vattenburen värme för dummies

tanten

Trådstartare
Alltså. Jag lär mig ständigt nya saker i mitt torp. Jag har lärt mig elda i en panna. Går strålande sedan jag lyckats läsa mig till de olika spjällen... En miljon olika mätare och flera cirkulationspumpar och rör åt alla håll. Det fungerar, så jag rör inget.

Sedan är det golvvärmen och elementen i huset. "Golvvärmecentralen" i skrubben i vardagsrummeet är full av mätare och jox som jag fattar noll av, än så länge. Det skvalpar i elementen ibland och låter från golvvärmerören i skrubben. Det torde väl betyda att det finns luft i systement?

Behöver man fylla på vatten i systemet någon gång?
Hur tar man bort eventuell luft?

Det sitter ett kärl på sovrumstoan på övervåningen, som väl tydligen ska vara ett "expansionskärl" (sitter ett stort tryckkärl nere i pannrummet också). Från det leder ett rör rakt ut. Men värmen når inte fram till kärlet och inte upp i hela elementet i sovrummet. Känner man på röret, inne på toan, till kärlet så är det varmt ända tills det närmar sig kärlet som sitter en bit upp. Där blir det kallt. (nu har jag ju inte eldat fullt men litegrann under kyliga och fuktiga dagar)
Är det för lite vatten?


Gamla hundar måste lära sig - även om de aldrig haft vattenburen egen värme tidigare....
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Kan inte svara på allt. Men hur man luftar systemet så det gör man på elementen, det sitter luftningsnipplar där som man med en luftningsnyckel kan lufta dem via.

En luftningsnyckel ser oftast på äldre element ut såhär, men kan skilja lite i utseende. Ibland ska man använda en skiftnyckel.
http://www.fredriksberg.net/bilder/Luftningsnyckel.jpg

Tex såhär kan luftningsnippeln sitta, det är bara leta: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:...cJzSg2jK1kjzshOqb5Bv_InHAS5TuJ8bygOKd6hf4XWbA

OBS Alla element har inte luftningsnipplar, så du slipper leta ihjäl dig ;)

Håll ett glas eller en mugg under nippeln när du luftar förresten. Sen vrider du försiktigt litegrann på nippeln (inte skruva av hela, då får du en fontän ;)) Skruva tills du endera hör att det pyser luft, eller det rinner lite vatten. Börjar det rinna vatten stänger du den igen. Pyser du låter du det pysa tills det blir tyst och kommer vatten. SKruva åt, fortsätt med nästa element.

FYlla på vatten får någon annan som kan mer svara på. Hos oss har vi en kran (i badrummet nere vid golvet) som man vrider på försiktigt, och som fyller på vatten i systemet. Man fyller tills det börjar komma vatten ur ett rör där (slutar man INTE då så blir det översvämning på övervåningen.. har jag märkt.. ;))
 
Sv: vattenburen värme för dummies

AHAAA!!!! :idea:

Precis en sån nyckel hänger på "nyckelkroken" i köket och jag har inte haft en susning om vad den var bra till. Nu vet jag!

Imorgon ska här luftas element!

Tackar och bugar! :bow:
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Här blir det lite på temat en blind leder en blind. Men man kan behöva fylla på vatten i systemet ibland (speciellt om man kokar pannan :crazy:) hos oss var det något kran inne i pannrummet man vred på tills det började komma ut vatten ur ett annat rör (då var systemet fullt). Efter denna mycket givande upplysning drar jag mig nu tillbaka och är nöjd att jag bor i lägenhet igen.
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Mors,
Luftningen har du redan fått svar på... Påfyllningen är mycket riktig som någon skrev,
"det finns en kran någonstans" som du öppnar och fyller på med...
Verkar ju som du har två expansionskärl, och ett slutet system eftersom du har ett i källaren. I anslutning till detta kärl bör det finnas en mätare som anger
trycket. Det börjar ett rött fält vid 1,5. När du inte eldar eller har särskilt varmt i huset bör mätaren stå på ca 0.8-1,0. Om du har mindre tryck än så (säg 0,3-0,5) bör du leta reda på påfyllningskranen och fylla tills mätaren står på ca 1,0. När du eldar kommer trycket att stiga. Om du skulle få högre tryck (in på röda - säg 2,0 eller mer) så kommer
säkerhetsventilen (en liten svart huv som ser ut som en kran och som sitter i anslutning till tryckkärlet) ) att lösa ut och det kommer att komma vatten i det öppna rör eller slang som är draget från säkerhetsventilen mot ett avlopp... det är ingen fara att det kommer vatten där, det slutar när trycket är utjämnat och OK. Påfyllningskranen är oftast en ratt eller en ljusblå liten kran som sitter på en kallvattenledning någonstans i närheten av pannan eller tryckkärlet. Om du är osäker så kan du ju alltid lägga upp några närbilder på din anläggnings olika delar så kan vi försöka hitta den....

hoppas det hjälpte...; )
..PS - tänk att rörmockning och stallmockning är så helt olika
jobb fast de stavas så lika..; ) DS.
 
Sv: vattenburen värme för dummies

...*harkel*...ja som ni kanske förstår så är det min sambo som skrivit ovanstående....
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Snabb som en iller är du... :D

Kollade i pannrummet och hittade en ledning som gick in i pannan - med mätare och blå kran. Trycket var ungefär 0,7

Öppnade kranen lite och det brusade. Stängde efter bara en kort kort stund och då hade trycket gått till ca 1. Så där nöjde jag mig.

Det går ett rör mot ett avlopp alldeles invid det stora tryckkärlet. (finns ett litet också som ansluter rätt upp mot taket och gästhuset ovanför).

Det märkliga är - när jag nu tittar efter lite mer noga - att det sitter en röd plasthatt på det röret och den är fastsatt med en ring. Varför sätter man en hatt på ett rör som ska släppa ut övertryck?

Han som byggde alltihop hade rörfirma så allt är gjort yrkesmässigt. Vem som satt dit plasthatten däremot vet jag inte.
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Jodu, Iller håller farten...än...

Va bra, då har du ju koll på detta ; ) Ref till röda hatten,
den sluter säkert inte helt tätt, så om säkerhetsventilen öppnar
så kommer lille hatten att åka loss...
Man kan kolla säkerhetsventilens funktion också, genom att vrida på den (svart hatt - den fjädrar emot och "kliver" liksom ut från sitt normalläge - den är inte gängad) då öppnas ventilen och det kommer vatten i spillröret. (det du har en röd hatt på...). Det kan smälla till lite eftersom det är tryck bakom,
så var beredd att vrida tillbaka den...

Om du nu luftar dina element och dina värmeslingor så kommer du att märka att mätaren går ned en aning.... Låt det vara så om det inte är mycket luft som går ur. När du börjar elda hårdare och mer kontinuerligt lär du
se bättre hur det är ställt med nivåer och tryck.
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Processen att lära sig elda vattenburet system går vidare.

Idag har jag tagit tag i elementet i sovrummet. Övervåningens enda element. Det finns förberett för åtminstone två element till men de lär knappast behövas.

Jag luftade och det pyste länge. Sedan började det bubbla och skvala i expansionskärlet inne på toan.

Jag luftade och luftade. Sammanlagt har jag nog suttit invid det där elementet i ungefär en timme. Inget vatten har kommit än. Bara en massa luft. Det pyser ljudligt. Däremellan bubblar och skvalar det i element och expansionskärl. Jag har kollat i källaren och trycket är så pass högt än att ventilen löser ut och det droppar. Men så är de också första dagen som jag eldat på riktigt. Hittills har jag eldat en brasa varannan till var tredje dag.

Inte konstigt att elementet inte blivit varmt. Det har nog inte funnits speciellt mycket vatten i det.

Är det bara att fortsätta lufta? Finns det någon risk att jag stör/förstör genom att fortsätta lufta?
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Jepp...bara lufta på....det skall komma vatten ur din luftnippel p elementet
Men...eftersom det både är påfyllt och länge sedan du eldat kan det ta sitt lilla tag....
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Kolla också att det är tillräckligt med vatten i systemet. Vet att vi hade problem innan vi kom på att nivån var lite låg. Vi fick fylla på uppifrån, alltså i expansionskärlet, för att det skulle bli bra.
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Kolla också att det är tillräckligt med vatten i systemet. Vet att vi hade problem innan vi kom på att nivån var lite låg. Vi fick fylla på uppifrån, alltså i expansionskärlet, för att det skulle bli bra.

Jag troooor mig ha björnkoll på nivån... Dvs efter att jag hittade den där blåa kranen som ledde rätt (bland miljoner andra blåa kranar överallt vid pannan....)

Jag har fyllt på flera gånger. Överflödet kommer ju ut vid expansionskärlet.

Det som eventuellt kan krångla till det är att jag har två sorters expansionskärl. Två slutna tryckkärl nere vid pannan och ett "öppet" på toan uppe.

Behöver jag ändå hälla i vatten via kärlet på toan? Fast det verkar finnas stillräckligt med vatten för trycket och jag fyllt på nere i pannrummet? Det bubblar och blubbar rejält där när jag håller på med luftningen.
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Vi hade iofs bara det enda kärlet, men hos oss orkade inte vattenpumpen att trycka upp tillräckligt högt för att fylla systemet på övervåningen.
Är ju inte säkert att det är så hos dig.
 
Sv: vattenburen värme för dummies

I ren desperation har jag nu fyllt även i kärlet uppe.

Det är nämligen KALLT KALLT KALLT hos mig nu.

Acc.tankarna står på 70 grader men ingen värme kommer in i huset. det är varmt där rören går in i kulverten och det är kallt där de kommeer upp i skrubben vid vardagsrummet.

En av cirkulationspumparna vid pannan lät konstigt så jag luftade ovanpå pannan och det kom ut en hel del luft. Jag har luftat elementet i badrummet som nu är kallt men som brukar bli riktigt hett. I sovrummet kommer det inte längre luft i sådana mängder men å andra sidan inget vatten heller.

Cirkulationspumpen vid värmeväxlaren strax innan kulverten låter också lite men där finns inget att lufta.

Så vad gör man? :confused:


Gah - man ska inte röra i fungerande grejor. Det var ju varmt tills jag började lufta element.

Nu eldar jag i spispannan för att få upp värmen så det går att sova inatt.
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Hej,
Hmm - fungerade innan du började lufta säger du....Säkert? var alla element varma då?
Men...När du luftar på pannan och nära en cirkulationspump skall du stänga av pumpen. annars riskerar du att dra in mer luft i systemet....
det har jag inte nämnt...; (
det brukar finnas brytare (vred eller liknande i närheten av pannan) så att man kan stänga av dem.
Glöm inte slå på dem efteråt....det blir så hett i pannan då när du eldar....

Jag undrar om alla kranar är öppna...? På röranslutningarna till en pump brukar (kan) det finnas spjäll. Du ser det genom att det är en
infälld skruv av mässing på anslutningsmuffen (jo, den heter så...). Om detta är stängt så
kämpar pumpen motvind och du lär inte få fram något vatten alls.
för att kolla om det är öppen kan man vrida skruven och lyssna om pumpen ändrar ljud...(får
arbeta hårt om det är stängt och då morrar den mer...)
Du ser det också på att spåret på skruven skall vara längst efter ledningen - då är det öppet.

Det här sista är långsökt.... mest troligt är att du fortfarande har luft i systemet....; (
Du får fylla till det skvallrar från det öppna kärlet (spillröret i källaren när du fyller)
och lufta tills det slutar pollra luft helt enkelt... Lyckas du inte blir det till att
ringa en rörmockare... Utan att var på plats är det svårt att hjälpa dig mer....

Du verkar ha två system. Ett öppet (äldre?) för elementen och ett slutet (nyare?) för
golvvärmen. Det slutna har inget spillrör utan till det hör mätaren
vid expansionskärlet som visar när du skall sluta- det öppna systemets fyllnadsgrad regleras av
när det kommer vatten i spillröret.
men men.. som sagt - utan att vara på plats inte så lätt att hitta rätt...
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Tack Iller.

Jo, jag har läst mig till att man ska dra ur kontakten till pumpen när man luftar. Så det har jag gjort när jag luftat vid en pump. Och ja, det fanns luft lite överallt i systemet. Jag satte visst igång nåt där....

Men nu är problemet löst!

Efter att ha klättrat upp på vevdtraven kunde jag se en liten vit räfflad plasthatt bakom ett rör vid sista värmeväxlaren innan kulverten. Skruvade på hatten och Sic! det kom luft. Startade pumpen och den gick tystadre. Så jag luftade, startade, luftade och till slut var pumpen tyst.

Väl inne i huset kunde jag konstatera att in-ledningen är varm.

Jag klarade av det.

det är värt en konjak :D

Och ja, det är två system, men de sitter ihop. Hur det funkar vet jag inte men uppenbarligen behövs även ett öppet system eftersom spispannan gör så väldigt varmt.
 
Sv: vattenburen värme för dummies

Alltså, vad duktig du är!

Som vågar pilla lite här och där och reder ut det i slutändan. :bow: Jag har sån ångest inför sådant att jag förmodligen kommer bli kvar i min hyreslägenhet tills jag ruttnar inifrån.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 170
Senast: __sofia__
·
Hemmet Nu är det en ciruklationspump som är grubbleriet. Varning - långt. Mitt värmesystem läcker vatten. Det är en övertrycksventil som inte...
Svar
12
· Visningar
1 478
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp