Vatten?! Vet ej om denna tråd ska vara här eller...

M

mirjada

under foder eller kanske under hästvård...
Men jag tror att den ska vara här för det har iaf med lagen att göra.
Det jag undrar är.....
Vad är det för lagar/regler som gäller kring hästar och vatten vid uppstallning i box?
Jag står i ett kall stall och när det blir kallare än -15 grader så fryser torven fast i golvet och vattnet fryser i hinkarna. Hästarna står inne i stallet från ca 19:00 på kvällen till ca 07:00 på morgonen.
Får det verkligen vara så i ett stall?
 
Enligt lagen måste hästar ges vatten minst två gånger per dygn. Jag tycker att de skall ges tillgång till vatten 24 timmar per dygn men tyvärr är djurskyddslagen ganska slapp här.
 
Poängen med kallstall är just att det inte är uppvärmning. Om luftcirkulationen är god och det är lagom många hästar så "riskerar" det att bli riktigt kallt i stallet. Misstycker du en och annan frusen hink så har du problem, givetvis måste man se till att hästarna får tillräckligt med vatten att dricka, men om de saknar vatten några timmar på morgonkanten går det ingen nöd på dem, värre är om det är tjocka islager redan efter några timmar. Det är säkert bra mycket bättre för pållarna än att stå i instängd dålig luft.

Så vitt jag vet finns det regler för stallets utformning men inte någon lägsta godkännd temperatur. Likaså med vattnet, hästarna ska få tillräckligt med vatten. Så länge de har vatten större delen av dygnet kommer inga myndigheter att lägga sig i. Vill du alltid ha plusgrader bör du välja ett varmstall.
 
Jag har studerat mina hästars dryckesvanor i många år och upptäckt att de dricker alldeles efter att de har ätit. Så jag ttror inte att hästarna märker skillnaden mellan fri tillgång och att det finns vatten just efter maten, när de vill dricka.

Det vatten man inte törstar efter, det saknar man ju inte heller.
 
Så dricker unghästarna också. Jag hinner precis fodra och sen fylla vattenhinkarna innan de kommer upp och dricker, tar ungefär tjugo minuter efter de fått hö.
 
Anledningen till att jag frågade var för att jag läst att alla tamboskap som står uppstallade i box eller liknande ska ha hela tiden under uppstallningen tillgång till vatten. Men om det är som ni skriver så stämmer inte den informationen.
Jag var bara nyfiken på hur det är med reglerna och vad lagen säger.
:bow:Tack för alla svar! :bow:
 
Anledningen till att jag frågade var för att jag läst att alla tamboskap som står uppstallade i box eller liknande ska ha hela tiden under uppstallningen tillgång till vatten. Men om det är som ni skriver så stämmer inte den informationen.
Jag var bara nyfiken på hur det är med reglerna och vad lagen säger.
:bow:Tack för alla svar! :bow:

HÄSTAR räknas inte till tamboskap!!!
 
Kall och varmstall??
Alla stall är väl kallstall, det finns väl ingen som har uppvärmt stall??
 
Jag har uppvärmt stall. Försöker ha kring +5 under hela vintern. När det är -30 så står värmefläkten på dygnet runt, men det kan ändå ibland bildas en ishinna på vattnet i hinkarna.
 
I norrland är vi tvugna att ha uppvärmningsmöjligheter, själva har vi vedkamin som vi eldar i när det blir ca -15 grader annars fryser vattnet. Går temperaturen under -30 då får vi elda rätt ordentligt samt lägga täcken på hästarna.
Skulle vi inte ha uppvärmning här uppe skulle vi förmodligen få spetta loss hästarna på morgonen efter en köldknäpp!
 
Jag tror inte hästarna vill ha minusgrader, åtminstone inte av "Norrlandskaraktär". Vi försöker ha ca 5 grader + i stallet.
 
Jasså, jag brukar ha minus 10-15 när det är minus 20 ute. Man får tina vattenkranen med handen då även med el-ledningar innuti. Och inte har då hästarna frusit fast ännu.
 
Klippta hästar vana vid täcken håller säkert med dig, men inte hästar med full vinterpäls, det blir alldeles för varmt.
 
Jag tror hästarna tycker mer illa om stora variationer i temperatur dvs att man flyttar från varm stall till kall uteluft och vice versa.
 
Det är inte så att jag är ute efter ett varmt stall...
Jag själv kommer från Luleå i norrbotten och där uppe hadde jag ett tag eget stall(bara 2 boxar) jag hadde ett element(olja) som jag slog på om det blev -30grader men jag behövde aldrig hålla på med frusna hinkar.
Där jag står nu är ett bra stall men det är typ lika kallt inne i stallet som det är ute. Alla ventiler(5st i väggarna och 2st ut genom taket) är helt öppna. Dom som är i väggarna ser man alltså rakt ut och dom som går ut genom taket set man alltså plåttak när man tittar upp igenom. Jag hörde att förra vintern var det en tjej som hadde en vattenhink som var helt frusen och hon fick inte ur isklumpen.
I mitt stall i norrland anlitade min morfar(det är han som har byggt stallet)en gubbe för att kolla så att ventilationen var bra men också så att det inte blev dragit på hästarna. Han räknade då ut att i mitt lilla stall skulle det vara 1 inventil(givet vis som skulle gå att reglera) och en utventil ut genom taket(reglerbar). Jag hadde ALDRIG dålig luft (hadde då en häst med astma uppstallad där)och aldrig fruset vatten men för den skull så var det inte varmt. Det var helt enkelt frost fritt och inget mer. Jag har alltid trott att det har funnits nån sorts regel/lag på att det(när det gäller stall) måste vara så om du inte har tex uppvärmda vattenkoppar mm.
 
Nej, det finns ingen lag om frostfritt stall även om man inte har uppvärmda vattenkoppar. Jag använder hinkar i boxarna och mitt stall är godkänt en kall (-25) vinterdag då det var -15 grader i stallet.

Frusna hinkar som man inte kan få vattnet ur, de ställer jag antingen i sadelkammaren en stund, där är +15 grader, eller så vänder jag upp och ned på dem och häller kokhett vatten över botten på dem. Då så sväller hinkarna och blir mjuka och isen närmast tinar och släpper så fint. Vattnet kokar jag upp i en tekokare.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 290
Senast: Ajda
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 552
Senast: Ajda
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 999
Senast: Efwa
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 804
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp