Bukefalos 28 år!

Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

ja okej för jag såg att det fanns som en liten "spak" på slangarna till vattenkopparna kan man stänga av där för annars fryser det sönder alltså???

men jag vill ju gärna ta vatten ur kranen i stallet? men från den kranen går ju massa slangar upp i taket och ner till varje box och vattenkopp...jag hade velat använda själva kranen iaf så jag kan fylla vattenkaren ute från den med en vattenslang....behöver inte använda vattenkopparna.

tyvärr hyr jag mitt stall så jag kan inte lägga 20 000kr på det...

Det enklaste du kan göra i sånt fall är att montera dit ett avstängningsvred efter kranen / alternativ en kran innan det vred som redan sitter där, så stänger/tömmer du av allt vatten som går ute i ledningarna men kan ändå använda kranen.
Det är inte så dyrt att sätta dit, det fixar man själv om man är lite händig.
Men du måste ju fortfarande värma upp ledningarna som är fram till kranen, om de är helt öppna.
Annars kan du räkna med att det fryser, i mitt stall (som jag också hyr) frös det i vintras, även vattnet i hydrofonen frös (stod helt öppet i stallet) och då fick jag släpa vatten hemifrån. Nu ligger det ju även i stallägarens intresse att saker inte går sönder, så nu byggde han in allt. Du kan väl prata med stallägaren om det?
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

För cirkulerande vatten hamnar detta på ca 10 000, sen tillkommer själva vattensystemet med koppar m.m. så jag skulle gissa på ca 20 -30 000 för alltihopa i materialkostnader.

Ska man ha dit hantverkare så kostar ju det en hel del....

Värmekabel + isolering kostar avsevärt mycket mindre, men det krävs att det installeras mot jordfelsbrytare av behörig installatör.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Då stänger du av vattnet i dendelen du inte använder på vintern, så fryser det inte sönder.

Försöker ta mig till att svara på flera inlägg på samma gång...

Att bara stänga av vattnet räcker inte.

Det krävs att systemet töms helt och hållet på vatten för att vara säker på att ledningarna inte fryser sönder.

Alla rörsystem kan frysa sönder oavsett om det är PEM, PEX, koppar, förzinkade "järnrör" eller något annat material.

På kopparrör kan det bli bulor, själva rören kan spricka sönder och kopplingar/skarvar kan skjutas isär ovasett om det är kopplingar som är lödda eller pressade eller klämkopplingar. Särskilt känsligt är det om systemet fryser flera gånger då det kan bli försvagat för varje ny frysning.

Järnrör är mindre känsliga än kopparrör och ofta har järnrören gängade kopplingar som inte skjuts isär lika lätt som tex löd eller klämkopplingar till kopparrör. Dock kan järnrören spricka sönder, även om det generellt klarar frysning bättre än kopparrör.

På både PEM och PEX (plaströr) är den största risken att kopplingar spricker sönder eller att röret skjuts ut ur kopplingen av isen.

Det är med andra ord inte bara packningar som går sönder, även om dessa ofta är den känsligaste delen utan rörkopplingar och själva rören kan gå sönder.

Ett trasigt rör kan utan vidare spruta ur sig 20 liter eller mer vatten per minut...

Med andra ord så ska rören vara helt tömda på vatten eller hållas så varma att dom inte fryser - annars riskerar man att stallet förvandlas till en stor inomhuspool fram på vårkanten :eek:

Det finns även risk för att ett rör som sticker ut genom en vägg fryser även om det är tomt på vatten på ena sidan väggen - rör leder värme väldigt effektivt.

Att isolera gör att rören blir mindre känsliga, men är det kallt under tillräckligt lång tid så kommer kylan att tränga igenom isoleringen.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

vilket jobbigt problem detta alltså....typiskt..

tydligen hade det aldrig frusit när det står hästar inne men mina går ju på lösdrift så jag vill inte bli tvingad att ha dem inne varje natt...

men är det inte konstigt att det inte frusit sönder när det inte varit hästar där alls??? lr är det för att vattnet inte använts då? men på sommarne har de använt det till blommor och så....
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

hej alla igen...
tror ni att det skulle fungera med en frostvakt i stallet? är det dyrt? är det värt pengarna? tycker ni att hyresvärden ska stå för det? jag menar det är ju deras stall som fryser sönder om ledningarna fryser?
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Nej den räcker inte till för att hålla stallet frostfritt.

Att värma ett stall till frostfritt kan kosta flera tusen/månad den kallaste tiden.
Billigast är att tejpa utanpåliggande värmekabel på vattenledningarna.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

okej och sen isolera på det med eller?

i mitt förra stall så var det isolerat på ledningen med något slags plast sen var den en sladd till det som man satte in i väggen, eluppvärmd på nåt sätt alltså...så då frös det inte...hade velat ha det så på nya stället med, någon som vet vad jag pratar om?
men då var det ju inga vattenkoppar utan bara ett kort rör(dock måste det ju gått en bit för att komma till brunnen vet inte om det var isolerat den biten) där tappkranen var.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Ja isolering utanpå röret med elkabel är bra.
Vart kommer vattenröret ifrån?
Du kan bygga en enkel frigolitlåda runt där vattnet kommer in i stallet.

Jag har haft både utanpåliggande elkabel och elkabel inuti röret samtidigt för att vattnet har frusit annars.
Det är svårt med vattnet på vintern.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Nej inte ledningarna.
Men packningarna i vattenkopparna.
De är ganska så billiga att laga men det hinner bli oerhört blött innan man gjort det.
Och tänk dig vatten som sprutar i ett stall med minusgrader!

Det fryser till is överallt och är svårt att få bort.

Jag hoppas att dina ledningar är av PVC.
Järnrör kan frysa sönder.

plast spricker än lättare än stålrör.. skulle ju inte rekommendera plastslang öht...möjligen till sommarstugan.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Det blir så mysigt vid strömavbrott bara.
Då så fryser det sönder för att sedan tina när strömmen kommer tillbaka med en präktig översvämning som följd.


ja visst är det, men "cirkulerande" vatten är ju inte bättre det.. pumpen stannar =upphör.. sedan så bör du ju ändå ha en batteribackup i stallet så du inte står där med strömlösa hagar om elen går ner.. åtminstone ha så pass mycket elreserv att du hinner plocka in hästarna i lugn och ro... så jag ser inte besväret där.. samma sak med vattnet, går elen så fryser det inte på sekunden, du hinner utan problem att stänga av och tömma ledningarna.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Jag har 10 litersdunkar som jag fyller med varmvatten ( i mjölkkammaren i andra änden av byggnaden, rätt stor ladugård) och kör i skottkärran. Dessutom har jag en vattenkokare så jag brukar koka upp vatten i den och fylla på medan jag är i stallet och grejar, ett par kannor kokhett vatten gör att vattenhinkarna ute håller sej isfria bra länge... Lite pyssel blir det ju men funkar bra för mej!
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

samma sak med vattnet, går elen så fryser det inte på sekunden, du hinner utan problem att stänga av och tömma ledningarna.

Inte en chans när det är minus 20 grader ute.
Det fryser på mycket kort tid.

Jag har PVC-slangar och det har då hållit i alla år.
Och då så hade jag innan stora el-ledningarna blev nedgrävda kanske 10-12 strömavbrott/år.

Numera så är det nästan inga alls.
Men jag har batteriaggregat som står med laddare till hagarna.
Så hagarna har el i en vecka om strömmen går.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

visst fryser det på kort tid, men inte så pass att du inte hinner gå ut i stallet och dränera ur ledningen.. oavsett hur man vänder och vrider på det kommer man ha bekymmer i detta land där det fryser till på vintern...

men hellre elkabel än cirkulation, billigare och enklare.. sedermera så kan man ju lägga två magnetventiler på systemet, en vid inkommande och en längst bort i ledningen, så när strömmen går klipper den tillförseln och öppnar dränering+längst ut på ledningen så rinner vattnet ur.. det kostar ju inte många kronor i sammanhanget att ordna.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Magnetventiler är visserligen lurigt och kul.
För jag har mycket viktigare saker för mig att reda ut först när min ström går.
Ta hand om små barn som inte kan lämnas ensamma t.ex.
Det är inte så "bara" att kila ut i stallet bara för att man bor vid stallet.
Och jag har 10minus eller kallare i mitt stall på vintern, det fryser på en kvart.

... oavsett hur man vänder och vrider på det kommer man ha bekymmer i detta land där det fryser till på vintern...

Nej jag har inga problem.
Mina ledningar fryser inte sönder och när strömmen kommer tillbaka så tinar elkablarna upp dem igen.

Nemas problemas.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

kan man inte bygga en isolerad "låda" med dörr runt kranen tänkte jag på? bore man inte kunna spärra vattnet från att gå ut i ledningarna till vattenkopparna, kanske t.o.m koppla bort ledningarna?
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

*kapar tråden lite*

Ni som inte har eluppvärmda vattenkar ute på vintern, hur har ni löst vattenfrågan ute? (mina hagar ligger för långt bort för att få dit el, har batteriaggregat till trådarna)
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Tyvärr är jag ju inte i stallet hela dagarna så jag kan knacka ur is och fylla på vartefter...*funderar*
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Bollar/plastflaskor etc som flyter runt i baljan cirkulerar vattnet och kan fördröja tillfrysningen ngt, kanske det kan hjälpa dig lite? Att klä in baljan i isoleringsmaterial/halm och ställa den på en markisolerskiva för att minska tillförseln av kylan från sidorna och botten kan också hämma isbildningen. Stor mängd med vatten fryser långsammare än en liten mängd, så stor balja är att föredra före hink :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
623
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 457
Senast: Efwa
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 691
Senast: Ajda
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 025
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp