Badrumskaos

Sv: Badrumskaos

Och just det. På nattetid får vi göra våra behov i en frystoa (Läskig sak!) och en annan toa i andra trappen på dagtid. Duscha får vi göra kvällstid i en nyrenoverad lägenhet inne i stan. ( 20 mins gång :grin: )

I förra lägenheten vi bodde i skulle dom renovera badrummen, dock ej pga fuktskador eller så, utan det var visst bara dags för badrumsrenovering.

Först kapade dom fel rör så vi fick ca 15 minuter på oss att tömma badrummet istället för dom två veckor som var utlovade.
Sen fick vi en typ husvagnstoalett då så vi kunde utföra våra behov åtminstone. Enda problemet där var väl att dom ställde den i vardagsrummet, som hade glasdörr ut till hallen. Hallen som det sprang byggarbetare ut och in ifrån dag ut och dag in. :crazy:
Duscha fick vi göra nere i källaren i vårat hus där bastun fanns. Men bara på kvällstid efter kl 18, för innan dess var det byggkillarnas mat/fika/rastrum.

Just denna period var jag väldigt glad att mamma bodde nära. Husvagnstoaletten var helt orörd när dom hämtade den igen.

Sen kom dom tillbaka 10-12 månader senare och skulle göra en besiktning av badrummet och upptäckte ju en hel del småfel. Dåliga fogar i duschen, en dörrlist som höll på att lossna osv.
Då frågar dom mig vem det var som hade utfört arbetet.
Men va fan...?! Det var ju Ni? svarade jag, och då blev dom helt ställda.

Glad att jag har flyttat därifrån, för jag hörde att det var dags för köksrenovering och stambyte inom de närmaste åren.
 
Sv: Badrumskaos

Sen kom dom tillbaka 10-12 månader senare och skulle göra en besiktning av badrummet och upptäckte ju en hel del småfel. Dåliga fogar i duschen, en dörrlist etc.

Herre min skapare.. Turligt nog verkar dessa killar vara väldigt duktiga på det dom gör. (och snygga. Ögongodis, hoho! :p:o) Enda som direkt stört mig än sålänge var att dom kom dagen innan och sa att dom skulle börja dagen efter. Förbehållning?

Min hyresvärd (en av Sveriges största) är inte direkt typen som renoverar kontorenligt. Nu ligger dom i rätt mycket i hetluften i media på orten. Så jag gissar att det blev panik, för att dom inte vill att vårt hus också ska bli uppmärksammat. :grin:

Tydligen blev det inte två fläktar, utan killarna tog med en fläkt av gigantisk modell istället.

Enda problemet vi har är nu några gnälliga grannar (bara 4 av badrummen av 8 som ska renoveras än sålänge, vi är först ut.) .. Som verkar tro att det är vi som har beställt detta och att dom ska börja kl 07 på morgonen.. Tanten på våning 1 (vi bor på 3;dje) kom upp igår, påpekade dom hade väsnats hela dagen och att fläkten väsnades ända ner till henne. :grin: Hon tyckte vi skulle visa respekt genom att stänga av den nattetid iallafall. Vilket vi fått stränga order om att vi inte får göra. Tanten under oss, spenderade natten genom att slå något i vårt golv/hennes tak. Öhm, tror ni att det blir bättre av det där eller? :grin:

Suuck mänskligheten. Prova att bo i denna lägenheten där fläkten står. Den låter som en tvättmaskin * 10.
 
Sv: Badrumskaos

En tilläggsfråga!

Dom har dragit sladden till fläkten genom dörröppningen för att eluttaget är precis utanför. Vilket resulterar att dörren står på glänt => jag klarar inte av att vistas i hallen eller köket pga massor av möglet+fuktan som susar ut.

Kan jag tejpa igen dörrspringan (där är kanske en 5 cm springa mellan dörrkarmen och själva dörren)? Jag glömde självklart att fråga nissarna igår när dom var här... Jag vet att det behövs få in luft där. Men om jag lämnar botten och toppen utan tejp (blir ca 0,5 - 1,5 cm)? Då kan det komma in luft där, mindre mögelpartiklar susar ut och jag kanske kan vistas i köket en längre stund!

Kan ju ta bort tejpen när jag lämnar hemmet hela dagen, gäller då bara att jag vädrar massor sen.
 
Sv: Badrumskaos

Hahaha, gud vilken miss. :o:D Använder mig av Google Chrome's automatiska rättstavningsgrejs. Den har lite intressanta ordval ibland. :angel:
 
Sv: Badrumskaos

En tilläggsfråga!

Dom har dragit sladden till fläkten genom dörröppningen för att eluttaget är precis utanför. Vilket resulterar att dörren står på glänt => jag klarar inte av att vistas i hallen eller köket pga massor av möglet+fuktan som susar ut.

Kan jag tejpa igen dörrspringan (där är kanske en 5 cm springa mellan dörrkarmen och själva dörren)? Jag glömde självklart att fråga nissarna igår när dom var här... Jag vet att det behövs få in luft där. Men om jag lämnar botten och toppen utan tejp (blir ca 0,5 - 1,5 cm)? Då kan det komma in luft där, mindre mögelpartiklar susar ut och jag kanske kan vistas i köket en längre stund!

Kan ju ta bort tejpen när jag lämnar hemmet hela dagen, gäller då bara att jag vädrar massor sen.

När vi hade en fuktskada (med mögel) - badrum, hall och sovrum så fick vi en ersättningslägenhet att bo i genom hemförsäkringen (det var inget som vi visste att vi kunde få utan det var när vi frågade om vi verkligen skulle bo i vardagsrummet med tre hundar utan badrum som hyresvärden upplyste oss om det :angel: ) så det kanske är en ide att kolla upp med tanke på möglet?
 
Sv: Badrumskaos

Vi har kollat upp det lite och vad vi kan bli erbjudna är ett vandrarhem typ. Och där kunde vi inte ha hunden med oss. Och alla våra hundpassare har inte möjlighet just nu att ha han på heltid. Lämna han på hundpensionat är inget alternativ, då han är otroligt anti-främlingar och okända hundar. Så just nu flyr vi till skogen eller andra äventyr. => Mycket glad hund!

Hade det varit en mer omfattande renovering så hade vi blivit erbjudna en annan lägenhet via försäkringen eller hyresvärden! :)

Tillägg: Hantverkarna tyckte det var en prima idé att tejpa igen dörren. :D
 
Sv: Badrumskaos

Och just det, gamlingarna i huset. Hantverkarna har var här mellan 09-11 och 14.30 - 15.30 och hackat upp vår golvbrunn (med typ slagborr, så det är klart att det väsnas).

När ena stackaren springer ner för att hämta deras dammsugare, så anfaller både crazy 90 åringen och dansken. "Vi har fått sitta på balkongen med bomull i öronen för att kunna överleva. MAN FÅR JU HJÄRTSTILLESTÅND! JAG ÄR FAKTISKT 90 ÅR" (Det där men 90år är lite av hennes standardreplik). Visst dom väsnades, men jag och hunden kunde sitta i sovrummet utan att bli döva. Hunden suckade lite i perioder och somnade..
Kära knäppa gamlingar, tror ni verkligen att man kan riva ett badrum av 50-talet-standard tyst? :grin:

Sorgligt nog så knackade både fuktmätenissarna och hantverkarna på hennes dörr hela torsdags, fredags och idag. Öppnade kärringen? Nej för hon är iprincip döv och hade inte hört deras knackade eller plingande.

Roliga är att där är 3 badrum till som ska renoveras. Hur ska gnällisar då överleva? :p Att tillägga är att vår hyresvärd har tejpat upp en stor lapp i trappen som informerar att det kommer vara liv här i 2-4 månader mellan kl 07 - 16 pga badrumsrenoveringar.

Turligt nog har vi såna awesome och trevliga hantverkare, så dom bara skrattade åt spektaklet. :D Imorgon börjar dom 07.30 och drar ner all puts ifrån väggarna. Love it! :D:devil::angel:

Kriget forsätter!
 
Sv: Badrumskaos

Det går fruktansvärt långsamt här.. Vi är inne på vår 5:te vecka med helvetesfläkten.. Inga hantverkare har synts till senaste 2 veckorna pga röda dagar. Tycker dock att nån borde varit här på klämdagarna. :crazy:
Jag är mögigt trött på duscha i en lägenhet 10 min härifrån, behöva tömma frystoan och springa till andra trappen för uträtta mina behov på dagtid.
Det är inte så roligt att behöva skicka folk till andra trapphuset när vi har besök. :grin:

Än så länge har detta hänt typ.

- Kakel och golv har blivit upprivet. (väven på halva väggen + badrumsskåp är kvar)
- Golvet har blivit slipat
- Golvbrunnen har blivit upphackad, för att senare bli tillfixad enligt nya avloppsnormerna.
- Alla stammar i huset har blivit primade.

Yes, allt detta på snart 5 veckor. Hipp hurra! Det är lite som att se gräs växa. :grin:
Badrummet borde vara torrt nu tycker man. Då vi fick deras största och starkade fläktmodell, som dom påstod skulle klara upp till 25 m2. (vårt badrum är max 4m2 stort)
Förhoppningsvis kommer dom väl hit i morgon.. Som senaste två gångerna, så har de knackat på kl 07 och frågat ifall dom kan få jobba i lägenheten.. Planering är överskattat tydligen!

Nu verkar det dessutom som att hyresvärden bestämt sig för att sätta in en dusch?! Utan att sagt någon till oss.. Vi hört hantverkarna säga ordet dusch x-antal gånger, så vi börjar bli måttligt oroliga. Så det blir att ringa Hyresvärden i morgon och fråga. Vi vill ha tillbaka vårt badkar! :mad::mad:
Dusch är opraktiskt i badrummet, då duschkabin inte få plats (om dom inte sätter in en som går längst långsidan - duschvägg?) och vanligt duschdrapperi kommer göra att golvet svämmar över och ut i hallen. Efter spenderat dessa veckor med att duscha i olika nyrenoverade lägenheter, så kan jag ju säga att dom INTE vet vad lutning på golvet är. Hyresvärden verkar inte vilja sätta in duschväggar/kabiner i heller, utan det är drapperi som gäller..

Blir det ingen duschkabin/vägg eller badkar, så avskriver jag mig rätten av att inte vara rädd om parkettgolvet i hallen.. För det kommer GARANTERAT rinna ut efter 5 mins dusch. :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Badrumskaos

Va? Jag har nog haft en 15 duschar med bara draperi och aldrig varit med om att det runnit av fel håll.

Till våren är det dags för vårt stambyte. Innan de kommer till oss har de gjort 175 lägenheter så om de inte gör det bra och snabbt då...
 
Sv: Badrumskaos

Självklart ordnar de ju golvet så att avrinning sker mot brunnen och inte ut ur badrummet. Det är en del av renoveringen.
 
Sv: Badrumskaos

delvis knapp

Lägger till att man brukar få en löstagbar list att ha på golvet så att inte vattnet rinner fel ifall inte lutningen skulle räcka.
 
Sv: Badrumskaos

*svar till dom flesta*

I de nyrenoverade badrum vi har varit i, så har det inte varit någon fungerande lutning mot avloppet. Skrapar man golvet, så borde vattnet vilja följa med mot avloppet. Men icke! Vattnet rinner snabbt tillbaka och samlas vid dörren.

Och nej, vi gör inga karatemoves i duschen som gör att hela badrummet hamnar under vatten. Utan dusch-munstycket är något lutat mot väggen + duschdrapperi. Så vattnet inte ska dränka hela badrumsgolvet, men det är inte det lättaste när golvet inte lutar överhuvudtaget eller åt fel håll :p

Ang. badkaret, så har vi varit i kontakt med HRF. Enligt dom så har vi rätt att begära ett badkar, eftersom badkar & dusch värderas lika i värde/kostnad och badkar fanns i badrummet tidigare. Hoppas innerligt att det är så, då det var av den anledningen vi flyttade hit. Sambon fick badkar och jag fick min balkong! :D
 
Sv: Badrumskaos

*KL*
Kom osökt att tänka på när jag bodde i en hyreslägenhet för många år sedan, det hade förmodligen varit någon form av vattenskada i vardagsrummet (?) :confused: (Det satt nämligen spik i parkettgolvet(!) )
Hur som helst hade jag väl bott där i drygt 1 månad, torkade golvet där inne en dag. Det var inte så att jag överdrev med vatten på golvet, men TJOFF sa det så hade en stor bit mitt på golvet rest sig (där spikarna i golvet satt).
Hoppsan!
Ringde hyresvärden, de kom och tittade, skickade hantverkare.
Hantverkarna bytte golvet på 2 dagar. Det var ett evinnerligt knackande naturligtvis. Grannen under var måttligt road och tog nåt föremål och slog upp i sitt tak, antagligen för att tysta "mina" hantverkare :rofl:
 
Sv: Badrumskaos

KL

I vår förra lägenhet lutade golvet! Åt fel håll! Helt fantastiskt. Det var ett stort badrum och visst lutade det kanske liiiiite precis vid avloppet men långt ifrån tillräckligt, hela badrummet (som var normalstort) var täckt med vatten efter en dusch (med normala rörelser och duschdraperi) och det var mycket jobb att skrapa bort efter varje dusch... Blev en "pöl" längs långsidan på andra sidan badrummet. Tog nog max en månad innan vi skaffade badkar istället. :crazy:

TS:
Hur går det nu?
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 683
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 065
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp