Vävribb-tyglar

Sv: Vävribb-tyglar

FeatherCloud skrev:
jag tycker iofs också att dom är äckliga :D
MEST pga att stropparna är i vägen, men dom ärju hårda ocskå. speciellt dom billiga varianterna man får med när man köper tränsen.

köper man ett par dyrare fristående tyglar kan domo ju vara mjukare från början om man har tur...

sen kommer ja galltid vara såld på släta eller flätade lädertyglar eller lädertyglar med gummi på insidan, jag kan inte hjälpa det! :D :p
:bow:
Håller faktiskt med dig!

Nej tack inga vävribb för min del.
Jag vill ha flätade lädertyglar.

Min kompis (som har flätade tyglar på sin häst) blev dock helt besatt när hon såg stallkompisen vävribb (nästan nya och därmed fotfarnade svarta och med mässingspännen på). Hon skulle bara ha ett par såna. Vilket hon inte fick...

Men smaken är ju som baken...

Usch ja, vävribb är det sämsta som finns.
Om jag köper ett nytt träns som det råkar ingå vävribbtyglar till plockar jag genast bort dem och skänker till första bästa ridskola.:devil: (Där har ALLA hästar vävribbtyglar)

Immer

Immer skrev:
Usch ja, vävribb är det sämsta som finns.
Om jag köper ett nytt träns som det råkar ingå vävribbtyglar till plockar jag genast bort dem och skänker till första bästa ridskola.:devil: (Där har ALLA hästar vävribbtyglar)

Immer
Vävribbtyglar är det bästa som finns! I den här familjen finns Stubben, Kieffer och Passier vävribbtyglar och alla är lika sköna och snygga :banana: :banana: :banana:

har inget mer att säga än jag älskar Vävribb-tyglar:love: , jag hatar läder tyglas hala usch:crazy: :banana:

Tiili skrev:
Då kan du nog tyvärr aldrig mer rida mitt djur;) för sånna tyglar har jag...o dom e helt OK...dock rätt fula..men fyller sin funktion för mej som bara glider när jag håller i lädertyglar:crazy:

När jag rider ditt djur skrittar jag sällan på långa tyglar :angel: eller huuuur.

jag gillar vävribbtyglar
har en tendens att låtaa tyglarna glida längre o längre sen sitter jag med långa tygler
därför gillar jag stopparna

Jag gillar ocksa vavribb tyglar. Har far man alltid flatade skinntyglar nar man kopa ny trans.

Alla här rider allt så på släta lädertyglar då?
Vad säger ni om lädertyglar med stoppar på?
Tänkte jag skulle köpa dressyrtränset från Horze och då är det såna med, är dom okej att rida på?

nja, personligen rider jag helst med släta eller flätade (dressyr) eller gummifodrade (på insidan) i hoppning.

lädertyglar med stoppar tycker jag dels blir för klumpigt, och sen gillar jag stoppar överlag, av skäl som jag angett i ett par inlägg ovan.. :)

Ja fy satan! Vet inte hur många par jag har liggandes kors och tvärs för att de följt med tränsen men inte går att använda!

varför de följer med även dyra träns: tyvärr är det väl ett sätt att sälja ett dyrt träns för ngt billigare tillverknings pris, dvs ett par billiga tyglar trots priset...

fram för bikini typen när det gäller träns försäljning säger jag! dvs FLER mixa och matcha alternativ! både gällande nosgrimmor, pannband, tyglar till huvudlaget!

jag skulle gärna lägga ner nån hundralapp extra för att få mixa och matcha på det sättet!!!! minst.....!

Dressyr_flicka skrev:
Alla här rider allt så på släta lädertyglar då?
Vad säger ni om lädertyglar med stoppar på?
Tänkte jag skulle köpa dressyrtränset från Horze och då är det såna med, är dom okej att rida på?

Nej, jag rider på smala flätade lädertyglar. släta blir för halkiga tycker jag. dessa tyglar är det enda jag använder, har dem till varje träns! tror de är tre-flätade, dvs smala, kanske 13 mm?

allt som heter stoppar på tyglar hatar jag. man blir stum och låst i handen när man greppar "fast" bakom en stopp....

Det har jag också undrat många gånger. Tyglarna kommer inte till användning hos mig i alla fall. De blir bara liggande och samlar damm.

Många års erfarenhet säger mig att vävribbtyglar inte kommer i enbart en skepnad...så icke lädertyglar eller gummityglar heller...vare sig de är flätade eller har stoppar eller andra detaljer.

Det enda jag vågar generalisera om är väl möjligen att väl inridna tyglar i allmänhet är behagligare, om de sedan är i tyg eller läder är enligt mig av underordnad betydelse.

Kunnig ridning låter sig knappast bekommas av att tyglarna är i "budgetmaterial"... för är det månne inte så att vissa av er som skriker usch och fy för vävribbtyglar gör det därför att de ser "billiga" ut...?

moster_punk skrev:
Många års erfarenhet säger mig att vävribbtyglar inte kommer i enbart en skepnad...så icke lädertyglar eller gummityglar heller...vare sig de är flätade eller har stoppar eller andra detaljer.

Det enda jag vågar generalisera om är väl möjligen att väl inridna tyglar i allmänhet är behagligare, om de sedan är i tyg eller läder är enligt mig av underordnad betydelse.

Kunnig ridning låter sig knappast bekommas av att tyglarna är i "budgetmaterial"... för är det månne inte så att vissa av er som skriker usch och fy för vävribbtyglar gör det därför att de ser "billiga" ut...?

Så kanske det är för några. Jag har själv ridit med vävribbtyglar i många många år och aldrig funderat över det!
Tills jag fick prova! Först lädertyglar med stoppar (gillar jag personligen inte) då jag "fastnar" vid en stopp och blir hängande där. Sedan helt släta, passade inte mig...
Och för ca ett år sedan fick jag prova flätade lädertyglar och nu vil jag inte ha nåt annat! Jaghar ridit med de lite bredare flätade tyglarna (som verkar vara 5 eller 6-flätade) och med dem som är en slät tygel under med "hål i" som lädertrådarna löper igenom (oj vilken förklaring!) och de flätade som är lite smalare och trivs med dem.

Men huvudsaken med en tygel är ju att den håller och att man har en stadigt grepp i den!

//Lillan

usch jag hatar dem, går inte att rida med :devil:
längtar tills mitt JW träns kommer med smala gummityglar :love:

Nej det är det absolut inte, jag har ju fått byta ut mina rundsydda tyglar till vanliga pga dom var vävribb och det GÅR helt enkelt inte att rida med, inte på min häst iaf, han är så känslig i munnen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 650
Senast: Ceta
·
Dressyr Ja, nu när tävlingssäsongen börjat komma igång på allvar kände jag att en sån här tråd var rätt passande! :) Så, vad har ni...
Svar
12
· Visningar
2 524
Senast: Luzzan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
720
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 550
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner