Felbehandlande veterinärer....

SpanskaLoppan

Trådstartare
Min hund opererades i somras för "akut fistulerande analsäcksinflammation", båda analsäckarna togs bort.
Jag reagerade på att det var väldigt fult hopsytt på höger sida och veterinären sa själv att dom fått ta väldigt mycket vävnad där för att få med allt inflammerat. Jag protesterade inte utan litade på veterinären och det läkte som det skulle.
Under vintern har hunden blivit väldigt "pruttig" och samtidigt varit en smula ovillig att bajsa, jag ringde och rådfrågade veterinärkliniken som opererat men det var nog bara för att hunden tyckte det kändes konstigt...
I januari gick vi ut på morgonpromenad och då hängde svansen helt lealös, kände på den när vi kom upp i lägenheten igen och hunden skrek bara jag tog i den. Så vi åkte direkt till veterinärkliniken.
Där togs röntgenplåtar på svans och bäcken som inte visade nåt konstigt, veterinären trodde hon slagit i svansen och skrev ut Rimadyl(1 tabl 2 ggr om dagen i 10 dagar).
Hunden blev genast bättre men 3 dagar efter avslutad kur började svansen hänga igen, hunden verkade dock inte ha ont. Vid det här laget hade hon också börjat bli hårlös strax nedanför svansroten.
Åkte ändå in igen, svansen var ju klart och tydligt inte okej. Ny veterinär som klämde på svansen i 1 min och sen sa "vattensvans, det läker ut av sig självt. Hejdå." Jag protesterade och tyckte det var en lite väl hastigt ställd diagnosen men då var jag bara pjoskig och fick ha lite tålamod...

Efter 1 månad slokade svansen fortfarande och ännu mer päls var borta, jag valde att åka till en annan klinik för att se om jag fick samma svar där. Igår var vi inne och där konstaterades att blodcirkulationen är så gott som obefintlig i nedre halvan av svansen :crazy: Hon saknar helt känsel där också så denna veterinär misstänker att nerver skadats i samband med operationen i somras. Han var också mycket tveksam till agerandet att operera på det viset, enligt honom gör man bara inte så.

Nu ska hunden få Rimadyl i hela 30 dagar och så ett återbesök i slutet av mars för att kolla hur det är med svansen. Den kommer aldrig bli "frisk" igen men så länge hunden inte får ont är det bara ett skönhetsfel, har vi otur så måste den amputeras...

Och så till själva funderingen:
Hunden var vid operationstillfället oförsäkrad(skitdåligt jag vet, jag hade missat att betala in försäkringen då jag varit utbränd och knappt mindes var jag bodde under en period). Jag tog ett lån för att betala operationen och tecknade sedan en ny försäkring, givetvis blev det reservation för problem som kan vara orsakade av operationen.
Alltså lär en svansamputation inte täckas av försäkringen. Hunden ska självklart få den vård hon behöver i vilket fall, kosta vad det kosta vill. Men det här är ju en komplikation orsakad av felagerande från opererande veterinär samt den som skickat hem oss utan vård fast jag sa att det kändes fel. Jag tycker lite småsint att dom baske mig kan betala när det är dom som gjort fel.
Kan man anmäla sånt här någonstans?
 
Sv: Felbehandlande veterinärer....

Jag tycker att du inleder med att kontakta den klinik som du tycker behandlat hunden fel. Att du anmäler ger inte en billigare räkning för ev framtida ingrepp och inte heller dig någon förklaring till varför hunden behandlades som den gjorde.

Sedan gick det ganska lång tid innan det hände något med svansen - så lång tid att jag faktiskt ifrågasätter sambandet med operationen. Kal en bit ner blir ofta äldre hanar - den sk violkörteln som visar var den sitter. Vattensvans yttrar sig som du skriver etc.

Så börja med att kontakta kliniken för att få veta svar på varför-frågorna.
 
Sv: Felbehandlande veterinärer....

Börja med att kontakta veterinärkliniken där hunden opererades och begär gärna ut journalerna. Kontakta sedan veterinära ansvarsnämnden.
 
Sv: Felbehandlande veterinärer....

Börja med att kontakta veterinärkliniken och säga vad som hänt och hur de ställer sig till det hela. Att operera bort analsäckar är inte en lätt operation och risken för komplikationer är inte direkt obefintlig så det måste inte betyda att veterinären gjort fel.
Det är sällan att en anmälan till ansvarsnämnden leder till något men om det visar sig att veterinären gjort fel bör det självklart anmälas.

I vilket fall så beklagar jag att din hund mår som den mår och håller tummarna för att den ska bli frisk!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 191
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: McFlurry
·
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 410
Senast: tanten
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 338
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp