Vattenburen värme med elpatron

Hazel

Trådstartare
En god vän till mig ska kolla på ett hus och uppvärmningen är vattenburet system med elpatron och tillkopplad vedspis. Hon är helt novis på hus och min kunskap är väldigt liten men det jag har förstått att det är ett dyrt sätt att värma upp hus på. Huset har använts som fritidshus tidigare och är ca 75 kvadrat. Hon är medveten om att byte av systemet antagligen är nödvändig (jag tror inte hon är så himla sugen på att elda heller)

Men vad är det egentligen man skulle byta till i ett sånt läge? Jag antar att en luft/vattenvärmepump är det mest rimliga eller? om man skulle göra det behöver man då dra om ledningar i huset? antar att ledningarna kan va dåliga precis som elen kan va dålig i ett hus. Finns det andra sätt att lösa det på?
 
Jag skulle behålla systemet och komplettera med en luft/luft-värmepump.
Då så får man kyla på sommaren också.

Och så får det gamla systemet komplettera när det blir så kallt att värmepumpen inte räcker till. Vid snålhet så kan man ju elda med ved.
 
Systemet ska vara kvar. Till att börja med är det guld värt när man är strömlös, och för att fortsätta så är det rena döden för äldre hus att sluta elda. Gamla hus är byggda för eldning. De behöver underhållas medelst eldning regelbundet, det mår huset bäst av.

Finns det ingen skog tillhörande huset där hon kan ta ved? Hon behöver ju inte använda elpatronen med ett så fantastiskt system som självcirkulation ändå är.

Vårt hus är från 1850. Vedspis med självcirkulation är vår värmekälla vintertid. Elpatronen har vi kopplat ur. Vi har kompletterat med (INTE ersatt!) luftvärmepump, främst för att få kyla på sommaren.
 
Systemet ska vara kvar. Till att börja med är det guld värt när man är strömlös, och för att fortsätta så är det rena döden för äldre hus att sluta elda. Gamla hus är byggda för eldning. De behöver underhållas medelst eldning regelbundet, det mår huset bäst av.

Finns det ingen skog tillhörande huset där hon kan ta ved? Hon behöver ju inte använda elpatronen med ett så fantastiskt system som självcirkulation ändå är.

Vårt hus är från 1850. Vedspis med självcirkulation är vår värmekälla vintertid. Elpatronen har vi kopplat ur. Vi har kompletterat med (INTE ersatt!) luftvärmepump, främst för att få kyla på sommaren.
Huset är ett eternit hus från 1930 mitt inne i ett samhälle så ingen skog att hämta ved från. Det står att det bara används som fritidshus men jag vet inte om det stått tomt på vintern eller inte, har det bara använts på sommaren antar jag att man inte eldat speciellt mycket
 
O
Systemet ska vara kvar. Till att börja med är det guld värt när man är strömlös, och för att fortsätta så är det rena döden för äldre hus att sluta elda. Gamla hus är byggda för eldning. De behöver underhållas medelst eldning regelbundet, det mår huset bäst av.

Finns det ingen skog tillhörande huset där hon kan ta ved? Hon behöver ju inte använda elpatronen med ett så fantastiskt system som självcirkulation ändå är.

Vårt hus är från 1850. Vedspis med självcirkulation är vår värmekälla vintertid. Elpatronen har vi kopplat ur. Vi har kompletterat med (INTE ersatt!) luftvärmepump, främst för att få kyla på sommaren.
Om det ÄR självcirkulation. Vårt system är urgammalt, men vi har cirkulationspump, är vi strömlösa kan vi ändå inte elda i pannan.

------
Har också kopplat bort elpatronen, men det är väldigt smidigt att haft den kvar om man tex ska bort eller inte har möjlighet att elda eller bara inte orkar elda. Jag hade gärna haft vår kvar.
Men den elen kostar endel ja..
 
En god vän till mig ska kolla på ett hus och uppvärmningen är vattenburet system med elpatron och tillkopplad vedspis. Hon är helt novis på hus och min kunskap är väldigt liten men det jag har förstått att det är ett dyrt sätt att värma upp hus på. Huset har använts som fritidshus tidigare och är ca 75 kvadrat. Hon är medveten om att byte av systemet antagligen är nödvändig (jag tror inte hon är så himla sugen på att elda heller)

Men vad är det egentligen man skulle byta till i ett sånt läge? Jag antar att en luft/vattenvärmepump är det mest rimliga eller? om man skulle göra det behöver man då dra om ledningar i huset? antar att ledningarna kan va dåliga precis som elen kan va dålig i ett hus. Finns det andra sätt att lösa det på?
Man behöver inte dra om ledningarna för luft/vatten
Men man bör ju vara säker på att de inte läcker
 
Jag har bytt från oljepanna (med elpatron) till luft/vattenvärmepump. Men jag hade börjat med att kontrollera kostnaderna för uppvärmningen.
 
Systemet ska vara kvar. Till att börja med är det guld värt när man är strömlös, och för att fortsätta så är det rena döden för äldre hus att sluta elda. Gamla hus är byggda för eldning. De behöver underhållas medelst eldning regelbundet, det mår huset bäst av.

Finns det ingen skog tillhörande huset där hon kan ta ved? Hon behöver ju inte använda elpatronen med ett så fantastiskt system som självcirkulation ändå är.

Vårt hus är från 1850. Vedspis med självcirkulation är vår värmekälla vintertid. Elpatronen har vi kopplat ur. Vi har kompletterat med (INTE ersatt!) luftvärmepump, främst för att få kyla på sommaren.

Same , same. 1850 (förmodligen ett tiotal år tidigare enligt gamla noteringar) med direktverkande el. Men det krävs verkligen eldning för att få huset att funka och kännas i harmoni (sorry, flummigt men känslan ). Och en luftvärmepump för kyla de hetaste sommardagarna.
 
Vi har ett sådant system på landet. Fungerar suveränt så jag skulle också behålla men stoppa in en luftvärmepump också. Däremot så måste man tänka på att det finns en eldriven cirkulationspump i de allra flesta såna system så ska man kunna använda det fullt ut vid strömavbrott så behöver man någon variant av extraström till pumpen.
 
Tycker också att systemet ska vara kvar.
Att värme upp huset med bara el är pissdyrt-egen erfarenhet, sablars skitond cirkel att ta sig ur när man har liten inkomst.... Men ved är verkligen att föredra. Se bara till att kolla upp om det finns cirkulationspump- då bör man inte elda när man är utan ström.

Huset jag hyrde hade detta systemet, men det var en koxpanna från 1950 i källaren jag eldade med ved i. Den var ju inte optimal för ved, men det blev ok ändå, dessutom fick jag lägga in ca 1 gång i timmen för att hålla igång det, vilket för mig var en riktig nackdel.

Men värmen man får av ved är något helt annat än el, enorm skillnad och värt det alla gånger! Jag eldade inte på natten och vaknade med 8-9 grader inne på morgonen när det var mitt i vintern, tog sedan inte alls lång stund innan huset var varmt igen när jag varit nere och satt fyr igen.
 
Jag har bytt från oljepanna (med elpatron) till luft/vattenvärmepump. Men jag hade börjat med att kontrollera kostnaderna för uppvärmningen.
Det skall jag göra när oljepannan havererar.
Men ännu så länge är den ett bra alternativ när det är som kallast.
Den är komletterad med en luft/luft-värmepump och vedspis i köket.
Det tar lång tid att spara in ett byte så prylarna får gå så länge de fungerar.
 
Alltså, vi värmer vårt hus (närmare 200 kvm och högt till tak) med vattenburen värme, med elpatron - för vår panna har gått sönder. Och med enbart det är det kostsamt. Men vi kompletteringseldar i en gammal kamin och har klart överkomlig uppvärmningskostnad tack vare det.
vattenburet system med elpatron och tillkopplad vedspis.
Är vedspisen kopplad till värmesystemet?
Kan kompisen köpa ved och elda där, så är det förmodligen ett bra sätt att sänka värmekostnaden.
 
Vårt system är urgammalt, men vi har cirkulationspump, är vi strömlösa kan vi ändå inte elda i pannan.
Det går att driva cirkulationspump med ett bilbatteri. Det behövs en mojäng som gör växelström av likströmmen därifrån, sen funkar det utmärkt. (vi gjorde så efter stormen Per, när vi var strömlösa i några dygn - det var innan vår panna gick sönder...)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 128
Senast: __sofia__
·
Hemmet Vi lånar för närvarande ett hus av en vän, och kommer bo kvar här iaf ett år framåt. Det är ett stort(!) gammalt timmerhus med dålig...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 371
Senast: tara
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Hemmet Har vi några insatta här? Miljövetare kanske? Vi saknar helt ventilation i huset. Huset är byggt för självdrag och oljepanna. Oljepanna...
Svar
10
· Visningar
2 824
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp