Bukefalos 28 år!

Vattenträning

Joyride

Trådstartare
Hur effektiv är vattenträning om man jämför med typ vanlig gympa.
Kan man gå ner i vikt med hjälp av vattenträning?
 
Sv: Vattenträning

Fördelen med vattenträning är att man kan göra den mer eller mindre intensiv med enkla medel, ju mer man tar i, desto mer motstånd får man av vattnet och det blir jobbigare.
Vad som är mest effektivt beror nog mer på hur effektivt man gör träningspasset än vilken form av träning det är.
 
Sv: Vattenträning

Det fina med vattensträningen är att man slipper belastning på tex knän. det blir inte heller några ryck i rörelserna. Effektiviteten hänger samman med hur man tränar - som med allt annat. Det är stor skillnad på promenad och Power walk...

Där jag simmar finns två kategorier av vattengympare (alltså på egen hand, inte i grupp). Dels tydligt vältränade människor som tränar intensivt, och dels människor som är överviktiga och/eller verkar vara skadade (går illa, sakta, haltar etc). En del av dem flyter runt mitt i banorna och irriterar oss som vill simma....;)

För egen del gympar jag inte utan jag simmar. Det gör under med mina lymfödem.
 
Sv: Vattenträning

Man går ner i vikt av all träning p g a ökad förbränning av energi, under förutsättning att man inte ökar sitt intag.

of topic

Det är den enkla sanningen - förbränn mer än du äter. Sedan kan man kalla metoden precis vad man vill. Jag kan inte låta bli att skratta. Nu är en ny "mirakelmetod" uppfunnen, 5:2. Ät i fem, fasta (nästan i alla fall) i två dagar. Men vad gör man egentligen? Jo, man minskar sitt intag av energi = minskar i vikt.

Jag läste en läkare som sa att man kan banta med chips. Hrmmm...tänkte man. Men sedan får jag hålla med. Han menade om man åt 10 påsar chips om dagen och minskade det till 5 påsar, går man ner i vikt för att man minskar sitt energiintag helt enkelt. Inget mirakel alltså.

(Inget mot ts)
 
Sv: Vattenträning

Absolut förbränner man kalorier vid vattenträning :)!

Kan inte svara på om vanlig jumpa är mer effektiv. Jag tror det eftersom det kan göras i högre tempo. Men vattenträning är perfekt för överviktiga. Skonsam träning. Öva upp smidighet osv.
 
Sv: Vattenträning

Fast man kan öka tempot i vatten också och eftersom vattnet ger mer motstånd när man ökar tempot så behöver det inte gå i racerfart för att man ska bli helt slut...
 
Sv: Vattenträning

Man går ner i vikt av all träning p g a ökad förbränning av energi, under förutsättning att man inte ökar sitt intag.

of topic

Det är den enkla sanningen - förbränn mer än du äter. Sedan kan man kalla metoden precis vad man vill. Jag kan inte låta bli att skratta. Nu är en ny "mirakelmetod" uppfunnen, 5:2. Ät i fem, fasta (nästan i alla fall) i två dagar. Men vad gör man egentligen? Jo, man minskar sitt intag av energi = minskar i vikt.

Jag läste en läkare som sa att man kan banta med chips. Hrmmm...tänkte man. Men sedan får jag hålla med. Han menade om man åt 10 påsar chips om dagen och minskade det till 5 påsar, går man ner i vikt för att man minskar sitt energiintag helt enkelt. Inget mirakel alltså.

(Inget mot ts)
Exakt så är det. :)

Man behöver inte ta en rågad sked socker till chokladen på morgonen då det räcker med en struken, det räcker med en macka med en ostskiva på istället för två, kaffet behöver inte varken socker eller tilltugg 7 dar i veckan och på Donken räcker det med en vanlig burgare och standardstorlek på colan eller vad man nu vill ha. (Inte lightmodellen, den smakar fan.) :yuck:

Jag sjunker sakta men säkert på den "dieten", har inte gjort annat än ändrat mitt intag av tomma kalorier och dessutom kan jag trycka i mig en chokladkaka nån gång ibland utan att vågen reagerar. :d
 
Sv: Vattenträning

nä och man behöver inte gå på alla dessa otaliga bantingsmetoder som alla lovar underverk utan ansträngning. Enda ansträngningen är att göra så att någon tjänar pengar.
 
Sv: Vattenträning

Man går ner i vikt av all träning p g a ökad förbränning av energi, under förutsättning att man inte ökar sitt intag.

of topic

Det är den enkla sanningen - förbränn mer än du äter. Sedan kan man kalla metoden precis vad man vill. Jag kan inte låta bli att skratta. Nu är en ny "mirakelmetod" uppfunnen, 5:2. Ät i fem, fasta (nästan i alla fall) i två dagar. Men vad gör man egentligen? Jo, man minskar sitt intag av energi = minskar i vikt.

Jag läste en läkare som sa att man kan banta med chips. Hrmmm...tänkte man. Men sedan får jag hålla med. Han menade om man åt 10 påsar chips om dagen och minskade det till 5 påsar, går man ner i vikt för att man minskar sitt energiintag helt enkelt. Inget mirakel alltså.

(Inget mot ts)

Jag tror ingen (?) tror att det är något hokuspokus med 5:2, självklart beror eventuell viktnedgång på att det totala intaget per vecka blir mindre. Det som eventuellt är ett mirakel är att det tyder på att det kan vara väldigt hälsosamt att fasta (till skillnad t.ex från LCHF som jag tror man avråder från att följa längre perioder).

Jag tror hypen runt 5:2 beror mycket på tidningar, men sen är det ett väldigt enkelt sätt att gå ner i vikt - genom att man själv väljer vilka två dagar det är så behöver man knappast vara krånglig eller bryta sin diet när man blir bortbjuden eller så.
 

Liknande trådar

Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 092
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Hittar aldrig jeans som sitter bra. Har provat många olika modeller. Provat strech och de glider alltid ner. Har nu vanliga jeans men de...
2
Svar
21
· Visningar
1 580
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 517
Senast: Angel
·
Hundhälsa Efter min hunds lilla äventyr har hon slitit ner trampdynorna så de är såriga på ett par tassar. Smörjer med manukkahonung och har tratt...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp