Vattenläcka, hur berörs jag?

MadicDomino

Trådstartare
Ni kanske minns mina trådar om hur badrummet blev översvämnat, hur jag hatade det turkos-melerade kaklet och hur vattnet lyckades rinna ner till grannen.. :p Lägenheten är ifrån -55 (badrummet är alltså original!) och är en hyreslägenhet. Lägenheten renoverades -85, men har ingen aning om något stambyte gjordes.

Eftersom vi inte orkade ringa rundor (det var bara ett jäkla tjatande om att få hit någon och titta på det!) om vad vi tror är ett mögelbadrum, så la vi det på is.

Idag knackar en väldigt stressad hantverkare och fastighetsskötare på och säger att de verkligen måste kolla på vårt badrum. Då har det tydligen börjat läcka ner till grannen snett under oss. Lägenheten står i princip under vatten. :eek: Grannen har varit bortrest i 1 vecka, så det är stått sådär minst under den tiden. :crazy:

Nu knackar dom på igen och säger att vattnet kommer stängas av kl 20, så dom kan skicka in en kamera i rören. Vi är vattenlösta iallafall fram till midnatt.

Då slår tanken mig, hur kommer detta beröra oss ifall det blir ett stambyte och/eller badrummet slits ut? Kan vi bo i lägenheten under tiden? Kan inte låta bli att tänka på gamlingarna här, dom kommer ju inte kunna klara sig utan vatten. 2 st som bor här är fast i sina lägenheter.. :crazy:

Bo hos vänner eller hotell är inte riktigt något alternativ. Då vi jobbar skift (han dag och jag natt!) och vi har djur. Jag vet att det finns andra lägenheter lediga just nu, men dom är långt över vår normala hyra. Kan dom kräva att vi betalar en annan hyra ifall vi måste bo i en annan lägenhet under tiden?

Nej. Nu ska jag börja bunkra vatten. :angel:
(Yes, vi är medlem i HGF. Men dom håller väl helgstängt nu?)
 
Sv: Vattenläcka, hur berörs jag?

När jag hade stambyte fick vi bo kvar utan vatten. Tror vi hade duschar och toaletter uppställda på gården. Jag flyttade temporärt tillbaka till mina päron då det inte kändes helt pepp att springa i trappor om man ville gå på toa mitt i natten :angel:
 
Sv: Vattenläcka, hur berörs jag?

Vid stambyte brukar det oftast ordnas med någon form av ersättningslägenheter för de som har extra stort behov, exempelvis gamla människor. Så är det dock inte alltid, när min förening (bostadsrättsförening) hade stambyte så fanns inga ersättningslägenheter. Dusch och toalett fanns i källaren, man kunde också få en mulltoa i lägenheten om man ville. Vi fick inte heller någon reducerad månadsavgift eller liknande, det brukar man nog få om man bor i hyresrätt. Här var det ju för att spara på föreningens pengar som man löste saken på detta sättet.

Själv tog jag mig själv och mina katter och belägrade mig i mina föräldrars gästrum i de 5 veckor som stambytet tog. Hade inte velat bo kvar där i dammet och oljudet även om jag kunnat, men det var ju heller aldrig något alternativ p.g.a. katterna. För övrigt fick jag fyra månader senare en vattenskada i mitt nyrenoverade badrum :crazy: så det var bara att packa ihop och lämna den igen. Lånade några släktingars hus på landet och hade det jätteskönt. :D

Men en sak kan jag säga, när det gäller vattenskador och misstanke om mögel så skulle jag ALDRIG lägga något på is, det kan kosta multum både i pengar och i hälsoproblem. Jag vet precis hur jobbigt det är - min vattenskada fick jag helt ensam bråka med en ovillig byggfirma för att de skulle åtgärda - men det är faktiskt ett sånt fall där man måste se till att få ork, vad som än krävs. Bara att stå ut, det blir så mycket bättre sen när allt är över!

/Erica
 
Sv: Vattenläcka, hur berörs jag?

Du har ju en hemförsäkring antar jag, de hjälper dig med tips och råd och de la ut alla extrakostnader som blev, de fick ju tillbaka det från hyresvärden sedan.
I mitt fall täckte inte hyresvärdens bolag detta eftersom det fanns bevis på att de inte gjort tillräckligt för att undvika skada:D
 
Sv: Vattenläcka, hur berörs jag?

Svar till alla:

Hemförsäkring finns. Minns inte vad vi har. Det är sambon som har fixat det. :o

Anledningen till att vi inte ringt rundor är att sambon inte haft möjlighet att ta lediga dagar för möta dom som ska mäta fuktan och jag har börjat på nytt jobb och inte heller kunnat vara ledig. De kunde inte heller gå in med huvudnyckel för vi har hund. Vi kunde inte under den perioden fixa hundvakt längre än 2h på dagarna iheller.

Nu är iallafall hunden på semester med min mamma. Jag är på semester och sambon börjar semester om en vecka. Så nu kommer det nog lösa sig!
Vi ska passa på att boka in så vi får en ny spis nästa vecka med. (gammal spis som drar jordfelsbrytaren ibland. :angel: )

De ska iallafall hit igen på måndag. Efter gårdagens sökande med kamera, verkar det som det är något som har brustit mellan oss, hon under oss och han snett under oss. Så vi får se vad domen blir på måndag. :crazy:
 
Sv: Vattenläcka, hur berörs jag?

Det händer grejer här! Hantverkarna har varit här 2 gånger. Nu har även hyresvärlden lämnat in en beställning på stambyte i hela huset och nytt badrum!

Tydligen har alla badrum under oss (vi bor på tredje!) fuktskador i taket. Dom som bor på första är läget lugnt än så länge. Där är något rör som är av dessutom. Största boven verkar vara i vår ena garderob där ena stammen går.

Troligen tar det 6 veckor. Under den tiden kommer vi en mulltoa och använda toa+dusch i en ledig lägenhet i andra trappen.

De tror att de ska komma igång om 2 veckor, då läget verkade ganska kritiskt.
HALLELUJA! :banana:
 
Sv: Vattenläcka, hur berörs jag?

Grattis! Eller vad man nu säger, stambyte är ett rent helvete. ;) Men fruktansvärt skönt när det är över! Härligt med nytt badrum.

Om ni har hemmaboende djur (katt/hund/fågel eller vad ni nu har) så se till att ordna tillfälligt boende åt dem. Jag skulle inte vilja utsätta mina djur för ett stambyte, damm och oväsen och en massa hantverkare som springer i dörrarna hela dagarna. Jag har också varit kattvakt åt en kompis katter när hon hade stambyte.

/Erica
 
Sv: Vattenläcka, hur berörs jag?

Vi har fixat plats åt hunden iallafall! Trots det skär i mitt modershjärta. :o
Marsvinet kommer bo värsta tiden hos min sambos bror (han är lite lätt allergisk tyvärr) och annars kommer han få stå i vårt sovrum med stängda dörrar! (två dörrar för ta sig igenom till sovrummet).

Så vi hoppas på det bästa! :banana:
 
Sv: Vattenläcka, hur berörs jag?

Skönt! :) Det är värst första dagarna/veckan/veckorna så försök lämna bort marsvinet då, då bilar de ut allt och det låter hemskt och dammar hemskt... Vet inte om ni också kommer ha torkfläktar stående för att torka ut vattenskadan, antar det? När de försvinner så blir det ju bättre, allt återskapande arbete är ju tystare än det rivande. :)

/Erica
 
Sv: Vattenläcka, hur berörs jag?

Som jag uppfattade läget, så skulle dom börja riva om tidigast två veckor. När dom har rivit så ska vi få in två fläktar. En som ska in i vår garderob (tydligen läcker stammen där med...) och en in badrummet. De ska stå där i en - tre veckor. Under den tiden ska dom dock byta rören till köket och stammen i garderoben. Golvet i badrummet ska "grävas ur" en bit och sen in med nytt igen. (dom snackade med massa termer och skit som jag inte förstod. :p) Sen ska dom göra samma sak hos tanten under. Så hon får ett nytt tak och vi ett nytt golv. Därefter ska dom börja bygga upp nya badrummet.

Ska nog försöka snacka med svärmor och fråga om hon kan ta marsvinet i 3 veckor istället för sambons bror har han i 1½ vecka. Kan tänka mig att det kommer låta förjävligt när dom kommer slå ner det gamla kaklet. :crazy:

Hur lång tid kan ta att bygga upp ett badrum ifrån grunden sen? Dom ska kakla golvet alt lägga plastmatta och sen plastmatta på väggarna. Nya badkaret ska stå på egna ben (det var har nu är inkaklat!) .
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 550
Senast: nickan1
·
Hemmet Ni minns denna tråden kanske? -> http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1134933&highlight=badrum Vi är nu inflyttade i vår...
2
Svar
38
· Visningar
7 974
Senast: Lajke
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 511
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp