Vattenhink/balja i boxen?

S

svartis

Vad har ni för vattenhink/balja i boxen?

Behöver tips då jag behöver köpa nytt, Min häst dricker minst 2 stora spannar per natt och jag är rädd att hästen ska skada sig/ fastna i när det är handtag på hinkarna.
Så kanske en större balja hade varit något?
 
Jag har haft fyrtiofemlitersbalja från granngården i boxarna.
Runda, stabila, inte särskilt dyra.
Funkade superbra!
 
Ett tips om du ändå vill ha hinkar som hänger på väggen är att tejpa ändarna på handtaget på hinkarna (de små krokar som blir på varje sida där handtaget fäster i själva hinken). Jag tejpar med el- eller silvertejp för att förhindra att hästen skadar sig. Om inte din häst är väldigt ”livlig” i boxen och viftar med hovarna etc så ser jag ingen större risk med hink på väggen så länge det inte är vassa kanter och man har tejpat ändarna.
Vill du ändå ha något annat så rekommenderar jag såna baljor i mjukplast som finns att köpa i både hästaffärer och andra butiker som säljer trädgårds/ fritidsgrejer. De är så mjuka så att det är i stort sett omöjligt för hästen att skada sig på dem. Jag har en på 40 liter. Vet inte om det finns större men behöver hästen mer så kan du ju ställa in två.
 
Jag brukar ha en svart 40 l balja i ena hörnet. Till lugnare hästar funkar sådana mjuk med handtag (lite lättare att rengöra). Har jag hinkar så tejpar jag handtagen vid krokarna som sitter i hinken med silvertejp. (Precis som @Kristall10). Finns hästar som fastnat med t.ex. näsborren i de. Min ena häst (för länge sen) fastnade med svansen.
 
Är hästen en krafsare är det värdelöst med sådant som står på golvet. En del verkar tycka det är en kul sport att bajsa i golvbaljor.

Murartråg tycker jag är bättre än de runda, tar mindre plats i hörnet. Annars tejp till hinkkrokar, och krokarna för upphängningen utanför boxen.
 
Vi har hinkhållare på väggen så hinkar med rak bakkant och hållaren låser fast hinken med en kläpp/lås. Tejp runt öglorna på hinkens handtag även om vi har såna hinkar som har mer ”stängda” öglor från början s.a.s . Funkar bra- aldrig nånsin någon häst som får loss hinken från väggen/låset. (15 hästar)
 
Vad har ni för vattenhink/balja i boxen?

Behöver tips då jag behöver köpa nytt, Min häst dricker minst 2 stora spannar per natt och jag är rädd att hästen ska skada sig/ fastna i när det är handtag på hinkarna.
Så kanske en större balja hade varit något?
Om du har hinkar utan handtagen då? Jag ställer in min hink, och fyller på den med en annan hink. Jag hittade en ergonomisk hink på en mässa som är lätt att hälla med, urgröpning i botten som man sätter in fingrarna med. Den är också lättare att bära.
Jag har byggt en sarg kring min vattenhink som står på golver i boxen. Min häst välte hinken lite då och då.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
897
Senast: Andromedae
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 699
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp