Vävribb-tyglar

Centaur

Trådstartare
Varför ska alla nya träns komma med äckliga vävribbtyglar!!? Jag fattar det verkligen inte. Vet ingen som tycker om att rida med såna, dom är stela, fula och obehagliga. Trots det kommer nästan alla träns man köper med just såna. Även dyra träns! Båda mitt Kieffer och mitt Hubertus följde det vävribbtyglar med. :crazy:
Hubertus-tränset är rundsydd också, så hur lätt är det att hitta matchande tyglar till det liksom. :(

Vad tänker tillverkare på egt? :confused:

Sv: Vävribb-tyglar

Jag håller med dig till hundra procent :crazy: fula och hårda är vad dom är!

trodde inte dom fanns längre ha ha,men sen har ju inte jag köpte ett träns sen -96 heller
men instämmer den sortens tyglar går inte att rida med *ryser*

Jag köper ofta träns :angel: och om det följer tyglar med så är det Alltid såna. :mad:

Det ända dom funkar till är typ skritta på helt långa tyglar.

Håller med! Känns onödigt att betala för något som man endå byter ut på en gång!

Håller också med till 100%. Köpte ett nytt träns häromdagen, tänkte inte på att byta ut de gräsliga vävribbtyglarna mot mina gamla goa släta lädertyglar innan det var försent - dvs när jag redan satt till häst. Stod ut det dressyrpasset, men så fort jag tränsat av så åkte tyglarna längst in på en krok i sadelkammaren - och där kommer de antagligen att få hänga kvar, bortglömda.

Det hade varit bättre om alla träns såldes utan tyglar (till ett lite lägre pris då förhoppningsvis!)

Jag ÄLSKAR vävribbs :D Men jag håller helt klart med dig om att det är synd att de är standard. Hade varit bra om man kunde välja mellan några olika tygelsorter till tränsen. I alla fall när man kommer upp ite i prisklassrna.

Jag tycker att vävribb är bra. Man har ett bra tag och dom glider sällan så mycket ur handen.

Håller helt med dig! Dessutom är tyglarna alltid för korta:confused:

Använder dem bara när det regnar och mina lädertyglar blir för hala. Annars funkar de bra att binda upp stalldörrar med:angel:

Jag är också lite ( :angel: ) tokig i att köpa träns och det slår ALDRIG fel när man läser att det antingen hänger med vävribbtyglar eller inga alls. Vet inte hur många jag har på lager nu som jag ersatt med anant :confused:

Jag har såna där tyglar som ser ut som tyg, fast det är typ nåt gummi varvat med det tygaktiga, utan läderknoppar(heter de nåt särskilt?) De är tunna och sköna och man glider inte med dem...Funkar bra om man inte vill ha lädertyglar;)

Banana Pancake skrev:
Jag har såna där tyglar som ser ut som tyg, fast det är typ nåt gummi varvat med det tygaktiga, utan läderknoppar(heter de nåt särskilt?) De är tunna och sköna och man glider inte med dem...Funkar bra om man inte vill ha lädertyglar;)

Men du. Kör inte ett dressyrpass med ett tungt, segt, starkt hbl med dem. Senast kunde jag inte röra fingrarna på en vecka utan att det började blöda.

He,he...Nä, det kanske inte är så skönt. Men med min lilla pålle kan man vara väldigt lätt på handen, så med honom funkar det bra:)

hatar också vävribbtyglar, det GÅR inte rida med dom!
håller med om att man borde sälja tränsen lite billigare och utan tyglar istället...

dessutom är det helt idiotiskt för iaf på billigare träns finns det nog inte ett enda par tyglar där ribborna sitter lika i båda ändar, skitbra när händerna likväl alltid hamnar vid ett par ribbor (eller för de som helt enkelt placerar händerna där, för det är ju onekligen smidigast) i tygellängd, så rider man runt med olika långa tyglar och gör hästen sådär lagom sned... :crazy:

Vävribbtyglar är jätte bra att använda till om man ska rida i grimma och helt enkelt inte vara så seriös :)

de bästa tyglarna tycker jag är de som är välanvända! vävribb eller ej lkvittar nog, det handlar nog bara vad man är van vid. Jag har ett par vävribb tyglar som är 5 år nu o de är jätte mjuka o smidiga nu, o när jag rider andras hästar (som kansk också har vävribb tyglar) så tar jag med mig mina egna vävribb. Nya vävribb tyglar är ju stela o äckliga..Men mina tyglar är det nog ingen som skulle kunna säga att de är obehagliga på något vis..Nöt på tyglarna så blir de härliga!

fast då köper jag hellre ett par tyglar som är någorlunda sköna från början :D
sitta o rdia med ett par äckliga vävribb i ett par veckor (eller mer?) INNAN dom är härliga.. nej tack! :p

Säg några tyglar som är behagliga att rida med :smirk:

Gummitygar blir äckliga vid regn (hala och "kletiga") :crazy:
Lädertyglar blir hala vid regn :smirk:
Vävriddtyglar är någorlunda i alla fall :p

Finns det några fler varianter på tyglar, finns väl bara läder, gummi ocg vävribb, ja o sedan finns de juh tyglar m. 2 sorter på 1 tygel tex, läder på en sida och gummi på andra....

Jag vill ha MJUKA tyglar...:)

Har lädertyglar nu, men finns inga andra tyglar i beige färg :confused:

hatar också vävribbstyglar. Man byter ju ändå ut dom sen. Jag tycker att de kan komma med ett par andra slags tyglar istället, som läder eller liknande.det kanske blir dyrare iförsej.. Men sen är det ju altid bra att ha många extra tyglar. då kommer vävribbstyglarna väl till pass! Men som sagt, de finns bättre tyglar (och skönare!)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 650
Senast: Ceta
·
Dressyr Ja, nu när tävlingssäsongen börjat komma igång på allvar kände jag att en sån här tråd var rätt passande! :) Så, vad har ni...
Svar
12
· Visningar
2 524
Senast: Luzzan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
720
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 550
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V