Vattenskadad utrustning

cutty

Trådstartare
Vattenläckage i sadelkammaren har resulterat i att all utrustning översköjts med vatten, mycket vatten, i flera timmar.

Hur gör jag för att rädda sadlar, träns, fårskinnspaddar, ridastövlar etc. Sadlarna är som dränkta. Ullstoppning som är dyngsur... Gissning 2 kilo vatten i en vanlig sadel.

Har försäkring, men självrisken på över 8000 kr är ju hög. Så om möjligt vill jag rädda mina saker.

Bra tips emottages tacksamt!

Sv: Vattenskadad utrustning

Hur gör jag för att rädda sadlar, träns, fårskinnspaddar, ridastövlar etc. Sadlarna är som dränkta. Ullstoppning som är dyngsur... Gissning 2 kilo vatten i en vanlig sadel.
Det är förstås sadlarna jag skulle vara mest bekymrad över, men utan att öppna dem vet jag inte om det är så mycket annat jag skulle göra än att låta dem - och allt annat - torka långsamt i rumstemperatur, kanske med en avfuktare i rummet men inte mer aggressivt än så, och smörja in när skinnet är nästan torrt. Jag funderar på att torka sadel med mikrovågor borde kunna vara ett fungerande och hyfsat skonsamt sätt för att nå fukten djupt inne i stoppningen, men att praktiskt göra det utan tillgång till byggtorkutrustning är förstås svårt.

Stoppa stövlarna fulla med handdukar som byts ofta och låt dem torka långsamt inomhus. Tränsen hade jag helt enkelt givit en omgång rejäl puts och sedan torkat av dem ordentligt och också tagit in dem på en torr plats. Sadlarna... gudars, jag vet faktiskt inte vad jag hade gjort. Kanske ringt till sadelmakaren/utprovaren/försäljaren och frågat om råd? Av med stigläder och gjordar så klart, och lägg handdukar mellan sadelns olika kåpor.

Vad jobbigt, jag tycker synd om dig. :(

En bekants häst valde att ta ett dopp i ett inte allt för fräsch dike där den blev kvar några timmar innan de fick upp den, naturligtvis hade den en nästan ny sadel på sig som även om de fick av den i ett ganska tidigt sked minst sagt var ganska dränkt. De fick rådet av en sadelmakare att öppna sadeln och plocka ur all ull nu tvättade de även ullen eftersom vattnet den badade i var allt annat än rent, sen fick sadel och ull torka var för sig när allt var torrt lämnade de iväg den till sadelmakaren som stoppade den igen med ullen. Han sa att det var omöjligt att få ett bra resultat genom att torka dem med ullen kvar i dem den hinner börja mögla innan den är torr och sadeln kommer för alltid att lukta muggigt.

Samma sa den "lädervårdsman" jag talade med igår. Han trodde att det skulle gå att rädda lädret, men att stoppningen aldrig skulle fungera igen.
Försäkringsbolaget hade inga som helst tips, mer än att jag skulle ringa och rådfråga runt :angel: Vågar ej på eget initiativ skära upp sadlarna.

Tränsen är nu torra, så torra att det knastrar om dem trots läderfett. Vill ju ej förstöra ytan, men det känns som ett oljebad skulle mjuka upp dem mest.
Risken finns väl att spännena rostar också.

Du förstör inget om du öppnar dem som de gör när de skall stoppa om dem bara att vara försiktig och ta söm för söm med en rakbladskniv så är bossorna snart loss från sadeln baktill och du kommer åt att dra ur stoppningen, sadelmakaren syr igen dem i samma hål sen när de är stoppade igen.

Betr torrhet tänk på att inte torka dem för varmt de blir torrare av det.

Jag skulle låtit det gå på försäkringen utan tvekan, men det beror ju lite på hur värdefulla sadlar och träns du hade där. När det legat så länge under vatten blir det svårt att rädda.

Sadlarnas totala nypris ligger på 55000 kr, så de är fina. Tränsen är märkes, 3 stycken, som kanske kostar 2500 kr per styck. Sedan några billiga saker.

Ringt till sadelmakaren. Hennes rek var att lägga sadlarna i pannrummet så att de torkar ordentligt. Avvakta några dagar och sedan höra av mig för ev omstoppning. Skulle kosta 800 kr per sadel.

Fortsättning följer.

Vilken sorts fett har du haft till tränsen? Det vore kanske läge att prova något annat (till och med gammal hederlig ko cao line) om det du har inte funkar. Kanske får du helt enkelt smörja dem varje dag för att få lädret på gott humör igen?

Usch, jag har tänkt på den här tråden och räknade snabbt efter i huvudet på hur mycket pengar skulle behövas om vår sadelkammare förstördes. Det blir ju faktiskt årslöner när man lägger ihop hur mycket sadlar och träns och annat läder har kostat i inköp. :crazy:

Jag tror gylles förslag är vettigt, att ta ut ullen. Börjar den mögla, förstör den lädret också. Det är jättesvårt för ullen att torka så länge den ligger hoptryckt i bossorna. Och jag tror nog att det finns möjlighet att rädda sadlarna, men inte med ullen i.

Och försäkringen täcker allt utom självrisken?

Då skulle jag användt försäkringen... Även om dina grejer kommer bli användbara så kommer de inte bli vackra! Och behöver du byta sadel tex så är det inte stora andrahandsvärdet du får om den är fläckig och har rostiga metalldetaljer.

Att stoppa om flera sadlar kostar ju minst 1000 kr per sadel också.

Jag skulle fetta in allt läder ordentligt så att det var ett lager fett kvar på ytan och sen hänge in i normal rumstemperatur och med en avfuktare. Vatten är inte farligt för läder så länge man smörjer in det ordentligt och bara sadlarna får möjlighet att torka så tror jag inte att stoppningen börjar mögla. Tyvärr kan säkert sakerna bli lite fula om det är ljusare läder men det bör inte vara någon större fara för hållbarheten förutom att sadlarna kanske kan behöva stoppas om. Försäkringsbolagen är fantastiska på att undervärdera hästutrustning så förstår att det helst inte ska tas på försäkringen.

inga tips på hur du kan rädda lädret, men undrar verkligen hur sadlar och träns kunde bli översköljda. hade du det på golvet eller blev det en fontän som sprutade ut över allt?

Röret i taket gick sönder. Fontän som sprutade rakt ut. Upptäcktes ej förrän brunnen var tom, inget vatten inomhus. Flera kubik hade då runnit ut.

aha, det var ju en hel del otur att det hände :(. har som tur bara varit med om läckage under vasken.

Allt läder som är stoppat är det knappast nån fara med bara det blir insmort. Sadlar är inte säkert att det dränkt in så mycket vatten om de inte badat.

Men är det försäkringsärende så låt sadelmakaren gör hela jobbet och ordna med försäkringsbolaget så att de tar fakturan rätt av! Gör du nåt själv så är det kört om det inte blev bra!

Ptr

Det är det jag tror också. Ja har ej vågar skära upp på eget bevåg.
Håller ännu tummarna för att det blir mindre skada än självrisken.

jag skulle lätt betala 8000 i självriska och fått ut nya sadlar och träns och annat vad det nu var som var bött.
Som andra redan sagt ävenom du nu kan byta ullen och få det fixat kommer sadeln aldrig bli som den var innan. Detaljer som ev kommer rosta ett läder som är fläckigt och ska du sälja den i framtidne kommer du inte alls få samma andrahandsvärde som innan olyckan.
Och om du tar ut försäkringen så har du ju 2 extra sadlar då kan du ju sedan lämna in dessa som var skadade då har du sadlar du inte behöver va så rädd om perfekt inridningssadlar=)

Men med så pass dyra sadlar skulle jag aldrig nöja mig med att bara byta ullen på.

hoppas de löser sig och att ni inte får vattenskada i stallet med=(

Är det bra grejer som passar så skulle jag aldrig utnyttja tillfället för att på ett hycklerisätt få ut nya grejer och de andra åker på tippen till ingen nytta! Dessutom så tror jag att motsvarande vara knappast kommer att uppfylla förväntningarna.

Låt sadelmakaren göra hela bedömningen, inkl torkning osv efter godkännande av försäkringsbolaget. Minst risk för tjafs. Och är de seriösa så får du nog lösa in kostnaden rätt av om det inte kommer upp till självrisken, hör med dem.

Ptr

Ptr

Liknande trådar

Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
14 232
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka