Våtvarmt omslag...?

C

crux_ansata

... har jag lagt kanske högst 1 gång i mitt liv...
och nu ska systeryster efter råd från veterinären, lägga det på en pålle... men jag minns inte hur man gör ..
Det jag minns är att man kan blanda 1 del arnika med 2 delar vatten , doppa bomull i det och linda om...

Nån som vet mera exakt hur man går till väga?
 
Sv: Våtvarmt omslag...?

... har jag lagt kanske högst 1 gång i mitt liv...
och nu ska systeryster efter råd från veterinären, lägga det på en pålle... men jag minns inte hur man gör ..
Det jag minns är att man kan blanda 1 del arnika med 2 delar vatten , doppa bomull i det och linda om...

Nån som vet mera exakt hur man går till väga?

När vårt halvblod fick hovböld rek. hovis mig att göra precis så som du skriver, dessutom hade vi en plastpåse på över natten. På morgonen böt jag förband, enligt samma princip. Jag sydde också en "stövel" (av ungarnas gamla galonbyxor :angel: :angel: ) åt honom, så han kunde gå ut dagen därpå! (Hade han fått stå inne hade vi fått bygga nytt stall!:crazy: )
 
Sv: Våtvarmt omslag...?

Aah, ja jag har hört något om att lägga plastfolie runtom bomullen..
Det här ska bara sitta över natten, på en häst som är svälld ovanför knät + själva knät, det var något med lymfan..

Så arnika+vatten doppad bomull , plastfolie och en benlinda runtom för att hålla på plats? Är vi rätt ute då ? :)
 
Sv: Våtvarmt omslag...?

Aah, ja jag har hört något om att lägga plastfolie runtom bomullen..
Det här ska bara sitta över natten, på en häst som är svälld ovanför knät + själva knät, det var något med lymfan..

Så arnika+vatten doppad bomull , plastfolie och en benlinda runtom för att hålla på plats? Är vi rätt ute då ? :)

Det verkar helt ok, tycker jag!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 038
Senast: Fiorano
·
Hästvård Fick råd av veterinär att kyla hästens svullna och varma ben. Dels med vatten, dels med kylbalsam och linda till natten.Dumt nog tänkte...
Svar
10
· Visningar
1 021
Senast: Sirap
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 819
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp