Vatten till busig ponny

Seabaz

Trådstartare
Jag har en ponny som går på lösdrift och där har dom vattenkopp. Däremot så har jag honom inne ibland några timmar för att torka upp och nån hel natt då och då också.

Men problemet är vattnet. I stallet är det inte vattenkoppar utan man får ställa in/hänga upp en hink vatten. Problemet är att pållen ser det som en leksak.

Att ha hink på golvet är uteslutet, då är den vält på 10 minuter och hinken används som fotboll.

Jag har även provat att hänga upp hink i boxen men så fort höet tog slut så hittade jag ponnyn med ena benet i hinken och kom inte loss utan att jag tog ned hinken.

Sist provade jag att hänga den väldigt högt upp och fylla vatten ända upp så att han skulle komma åt vattnet (ponnyn är bara 115cm).
Och det fungerade ju hyfsat då i jämförelse förutom att det ändå var vatten i hela boxen så han förmodligen stått och svängt på hinken med huvudet eller plaskat i vattnet på nåt sätt...

Men tanken på att en dag kanske behöva stalla in ponnyn pga vad som helst har ju slagit mig och hur ska man gå till väga då?


Förra ägaren hittade ponnyn på sommarbetet liggandes i badkaret och plaska omkring ett par gånger har hon berättat...


Hur 17 gör man?

Som det är nu när han står inne några timmar så erbjuder jag honom vatten när han kommer in men låter han inte ha vatten i boxen dom timmarna.
Men en hel natt måste han ju ha tillgång tänker jag....


Har ni några erfarenheter om liknande och eller smarta tips?
 
Sv: Vatten till busig ponny

Vad är det för en sjöhäst du fått tag i? :D

Går det att förankra hinken i ett bildäck på backen? (Fast då sitter den väl i hinken på morgonen)

Går det att ge den en leksak som konkurerar ut hinken?
 
Sv: Vatten till busig ponny

Hade samma problem med min ponny och blev så trött på han, gick o funderade ett bra tag sen kom ja o stallägaren på nästan samtidigt att om man tar en longerlina (elr grimskaft elr liknande) o sätter fast spännet i hinkhandtaget o knyter linan tajt (inte så hinken lyfts från marken, bara nästan) så kan man testa o välta hinken innan ponnyn kommer in i boxen, går de inte, då borde inte ponnyn kunna välta den =)

Min ponny har *peppar peppar* inte vält ut hinken efter att ja gjort så =D O han välte hinken så fort han fick nytt vatten båda i boxen o hagen (hagen har ja inte kommit på hur ja ska göra me än, men kommer kanske på ngt) :p

Lycka till!
 
Sv: Vatten till busig ponny

Hur svårt är det att köpa en vanlig foderkrubba i plast och så skruva fast den i väggen och så ge vattnet där? Visst man får fylla på lite oftare pga av att krubban i regel bara rymmer en tio femton liter men hellre det än att ha plaskdamm i boxen eller en häst som trampat sönder spannen och har den som boots över fötterna.

Så har vi gjort i alla år med hästar.

Man tar ut kvarblivet vatten med ett litermått innan man fyller på nytt så riskerar man inte att gammalt vatten står och blir äckligt.
 
Sv: Vatten till busig ponny

Jag har trekantiga hinkar för hörnplacering. Där har jag dessutom snickrat dit en bräda som hindrar att hinken välter. Det har hänt att Rocket, min odåga, lyft upp hinken i handtaget men han lyckas inte så ofta med det....så jag törs säga att det funkar fint här.
 
Sv: Vatten till busig ponny

Jag har satt hinken i lämplig höjd med såna här krokar

8872777744414.jpg


Sen har jag även skruvat fast ett spännband i väggen som jag drar över hinken ungefär mitt på och drar åt, då sitter hinken kvar där den ska trots lekande blötdjur.
Enkelt att ta på/av och kostar nästan ingenting.

Annars är KungTulles förslag också bra, dock kan man ju göra det enkelt för sig att sätta en propp i botten så är det ännu enklare att få ur vattnet och göra rent :)
 
Sv: Vatten till busig ponny

Jag ställde hinken på golvet och fäste handtaget i en krok i väggen, vips, så kunde hinken inte välta längre.
 
Sv: Vatten till busig ponny

Har en ponny som roar sig med att hälla ut vattenhinkar så fort han kan. Det funkar oftast bra med ett bildäck som hinken står i, förutsatt att hinken och däckets innerdiameter är ungef. lika och det inte finns några handtag att nypa tag i på hinken.

Hinken måste alltså stå stadigt i däcket.
 
Sv: Vatten till busig ponny

Jag har en tunna som jag gjort två hål i uppe vid kanten. Har sedan trätt igenom balsnören med karbinhakar i ändorna. Karbinhakarna hakar jag sedan fast i metallöglor i väggen. Jag TROR att hon fortfarande kan vicka runt rätt mycket med tunnan om hon vill, men hon kan i alla fall inte välta runt den i boxen hur som helst!

Foderkrubba - med propp i botten - låter annars som ett väldigt bra alternativ:).
 
Sv: Vatten till busig ponny

Mycket bra förslag jag har fått idag, tack! :idea:

Foderkrubba med propp i botten känns som nummer 1! Vet att det finns sådana med "skvättkanter" på dessutom!

Att ha hink på golvet, fastsatt med planka framför blir nog 2a på listan :D

Att ha i däck tror jag tyvärr kan trigga igång mer lek. Även om han inte rubbar så tänker jag att han nog gärna sparkar och står i hinken... Men det vet man ju inte.

När han var ett år gammal så rymde han ur sommarbetet en gång in i en hinderpark som låg bredvid och brakade ned alla bommar från alla hinder + två däck som hade legat där var flyttade 50 meter bort :o

Det är en liten ligist när han blir uttråkad....


Det värsta som hänt nu i hagen med vattenkopp är att han ibland står och spolar till förbannelse i koppen så det blir mindre översvämning inne i ligghallen runt koppen... Men det går ju att förlåta...
 
Sv: Vatten till busig ponny

Vet inte om det hjälper din buse till ponny, men jag har i ena boxen ställt två bildäck på varandra och vattenhinken i dem. Det kan vara värt att prova. Min ponny som gärna kliver i och ur vattenbaljor, försöker klättra upp på pallar osv, har en hink med platt baksida som hänger relativt högt i boxen. Den får faktiskt vara i fred. Kan hänga på sned ibland men hon har inte haft ut vattnet.
 
Sv: Vatten till busig ponny

Jag hängde hinken utanför boxen på andra sidan boxväggen. :D
Krok+hink med platt sida, alt anpassad för hörn.

Lättare att fylla och att kontrollera oftare också :)
 
Sv: Vatten till busig ponny

Ja det är möjligt att det skulle fungera också, och på nåt sätt fästa däcken i väggen också :idea:



QueenofDarkness: Smart om man har plats och en stor häst, min lilla når dock inte över boxdörren som det är nu och så vill jag nog ha det. Han har stått och hängt på boxdörrar med frambenen i tidigare stall.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 683
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 898
Senast: Cambrie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 093
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok tog på både "blåsan", psyket och kroppen.... Men nu är både telefon och dator inkopplat på wifi.... sovit gott i natt. Arlanda hade...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp