Våtvarmt omslag med jodopax? (snabba svar tack!)

Gabriol

Trådstartare
Ska lägga om slag med jodopax på pållen lymfangit ben nu.

Hur länge ska det sitta?

Kan man ta några kompresser, dränka in dom med jodopax (utspädd), linda med självhäftande linda runt och sätta på ett benskydd (som går ner över kotan..) så att det inte går upp om han ska ha det i hagen?

Snälla, hjälp mej.
Måste ha råd!
 
Oj. Blir det inte väldigt trångt med kompresser, linda och benskydd på ett tjockt ben?

Jag skulle ta rejält med bomull, gärna bomull på rulle som man llindar några varv med. Linda om med en benlinda och häll rikligt med Jodopaxlösning över hela paketet.
 
Jag brukar dränka in bomull som jag dragit av i lämplig längd. Utanpå det lägger jag fetvadd (det gör att det håller sig blött längre). Lindar med självhäftande gasbinda. Det brukar hålla bra!
 
Tänk bara på att späda ut jodopaxen riktigt ordentligt när du ska lägga på ett sådant bandage.
Det ska se ut som ljust öl ungefär.
 
Jag har låtit jodopaxomslag sitta på över natten. Det har fungerat bra, men jag vågar inte säga att det är OK ett helt dygn...
 
jag brukat ta MYCKET bomull och sen plast runt. (klipper sönder en plastpåse). sen lindar jag som vanligt med linda runt. plasten håller våtomslaget vått längre. det torkar så fort.
annars är en sån där självhästande linda som man köper på apotek eller hästaffär väldigt bra. speciellt om du vill ha hästen lindad ute.

du kan ha våromslaget sitta över natten.
 
Det finns ett jättebra färdigt omslag att köpa. Ganska dyrt men effektivt på just lymfangit. Kommer just nu inte riktigt ihåg vad det heter men tror det är animalintex.
Går att ha både varmt och kallt. Bra att fästa med co flex linda. ;)
 
När mitt gamla sto fick rejäla skador av en inte så trevlig transportfärd :crazy:, fick hon ha jodopaxbandage.
Lindade med bomull - TJOCK lager, sen en luftig gasbinda runt om. Häll sen på rikligt med jodopax (svag, som någon skrev - är inte överförtjust i just jodopax, men man ska lyssna på vet. ;) ). Utan på det linda med cortaflex. Jag fick order om att byta omslaget på morgonen och på kvällen, alltså två gånger pe dygn.
Ett dygn låter som om det är Alldeles för många timmar..

Lycka till med din häst!
 
okej..

Jag lindar honom på eftermiddagen och låter det sitta på tills på morgonen, sen får han gå och lufta benet lite på dagen.

Svullnaden hade gått ner i morse :)

tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 333
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 976
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 901
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp