vattenburen värme för dummies

Sv: vattenburen värme för dummies

Aha, när du pratade om vattentryck trodde jag att du gått ifrån värmesystemet och pratade om vattenledningarna.
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Väcker liv i tråden.

Nu är det trycket på vattnet som konfunderar.

Hade en granne som tittade in i källaren för något tag sedan och han sa något om att jag säkert inte hade nog med luft i expansionskärlen. Begrep inget men just då var det inte tid eller läge att fråga vidare.

Jag fyller alltså på vatten i systemet stup i ett. Inte varje dag men kanske varannan. Eldar jag så att tempen kommer upp i 60-70 grader stiger trycket så pass att ventilen löser ut (vid 12-13) och det droppar.
Nästa morgon kan trycket ha sjunkit till 4 och ligger vid röd markering på mätaren. Då fyller jag på till ungefär 8.

Det borde logiskt sett inte funka så? Dvs jag borde kunna elda så att det blir varmt utan att vattnet rinner ut.

Tryckventilen är bytt i somras eftersom det började läcka hela tiden.

teorier och tips?

Alltså - jag tror som din granne - fyll på luft i expansionskärlet så att du får mer tryck ut i systemet.

Det är INTE bra för rören att du fyller på systemet så ofta.
När man fyller ett system så kommer syret i vattnet att orsaka oxidation.
När allt syre är slut så kommer oxidationen att upphöra, men varje gång du fyller på med nytt vatten tillför du nytt syre... inte bra i längden.
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Alltså - jag tror som din granne - fyll på luft i expansionskärlet så att du får mer tryck ut i systemet.

Det är INTE bra för rören att du fyller på systemet så ofta.
När man fyller ett system så kommer syret i vattnet att orsaka oxidation.
När allt syre är slut så kommer oxidationen att upphöra, men varje gång du fyller på med nytt vatten tillför du nytt syre... inte bra i längden.

Nej jag har ju förstått att det inte är så hälsosamt för rören...

Skärskådade kärlen i källaren och hittade en nippel på det stora, under en svart plasthatt. Nu är frågan vad jag ska använda för att fylla på? Behöver jag skaffa en kompressor (fan, jag hade ALLT på gården, nu har jag ingenting. högst irriterande)

Såhär ser det ut i källaren
IMAG0333_zps51ca165c.jpg
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Ja den skall fyllas med en kompressor.
Men du klarar dig med en billig liten 12-volts från t.ex. Biltema.
En sådan här:
http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/bil-apparater-for-resan/12-v-kompressor-p48307

OK, jag har länge misstänkt att jag behövde en kompressor. Har saknat en meninte motiverat behovet....

Hur vet man hur högt trycket ska vara?

Golvvärmen har också en tryckmätare inne i värmeskrubben i vardagsrummet. Trycket där är lågt. Kan det vara så att man kan hitta nånstans att fylla på där också?

Jag blir så IRRITERAD på att inte fatta nåt!!!
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Grönt område på mätaren.
I mitt system så var det runt 2 bar.

Om golvvärmen är ett eget slutet system så måste även det fyllas separat.
Då så är det anslutet med en värmeväxlare.
Annars så är det bara in-shuntat och får samma tryck som resten av systemet.

Bilder?
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Hahaha.
Får försöka fota virrvarret i skrubben.

Där blir det nåt att bita i. Få se om nån förstår.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 148
Senast: __sofia__
·
Hemmet Nu är det en ciruklationspump som är grubbleriet. Varning - långt. Mitt värmesystem läcker vatten. Det är en övertrycksventil som inte...
Svar
12
· Visningar
1 477
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp