Vattnet rinner ut genom näsborrarna?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Flipperus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 4 908
F

Flipperus

Hej alla buke människor! Skulle behöva lite hjälp med det här; I torsdags var jag och en kompis i stallet och började prata om en av de äldre hästarna i stallet. Vet inte riktigt hur gammal hon är men 20+ i alla fall och väldigt smal (travare men ändå väldigt smal..), hon har höft problem och ofta halt. I alla fall, då kom en annan tjej som bor på gården och hoppade in i diskussionen, hon sa att häromdagen hade hon sett hästen dricka, men då hade nästan hälften av allt hon drack upp runnit ur näsan direkt.. :confused:
Vi bestämde oss för att gå bort till hagen och ställa fram en hink med vatten så vi kunde se ifall det fortfarande var så. Hästen började dricka och vatten började rinna ur näsan..
Vet inte ifall det är normalt, men känns inte helt okej och hon som sett det från början har aldrig sett detta trots att hon hållt på med hästar större delen av sitt liv. Tror inte ägarna vet om detta ännu..

Aja, vad tror ni om det här med vattnet i näsan? Något ni varit med om innan? Ska prata med ägaren nästa gång jag ser henne om ingen annan gjort det redan, för tycker inte att hästen verkar må bra.. Fast det är ju bara mina tankar.

Sv: Vattnet rinner ut genom näsborrarna?!

Nej, det är inte normalt...skulle kunna vara foderstrupsförstoppning. :crazy: Ägarna måste få veta det snarast!

Kan inte det vara symptom på kvarka?

Ja, hon som såg det först sa också det men hon var inte helt säker på det eftersom att hon fick ner en del vatten trots att det rann ur nosen. :crazy:

Vet inte speciellt mycket om kvarka, men hon hostar inte eller så. Nu det senaste har jag i och för sig bara träffat hästen i hagen.. Men åker verkligen vattnet som hon dricker ut genom näsan om hon fått kvarka? :confused:

Ägaren borde informeras på en gång, dessutom ska en veterinär kontaktas.

Jag hade blivit väldigt arg om min häst hade setts göra något sådant och ingen hade informerat mig om det.

Detta var ett märkligt inlägg. Man kan ju inte bli arg på någon för att den inte förstår att läget är allvarligt och att man borde ha kontaktat ägaren eftersom hästen är sjuk? Okunskap är inte ett brott, i alla fall inte om det gäller någon annans häst. Hästägaren har ansvar för sin häst och har man inte själv upptäckt att hästen är sjuk så kan man inte skylla på någon annan. Men tro nu inte att jag inte håller med om att det är klokt att kontakta ägaren om man ser något som detta, jag förstår bara inte hur man kan få för sig att bli arg i det läget. Dom har ju inget med hästen att göra egentligen.

Givetvis har man själv ansvar för sin häst, jag hade märkt om min häst gjorde så, men man är ju ändå inte där 24h om dygnet, och om någon häst visar allvaliga symptom ser jag det som en självklarhet att åtminstonde försöka få tag på ägaren, telefonnr borde väl finnas i stallet?

Sen tycker jag inte heller att TS verkar vara den mest rutinerade och det är ju inget fel med det, men om den andra tjejen hållit på med hästar i större delen av sitt liv, man står och diskuterar detta och går och ger hästen vatten för att testa borde man väl ändå förstå att man bör kontakta den som är ansvarig för hästen?

Hm, okej, ska man dela med sig av sina tankar och hoppas på att inte bli kallad orutinerad igen? tja, vi kör ett careface på det hela och börjar om igen. Jag antar att ägaren blivit kontaktad. Jag antog att hon som sett det hela från början kontaktat ägaren. Men varför gör dom inget åt henne? Varför skämtar dom bort det när man pratar om det med dom? Ägaren (eller ja, dottern som rider och är i stallet) har förövrigt inte varit där på 3 dagar eftersom att planen var att låta hästen beta sig fet under dessa 3 dagarna... Uhm..

Tillbaka till mitt första inlägg. Jag tror jag var lite för luddig förut, meddelandet kanske inte kom fram så som jag ville. Jag ville inte bli inblandad och bli kallad orutinerad. Meningen med tråden var att jag skulle vilja ha ett litet hum om vad det kan vara. Har inte hört något från ägaren. Vet inte hur dom tänker eller planerar eftersom att jag inte träffat dom på över 3 dagar. Förstår ni? :)

Till dig som skrev att jag verkade orutinerad: Nej, jag tog inte åt mig, men det funkade i texten och var ett bra exempel. :) Jag skulle btw inte kalla mig själv rutinerad heller så du har en poäng där.

Okej nu hoppas jag att det här inlägget inte verkar aggressivt? Ville bara förtydliga vad jag menade lite. Godnattens på er alla, tänker ringa dom med hästen imorgon och kolla vad dom vet och tänker göra. Skriver när jag vet. :)

Jag har varit med om det, och i detta fallet, en gammal häst, så är det inget att hetsa upp sig för.

Hästen jag känner tillhör den bättre skaran i en tuff sport, så det är inget hinder alls.

Vet inte speciellt mycket om kvarka, men hon hostar inte eller så. Nu det senaste har jag i och för sig bara träffat hästen i hagen.. Men åker verkligen vattnet som hon dricker ut genom näsan om hon fått kvarka? :confused:

Lever hästen i dag??? Om ja vilken tur för detta är ett klassiskt beteende på en häst som har foderstrupsförstoppning och det är akut med att tillkalla veterinär.

Detta var ett märkligt inlägg. Man kan ju inte bli arg på någon för att den inte förstår att läget är allvarligt och att man borde ha kontaktat ägaren eftersom hästen är sjuk? Okunskap är inte ett brott, i alla fall inte om det gäller någon annans häst. Hästägaren har ansvar för sin häst och har man inte själv upptäckt att hästen är sjuk så kan man inte skylla på någon annan. Men tro nu inte att jag inte håller med om att det är klokt att kontakta ägaren om man ser något som detta, jag förstår bara inte hur man kan få för sig att bli arg i det läget. Dom har ju inget med hästen att göra egentligen.

Och jag tycker detta var ett väldigt märkligt inlägg.

Misstänker man att en häst är sjuk så är det ju självklart att man kontaktar ägaren till hästen (om man kan).
Om din häst stod med en kanske allvarlig skada/sjukdom - skulle inte du bli arg om någon kom i efterhand och sa att hästen såg lite krasslig ut förrut?

Jag blev iaf arg när ingen berättade för mig att min häst hoppade fram på tre ben. :cool:

Ägaren är informerad och anledningen till att TS inte vet så mycket om det är att hon inte står i stallet. Vad jag förstått det som ska ägarna ta ut en vetrinär i veckan. Lite sent kan tyckas men i slutändan är det alltid ägaren som bestämmer över sin häst och vi andra kan bara framföra våra åsikter och tankar.

Tillbaka till foderstrupsförstoppning, har ingen erfarenhet av det men läste lite om det på Agrias hemsida. Där står det "hästen visar ofta stark irritation och allmän oro, slår med huvudet, spärrar upp käkarna och kastar sig runt i boxen." Detta stämmer inte in på hästen utan den är väldigt pigg och alert, springer glatt omkring i hagen mm. Skulle hon kunna ha det ändå?

Kvarka känns inte heller helt sannolikt heller, har aldrig hört hästen hosta.

Tillbaka till foderstrupsförstoppning, har ingen erfarenhet av det men läste lite om det på Agrias hemsida. Där står det "hästen visar ofta stark irritation och allmän oro, slår med huvudet, spärrar upp käkarna och kastar sig runt i boxen." Detta stämmer inte in på hästen utan den är väldigt pigg och alert, springer glatt omkring i hagen mm. Skulle hon kunna ha det ändå?

Kvarka känns inte heller helt sannolikt heller, har aldrig hört hästen hosta.

Kvarka behöver nödvändigt vis inte betyda hosta, foderstrupsförstoppning heller inte så drastikt påvisas som du läst.

Om du själv har ätit ngt som fastnat i halsen så kan du reagera genom hostattack men inte nödvändigtvis. Din naturliga instinkt säger att du snabbt söker efter vätska, stora mängder vätska och det skulle förvåna mig om den vätska du intar som inte kan passera svalget inte genom naturlagen söker sig en annan utväg. Eftersom hästen inte kan kräkas så finns det bara två förslag på vätskeutdrivande kanaler. Den där bak verkar ganska långsökt.

Men om hästen har kvarka borde det väl sprida sig till de andra hästan som står i hagen som inte haft kvarka innan? Och är det inte stor sannolikhet att nån av dessa 7 hästar borde ha hosta som syptom? Bara funderar lite..

Ok, men hästen dricker inte onormalt mycket och äter gräs som vanligt. Finns det något annat sätt att se om en häst har foderstrupsförstoppning?

Jag skulle bli mycket förvånad om felet är något annat än ett slappt gomsegel/struplock.

Och på en så gammal häst finns ingen anledning till operation.

Det kanske är så enkelt som att hästen en gång i tiden opererats för struppipning?

Jag skulle bli mycket förvånad om felet är något annat än ett slappt gomsegel/struplock.

Och på en så gammal häst finns ingen anledning till operation.

Det kanske är så enkelt som att hästen en gång i tiden opererats för struppipning?

Och hur avvikande från dessa trauma är återkommande lätta foderstrupsförstoppningar???

Jättelångt??????

*KL*

Jag håller med CK. Hästen är gammal. Det är säkert som CK säger och när hästen sväljer en viss mängd vatten så åker det som är kvar inne i munnen upp och ut igenom näsan.

Jag hade inte oroat mig om det inte var så att hästen var uttorkad.

*Kl*
Jag har en fd svårklasshäst i hoppning som står härute i hagen som i alla 13 år jag haft henne ibland har läckt lite ur nosen när hon dricker vatten ur badkar. Just för att hon som CK säger har ett slappt gomsegel/struplock. Inte opererad, inte nedärvt det till sina avkommor och har aldrig varit påverkad av detta under sina nu 20 år.
Jag tror inte det är någon fara, men ta ut en vet om ni är oroliga. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 192
Senast: Mint
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 390
Senast: skiesabove
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 053
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka