"Vattensvans" Analsäcksinflammation erfarenheter?

canine

Trådstartare
Hejsan!
Fullt medveten om att man skall rådfråga veterinär vilket jag kommer göra efter fm promenaden då jag sett hur hunden är jämfört med igår! :)Tills dess tänkte jag kolla med er vad ni har för erfarenheter av dessa två saker, kanske i kombination? och när har det varit så mycket att ni åkt till vetten?

Men såhär är det att jag upptäckte igår att min hunds svans hängde rakt ner från kroppen på ett annorlunda sätt med samma krök som beskrivs för vattensvans. Hunden var lite orolig när jag rörde svansroten men inte mer bekymrad än så. Har läst på nu att liknande symptom kan komma vid analsäcksinflammation.

Då jag tänker efter så har hon sen en tid till och från kanat på marken och försökt klia sig i baken under promenader/efterpromenader. Något jag antagit bero på att hon varit lite dålig i magen ibland. Lägg till att hon den senaste tiden fått försämrad andedräckt (trots att tandsten nyligen är borttagen). Hon verkar varken ha ont i svansen eller baken på det sättet som beskrivs i texter varför jag grunnar lite på om de är jag som harhypokondri med hunden.. Jag har nämligen trott att analsäcksinflammation luktar och är tydligt jobbigt för hunden men kan det vara så att symptomen kan vara små och ändå att de måste tömmas ?

Vad gäller svansen verkar symptomen så små att de ev kan gå över av sig själv som jag fått rådet men är det analsäckarna vill man ju kolla upp det. Supertacksam om ni har erfarenheter att dela med er av, även om jag kommer kontakta veterinär! Dessa symptom är nya erfarenheter för mig.
 
Alla hundar har olika symtom på fyllda analsäckar även om kana på rumpan är vanligt. Vissa naglar på ett bakben, andra slickar lite, ytterligare några visar inget som ägaren reagerar på och det slutar med brusten analsäck.
Vattensvans innebär inflammation i svansrotens nervändar. Det är smärtsamt, en del hundar visar det dock bara genom hängande svans.

Med din hunds symtom med kanande är möjligheten stor att det är fyllda analsäckar.
 
Min fick vattensvans efter ett sent höstbad för något år sedan. Det ska vara ett samlingsnamn på akut inflammation i svansroten och muskulaturen i det området. Ofta pga överansträgning eller snabb nedkylning.

Symptomen min hade var att det kom fort, svansen hängde rakt ner, hela bakkärran var märkbart påverkad och var liksom mycket stel i vissa ögonblick likt förlamad. Ett smärtsamt tillstånd.
Lite feber, var väldigt orolig och vägrade bajsa under tre dagar. Åkte in dagen efter då hon fick det på kvällen och vi fick remadyl utskrivet. Märkbart bra redan andra dagen.

Personligen tror jag att det är stor skillnad på vattensvans och analsäcksinflammation just i formen av smärtgrad
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 128
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 613
Senast: Icfafn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hundhälsa Min hund opererades i somras för "akut fistulerande analsäcksinflammation", båda analsäckarna togs bort. Jag reagerade på att det var...
Svar
3
· Visningar
2 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp