vattenburen värme för dummies

Sv: vattenburen värme för dummies

Jag håller också med, vad DUKTIG du är!!!!! Jättebra jobbat!!
 
Sv: vattenburen värme för dummies

KL

Striden går vidare.

Nu är det ju kallare. Jag har övergått till att elda varje dag. Det blir rejält varmt när jag eldar. Varmt och gott om fötterna och varmt i elementen.. Men morgonen efter är det svalt trots att acc.tankarna (1.000 liter) inte har svalnat. Jag kan ha 50 grader i acc.tankens övre del men ha kalla element uppe i huset..

Borde inte alla källarens rör, mätare, pumpar och värmeväxlare få upp värme även när jag inte eldar? Är det inte så att acc.tankarna ska magasinera så att energin från veden sparas?

Det sitter en shunt vid pannan. Den har stått på 3 hela tiden. Vad gör en shunt? Styr inte den hur mycket värme som ska gå ut till huset? elelr tänker jag fel?

Dessutom - det sitter en blå låda strax invid kulverten till huset. En värmeväxlare har jag lärt mig. Men när jag googlar på det så verkar det mesta handla om värmeväxlare som gör varmvatten - men jag har varmvattenberedare inne i huset. Vad gör min värmeväxlare?

Morr. Jag blir så trött på att inte begripa!!
Inga problem är olösliga eller ställer till större besvär men jag vill ju veta vad jag håller på med.

Någon som hittat nån bra sida på nätet som förklarar hur sånt här fungerar?
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Har du mätare både uppe och nere i ackumulatortanken? När du slutar elda; vad står då dessa mätare på?

Under min era med vedeldning, insåg jag att det gick "rätt snabbt" att värma tanken så övre mätaren stod på 80 grader, men nedre mätaren var då inte speciellt varm (40 grader) och tanken kallnade därefter rätt snabbt. Så om jag fortsatte elda, dvs fyllde pannan en gång till, så ökade också värmen nere i tanken så det blev 80 grader både uppe och nere. Och då hölls värmen längre efter eldningen.

I mitt fall betydde det tre omgångar i pannan. Första omgången verkade mest gå till för att värma upp pannan, rören och systemet i stort. Efter påfyllning började det hända saker i ackumulatortankens övre del. Och efter ytterligare en påfyllning blev hela tanken varm och go och värmen hölls kvar mycket längre.

Så min tanke är att ackumulatortanken helt enkelt inte värms upp tillräckligt vid eldning så därför tar värmen så fort slut och det blir kallt.
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Läs på om såkallade laddomater och fundera på om det kan va något för dig, den hjälper ack.tanken att komma upp i arbetstemperatur bland annat.
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Alltså, jag är absolut ingen expert och spånar bara lite nu, men på mina föräldrars vespanna sitter också en himla massa mätare och spakar. Första eldningstiden skjuter temperaturen uppåt, då får de varmvatten och temperaturen på ena mätaren ökar. När jag bodde där gick jag inte ens in i duschen om den mätaren inte visade minst 60 grader, för då fanns det inte tillräckligt med varmvatten.
Iaf, sedan är man tvungen att underhållselda en gång i timmen, från eftermiddag till iaf 22-23-tiden, då hålls temperaturen tills morgonen, då man slänger in en omgång till och sedan står det orört till eftermiddag igen.

De har också ackumulatortank, men veden värmer ju allt varmvatten, så det finns ingen varmvattenberedare vad jag förstått. Kan deg vara så att eldar för lite?
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Alltså, jag har varmvattenberedare för varmvattnet i huset, Det finns en för gästhuset också - dvs för det hus där pannan finns. Den är urkoåpplad nu när ingen är i gästhuet.

Det jag eldar är alltså enbart värme. Det som nu irriterar är att det blir väldigt varmt när jag eldar. Men när elden slocknat blir elementen och golven kalla trots att acc.tankarna är runt 70 grader.

Det sitter ett reglage ovanpå pannan som är märkt "expansion" och det är graderat från noll till 100. Det har stått på 80 sedan jag flyttade hit. Nu testade jag att ställa det på 60 och minsann tror jag at det är jämnare värme i elementen?...

som sagt, det är irriterande att inte fatta nå't...
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Nya insikter hela tiden.

det däringa reglaget som jag talade om ovan....
När jag studerade närmare gick en kabel till en dosa och därifrån gick en kabel till en cirkulationspump som sitter på röret mot acc.tanken.

Vred jag ner det rejält så började det bubbla och brusa i acc.tanken och rören till dem. Av detta drog jag slutsatsen att det där reglaget nog styr när acc.tankarna ska kopplas in - jämfört med att elda direkt upp mot huset.

Jag har ju varit konfunderad över att tankarna kunde ha 70 grader upptill men bara 20 nedtill. När jag drog ner reglaget satte vattnet igång att cikulera i tanken. Tacka katten för att tempen varit ojämn om vattnet inte cirkulerat tanken utan bara värmts av det som läckt/överförts via rören!

Idag har jag haft en brasa igång i pannan större delen av dagen och reglaget satt på 30 grader. Nu är det exakt samma temperatur på de tre termometrarna, lika varmt nedtill som upptill i acc.tanken.


Bra kvinna funderar ut saker själv. :idea:
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Nya insikter hela tiden.

det däringa reglaget som jag talade om ovan....
När jag studerade närmare gick en kabel till en dosa och därifrån gick en kabel till en cirkulationspump som sitter på röret mot acc.tanken.

Vred jag ner det rejält så började det bubbla och brusa i acc.tanken och rören till dem. Av detta drog jag slutsatsen att det där reglaget nog styr när acc.tankarna ska kopplas in - jämfört med att elda direkt upp mot huset.

Jag har ju varit konfunderad över att tankarna kunde ha 70 grader upptill men bara 20 nedtill. När jag drog ner reglaget satte vattnet igång att cikulera i tanken. Tacka katten för att tempen varit ojämn om vattnet inte cirkulerat tanken utan bara värmts av det som läckt/överförts via rören!

Idag har jag haft en brasa igång i pannan större delen av dagen och reglaget satt på 30 grader. Nu är det exakt samma temperatur på de tre termometrarna, lika varmt nedtill som upptill i acc.tanken.


Bra kvinna funderar ut saker själv. :idea:


Jag vet inte om jag helt missuppfattar dig nu, men man vill ha en tydlig skiktning av temperaturen i ackumulatortanken. Överst i tanken vill du ha varmt vatten och underst i tanken (där returen från radiatorkretsen kommer in) ska temperaturen vara lägre. Du vill inte ha cirkulation i tanken eftersom du då kommer att sänka temperaturen på vattnet du för ut på radiatorkretsen.
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Jag vet inte om jag helt missuppfattar dig nu, men man vill ha en tydlig skiktning av temperaturen i ackumulatortanken. Överst i tanken vill du ha varmt vatten och underst i tanken (där returen från radiatorkretsen kommer in) ska temperaturen vara lägre. Du vill inte ha cirkulation i tanken eftersom du då kommer att sänka temperaturen på vattnet du för ut på radiatorkretsen.

Hrm...
det där måste jag undersöka närmare.

Underst i tanken går rör direkt till pannan. Hittills har jag tänkt att returvattnet kommer via pannan till acc.tanken och sedan ut i systemet. Inte kommer väl returvattnet till acc.tanken? Jag måste göra ett närstudium ikväll när jag kommer hem.

Det är verkligen ett virrvarr av rör där. Och en himla massa mätare. Jag har fått skaplig koll på samtliga mätare men rören har jag inte riktigt något grepp om än.

Konkret kan jag i alla fall konstatera att elementen är ljumma nu på morgonen istället för iskalla som de varit hittills.

Återkommer!
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Nu har jag kollat.

Vattnet går från pannan in i acctankarna på deras ovansida och ut till "radioatorkretsen". Returvattnet från kretsen går direkt till pannan.
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Väcker liv i tråden.

Nu är det trycket på vattnet som konfunderar.

Hade en granne som tittade in i källaren för något tag sedan och han sa något om att jag säkert inte hade nog med luft i expansionskärlen. Begrep inget men just då var det inte tid eller läge att fråga vidare.

Jag fyller alltså på vatten i systemet stup i ett. Inte varje dag men kanske varannan. Eldar jag så att tempen kommer upp i 60-70 grader stiger trycket så pass att ventilen löser ut (vid 12-13) och det droppar.
Nästa morgon kan trycket ha sjunkit till 4 och ligger vid röd markering på mätaren. Då fyller jag på till ungefär 8.

Det borde logiskt sett inte funka så? Dvs jag borde kunna elda så att det blir varmt utan att vattnet rinner ut.

Tryckventilen är bytt i somras eftersom det började läcka hela tiden.

teorier och tips?
 
Sv: vattenburen värme för dummies

KL

Å, lycka att denna tråden dök upp! :D

//Nybliven husägare som inte förstår sig på sitt vattenburna värmesystem (än).
 
Sv: vattenburen värme för dummies

I vårt förra hus fanns det en nippel på hydroforen där man kunde pumpa in luft med t ex en cykelpump (sån man trampar på). Det som hände när det blev dåligt med tryck var att pumpen stod och "slog" av och på. På stallpumpen, som var av modellen "pumpautomat" med en behålllare på ca 15 l, tömde jag vatten ur behållaren med jämna mellanrum - samma sak där hände, pumpen slog till och från hela tiden när det var för lite luft. Det fanns även en skruv som man skruvade på med mejsel för att förändra trycket.
 
Sv: vattenburen värme för dummies

I vårt förra hus fanns det en nippel på hydroforen där man kunde pumpa in luft med t ex en cykelpump (sån man trampar på). Det som hände när det blev dåligt med tryck var att pumpen stod och "slog" av och på. På stallpumpen, som var av modellen "pumpautomat" med en behålllare på ca 15 l, tömde jag vatten ur behållaren med jämna mellanrum - samma sak där hände, pumpen slog till och från hela tiden när det var för lite luft. Det fanns även en skruv som man skruvade på med mejsel för att förändra trycket.

Fast nu talar du om dricksvattnet.

Jag har bekymmer med värmesystemet.
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Öppet eller slutet system?
Om systemet är slutet så fungerar det som warg beskriver.
D.v.s. som ett vattensystem med pump.
Hur ser expansionskärlet ut?
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Öppet eller slutet system?
Om systemet är slutet så fungerar det som warg beskriver.
D.v.s. som ett vattensystem med pump.
Hur ser expansionskärlet ut?

Alltså...

Jag har tre expansionskärl.
två nere i pannrummet i gästhusets källare, och de är slutna. Runda röda "bollar". Ett stort och ett mindre.

Inne i huset, på övervåningen, har jag ett rostfritt kärl där det finns ett rör ut från översidan. Därifrån rinner det vatten om det blir fullt.

Ska se om jag kan få till bilder ikväll.

Cirkulationspumpar sitter lite överallt. Tre stycken i pannrummet och en i "centralen" för golvvärmen inne. Golvvärmen är på samma vattenburna system.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 151
Senast: __sofia__
·
Hemmet Nu är det en ciruklationspump som är grubbleriet. Varning - långt. Mitt värmesystem läcker vatten. Det är en övertrycksventil som inte...
Svar
12
· Visningar
1 477
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp