där jag kan parkera utanför pannrummet. :up:
 
Han och närmaste grannen är de enda i området som inte har kommunalt vatten numera så därför ansökte de. Ja vi får bygga ett hus med isolering och sen tänkte vi stoppa ned pumpen med slang. Det här tär rätt rejält på oss går åt i ena stallet cirka 90-100 liter om dagen och sen ska de ut i hagarna med. Vi är rätt slitna med andra ord :arghh:
Oj! Ja, det är jobbigt!!!:crazy: Som du säger, det tär på en...
 
Jag kör ca 150 - 200 l vatten varje dag under vintern när det är tjäle till hästarna, fungerar bra med dunkar på 25 l och så länge det är fruset. Värst är när det fortfarande är tjäle i backen men övre skiktet är lera för då tar jag mig inte uppför backen från hagen utan måste bära dunkarna > 50 m.

Jag passar även här på att ta vatten från jobbet när jag har möjligheter då jag kan parkera utanför omklädningsrummet där duscharna är så slipper jag trappor. :angel: Lediga dagar brukar jag kunna hämta hos en granne istället där jag kan parkera utanför pannrummet. :up:
Låter inget vidare.......O_o
 
Oj! Jag undrar ju bara hur det går att köra vatten i vinter, i massa minusgrader...O_o

Kommunalt vatten vore toppen, men har en mil till närmaste ledning...
Diskutera med dina grannar! Fler kanske tänker liknande? Vi bildade en vattenförening här och efter endel turer har vi nu kommunalt vatten och avlopp. Här var det mest för avloppens skull för de flesta. Det blir svårare och svårare att få godkända avlopp i den byggd jag bor i pga miljöns beskaffenhet.
 
Inte för att det är så upplyftande, men kanske lite intressant. Jag har just läst en kurs innehållande lite vattenkemi och geologi/ekologi. Och på vissa platser i Sverige förbrukar vi mer vatten än vad naturen kan tillföra, varje år. Så grundvattennivåerna sjunker lite varje år helt enkelt. Min lärare uttryckte "i slutändan kanske man inte borde bo på dom platserna egentligen." Det omfattar dock stora områden i södra Sverige, så det är ju en omöjlig "lösning".

Men man borde verkligen fila på lösningar för att minska konsumtionen av vatten generellt.

I norra Sverige har vi en helt annan påfyllning och vi hade aldrig bevattningförbud eller ens vädjan om att vara restriktiva, dock hade några mindre byar bevattningförbud under någon enstaka vecka.

Fast i min lilla by har vi det kärvt med vattnet, det är ovanligt låga nivåer och fryser det för snabbt och inte fylls på under hösten är det osäkert om det räcker hela vintern.
 
Diskutera med dina grannar! Fler kanske tänker liknande? Vi bildade en vattenförening här och efter endel turer har vi nu kommunalt vatten och avlopp. Här var det mest för avloppens skull för de flesta. Det blir svårare och svårare att få godkända avlopp i den byggd jag bor i pga miljöns beskaffenhet.
Nja, det låter bra, men har inte så många grannar i närheten så tror inte kommunen nappar på det... Vi har inte ens fiber.
 
Nja, det låter bra, men har inte så många grannar i närheten så tror inte kommunen nappar på det... Vi har inte ens fiber.
Kommunen kan inte neka någon att koppla in sig men fastighetsägare får såklart ta tag i det själva och att bilda en förening gör det hela enklare och mer ekonomiskt. Fiber ordnade vi på samma sätt, med en förening.
 
Kommunen kan inte neka någon att koppla in sig men fastighetsägare får såklart ta tag i det själva och att bilda en förening gör det hela enklare och mer ekonomiskt. Fiber ordnade vi på samma sätt, med en förening.
Så har min pappa gjort med, han gick med i vattenföreningen och de berättade på ett ungefär hur mycket de skulle kosta. Samma med fiber som de drar in nu :bump:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 671
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
528
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 106
Senast: hastflicka
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
916
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp