Bukefalos 28 år!

Vattenhinken töms

L

Lissie

Hej

Jag behöver tips på hur jag på ett bra sätt kan få min ponny 5år att sluta hälla ut vattnet i hinkarna ute i hagen. Hon har fått en ställning runt hinken i sin box som fått henne att sluta hälla ut vattnet i boxen. I hagen är de flera hästar så det räcker inte att ha en hink fastsatt på ett träd och vi har provat större tunnor som sitter fast ute i hagen (marknivå) men hon har nu (pga brodden) lyckats ha hål i botten.
Är det någon som har något bra tips på hur man får dem att sluta välta hinkar eller alternativa vattenbehållare som inte går att ha sönder? Funderade på om ett badkar vore en bra lösning?
 
Sv: Vattenhinken töms

Fixa du ett begagnat badkar, det går varken sönder eller välts i första taget :)
 
Sv: Vattenhinken töms

Fast en del badkar har otäcka kanter som kan ge fula sår. Har sett ett par hästar skada sig ganska duktigt på badkar. Alla badkar är ju inte likadana men kolla kanterna
 
Sv: Vattenhinken töms

Har ni provat med hinkar i bildäck?

Annars är nog en större tunna det enklaste, och nu är ju broddsäsongen över, åtminstone snart.

Min häst leker gärna med hinkar och annat löst, så jag har alltid försökt ha en lite större bytta med vatten som hon inte kastar runt med så lätt. Åtminstone så länge det är vatten i den. :D En rund 40-litersbalja är bra!
 
Sv: Vattenhinken töms

Vi fixade egna vattenbehållare i ordentligt tung metall/stål/järn eller vad det nu var (var längesen vi gjorde dem). Svetsade fast en ordentligt stadig botten och ställde i hagen. Såklart inga vassa kanter eller liknande! Ingen häst har hittills lyckats välta den och då har vi en riktig buffel i hagen för tillfället:angel:. Den står just nu i unghästhagen och är perfekt till vatten:)
 
Sv: Vattenhinken töms

Som trix sa så funkar badkar bra. Du kan ju bygga en sarg runt badkaret som skyddar hästarna mot eventuellt skarpa kanter och dessutom får karet att stå ännu stadigare.
 
Sv: Vattenhinken töms

Man kan ställa badkaret på fyra lagom höga stolp eller om hästarna gillar att fotbada så kan man skjuta in bara en liten del innanför tråden- ena änden.
 
Sv: Vattenhinken töms

Vi har ett gammalt badkar i en hage till utegångshästarna och i den andra har vi investerat i en vattenautomat.Det är nog det bästa vi gjort någon gång!
De har alltid tillgång till fräscht vatten ute i hagen året om,har strömmen påkopplad vid frysrisk.
Badkaret är jobbigare då det måste rengöras och bytas vatten jämt och ständigt och så trillar det ner löv och småkryp i det,känns alldrig 100% fräscht.
 
Sv: Vattenhinken töms

Å andra sidan så ser man hur vattnet ser ut- till skillnad från svarta baljor:eek:

Hänger det på de fyra stolparna är det lätt att tömma ut vattnet.
 
Sv: Vattenhinken töms

Vi har surrat fast en stabil tunna med sånna där nylonband med spänne runt en stolpe. Det hindrar min mästervältare. Har även försökt med att slå ner stolp runt en mer flexibel tunna... Det funkar inte alls. Ett gjutjärnsbadkar som ingen innan dess vält är numera en skojig leksak *suck*
 
Sv: Vattenhinken töms

Som pinky redan svarat - bildäck. Nästan omöjligt att göra illa sig på iallafall och funkar bra.
 
Sv: Vattenhinken töms

Prova att lägga in grejer i hagen, typ grenar, bollar osv så att hon får något annat att göra:bump:

Jag tror att vi kanske har hittat lösningen på problemet här. Inte med pinnar, utan just att hästen är uttråkad och är understimulerad. Hur ser hagen ut? Är det stor nog, ärligt talat?

Att som i många fall ställa hästen som man älskar ensam i en liten frimärkstor hage som är söndertrampad utan något gräs, utan chans för hästen att interagera med andra individer är inte kärlek, det är plågeri. På med 28 specialtäcken för att man "vet" hästen fryser under 15 plusgrader och gärna tar in hästen i en liten box halvfyra på eftermiddagen även under sommaren. Där står de och får kika på varann genom ett galler hela kvällen tills de åter får komma ut till sin lilla hage igen framåt åtta-snåret följande morgon.

Så undrar man varför hästen har konstiga beteenden....

Jag vet inte, men jag tycker att många hästar tillbringar sitt liv som landets fängelsekunder. Stå sysslolösa i en liten rasthage några timmar om dagen innan de ska in i gallerboxen igen. Det vet ju alla att sådan hantering av människor sällan skapar något positivt, så varför ska man tro att hästarna mår bra av det?

Jag tror att man ska göra en ny programserie i tv. "Häst Akuten" där inte bara ägare till ponnys får lära sig hästhantering. Det vore sååå roligt att se någon som"hållt på med hästar i 40 år" (som om det automatiskt skulle vara en garanti för att man vet vad man gör) få lära sig hästhantering....
 
Sv: Vattenhinken töms

Bildäck finkade i någon dag...sedan var även den hinken tömd =)
 
Sv: Vattenhinken töms

svar till Lucky rider

kan lova att svaret inte är som du skriver att hästen står i en firmärkshage ensam utan kompisar och med massa täcken. Min häst har haft sällskap hela året i sin hage och de leker varje dag. hagen är absolut tillräckligt stor för dem och de är ute mellan 8-19 varje dag. Hon har enbart täcke på sig om det är riklig nederbörd och hård vind annars har hon varit ute i vinter i -25 utan täcke. Hennes päls duger gott...
Naturligtvis kan hon vara uttråkad även att hon har kompis i hagen och blivit riden 5 dagar i veckan.

vi har hittat lösningen på problemet...ett badkar fastsatt med fyra stolpar fick det bli. och inga andra problembeteenden har avlöst tömmandet av vattenhinkar tack och lov =)
 
Sv: Vattenhinken töms

*KL

badkar går visst att välta! Vår stora pålle lyckades välta det 3 ggr samma dag, han trivdes inte med alla hästarna i hagen och lät vissa (samt sig själv såklart) dricka så att karet var halvtomt och välte det sedan så de ranglåga inte fick dricka...:(

Vi flyttade pålle till hage med andra komopisar och där välts minsann inga badkar. Tycker annars badkar fungerar bra, det blir lite geggit när man byter vatten men är annars en bra lösning (lätt att se kvalitet på vatten och lätt att fylla på och rengöra).
Vet att ridskolan har vattenkoppar i sina små-hagar och det verkar också fungera hyfsat om det inte är för många hästar (de står ju dock på stall delar av dygnet och kan dricka där också).
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 029
Senast: Efwa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 601
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 543
Senast: Glimra
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp